IHS Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Hva tror evolusjonistene ? Endret 17. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hva tror evolusjonistene ? Jeg er fortsatt delvis oppgitt over å bli putta i en sekk på den måten, men okei... Vi kan jo fortsette der vi slapp, bl.a. med sjimpansen og mennesket. Vi deler per i dag 98% av arvematerialet vårt med sjimpansen. Vi ('evolusjonister') forholder oss til hva vi observerer i forsøk ved generasjonsskifter i alle organismer: artene endrer seg litt etter litt, gode egenskaper føres videre og dårlige egenskaper dør ut. Evolusjon er ikke-tilfeldig utvalg av tilfeldige egenskaper. 3 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Ikke bli overrasket, men jeg tror ikke noen gidder å se svarene du gir på hvorfor... Vi har på en måte lært at du aldri backer opp en eneste påstand, du spyr dem bare ut... Så lykke til med tråden... Man lærer ikke gamle hunder å sitter og ignorante kristne å lære seg noe nytt. Gammelt jungel ordtak fra en femte generasjons ape... 4 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Hva tror evolusjonistene ? Jeg er fortsatt delvis oppgitt over å bli putta i en sekk på den måten, men okei... Vi kan jo fortsette der vi slapp, bl.a. med sjimpansen og mennesket. Vi deler per i dag 98% av arvematerialet vårt med sjimpansen. Vi ('evolusjonister') forholder oss til hva vi observerer i forsøk ved generasjonsskifter i alle organismer: artene endrer seg litt etter litt, gode egenskaper føres videre og dårlige egenskaper dør ut. Evolusjon er ikke-tilfeldig utvalg av tilfeldige egenskaper. Sjimpansen dukket opp lenge etter de første menneskene. Altså mennesket har ikke sitt arvematerialet fra sjimpansene. Endret 17. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Evolusjonister er det «vi» blir kalt av dem som opererer med en helt egen, dynamisk definisjon av evolusjon. Altså mennesket har ikke sitt arvematerialet fra sjimpansene. Det er det også kun du som påstår, hr. stråmann. Det vil si, ikke. Endret 17. juni 2010 av TrondH86 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Sjimpansen dukket opp lenge etter de første menneskene. Altså mennesket har ikke sitt arvematerialet fra sjimpansene. Med andre ord kan man trekke den logiske konklusjonen at vi og sjimpansene stammer fra felles stamfar, og etter vi "gikk" hver vår vei har omtrent 2% av arvematerialet blitt forandret gjennom evolusjon. 1 Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Hva tror evolusjonistene ? Jeg er fortsatt delvis oppgitt over å bli putta i en sekk på den måten, men okei... Vi kan jo fortsette der vi slapp, bl.a. med sjimpansen og mennesket. Vi deler per i dag 98% av arvematerialet vårt med sjimpansen. Vi ('evolusjonister') forholder oss til hva vi observerer i forsøk ved generasjonsskifter i alle organismer: artene endrer seg litt etter litt, gode egenskaper føres videre og dårlige egenskaper dør ut. Evolusjon er ikke-tilfeldig utvalg av tilfeldige egenskaper. Sjimpansen dukket opp lenge etter de første menneskene. Altså mennesket har ikke sitt arvematerialet fra sjimpansene. Du har rett, men nå påsto aldri jeg at mennesket har arvematerialet sitt fra sjimpansene. Mennesket og sjimpansen har samme avstamning, dvs.: vi var en gang, for mange hundre tusen år siden samme art, derfor deler vi også arvemateriale. Endret 17. juni 2010 av Dunsay 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Sjimpansene har ikke eksistert i mange hundre tusen år som mennesket og kan således ikke ha samme stamfar som mennesket. Endret 17. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Sjimpansene har ikke eksistert i mange hundre tusen år som mennesket og kan således ikke ha samme stamfar som mennesket. Det moderne mennesket har heller ikke eksistert i mange hundre tusen år. Det er drøyt ti tusen år siden det moderne mennesket, underart: Homo Sapiens Sapiens, oppsto. En liten korreksjon fra min side: det er snakk om ca. 7 millioner år tilbake til felles stamart for menneske og sjimpanse. 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Sjimpansene har ikke eksistert i mange hundre tusen år som mennesket og kan således ikke ha samme stamfar som mennesket. Det moderne mennesket har heller ikke eksistert i mange hundre tusen år. Det er drøyt ti tusen år siden det moderne mennesket, underart: Homo Sapiens Sapiens, oppsto. En liten korreksjon fra min side: det er snakk om ca. 7 millioner år tilbake til felles stamart for menneske og sjimpanse. Se der, du filosoferer allerede, evolusjonisme ? Mennesket (Homo) har eksistert over to millioner år. Sjimpansene et antall tusen år Endret 17. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Du har sikkert søskenbarn, IHS? Tremenninger? Firemenninger osv.? Samme prinsippet med sjimpansene, bare mye, mye lenger bakover i tid. Noe sånt som femhundretusen-menninger blir vel ikke helt galt. Se der, du filosoferer allerede, evolusjonisme ? Mennesket (Homo) har eksistert over to millioner år. Sjimpansene et antall tusen år Med sjimpansene menes selvfølgelig de og deres forfedre tilbake til siste felles «stamfar» for oss og dem, for ca. 5-6 millioner år siden. Endret 17. juni 2010 av TrondH86 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Sjimpansene har ikke eksistert i mange hundre tusen år som mennesket og kan således ikke ha samme stamfar som mennesket. Hvor stor andel av alle døde dyr etterlater seg fossiler som varer i 10 000 000 år... i... -jungel/tett skog -- hvor det kun er jord i det øverste laget, hvor jorden sirkuleres av røtter og alt som ligger i jorden fortært av røtter og insekter? -ørken -- hvor beirester slipes ned av sand? -myr -havbunn -leire som forsteines under trykk =========================================== Utred hvorfor du mener at sjimpansene som art har oppstått ETTER mennesket, når vi kan bevise at vi har samme forfedre på utallige måter -- blant annet retrovirus-skader på vårt DNA som bare kan forklares om vi har samme forfedre. =========================================== Hvorfor tror du at sjimpansene som art har oppstått spontant, når vi kan spore menneskeapen, elefanter, hvaler, hester og mange andre dyr millioner på millioner av år tilbake? =========================================== Hvorfor tror du at bevisene for evolusjon er gale, når de er etterprøvbare og du selv kan sjekke sannhetsgestalten i dem om du setter deg inn i vitenskapen? Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Se der, du filosoferer allerede, evolusjonisme ? Mennesket (Homo) har eksistert over to millioner år. Sjimpansene et antall tusen år Hehe, du som snakker om å filosofere/spekulere: jeg har i det minste konkrete kilder for påstandene mine. På den tiden (for ca. 2 millioner år siden) så mennesket ut omtrent slik: Du har sikkert søskenbarn, IHS? Tremenninger? Firemenninger osv.? Samme prinsippet med sjimpansene, bare mye, mye lenger bakover i tid. Noe sånt som femhundretusen-menninger blir vel ikke helt galt. 7 millioner år / 500 000 generasjoner = ca. 14 år per generasjon. Med andre ord: sånn ca. femhundretusen-menninger skulle stemme ganske bra. Endret 17. juni 2010 av Dunsay 3 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 "Original" banan: Fremdyrket banan: Forskjellen på de to er mange år med målrettet avl, og dermed "tvungen evolusjon". Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 7 millioner år / 500 000 generasjoner = ca. 14 år per generasjon. Med andre ord: sånn ca. femhundretusen-menninger skulle stemme ganske bra. Jeg regnet på det med 5 millioner år og 10 år per generasjon for å gjøre det enkelt, så jeg skulle tro det er nært nok for retorikkens del. Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Du har helt rett IHS, vi har ikke samme stamfar. det var derimot for noen millioner år siden, en liten rase fikk en liten "variasjon" i seg. dette som du sier, IHS, er da helt naturlig. Denne ene variasjonen varierte seg enda litt mer, mens den "originale" (kan jeg kalle den det?) rasen ble til dagens menneske, ble denne variasjonen til en sjimpanse. Dette vill si at sjimpansen egentlig er en variasjon av mennesket. Kilder av IHS Evolusjon er ikke et faktum selv om du leste det i en vitenskapsartikkel Dersom man ikke stoler på slike artikler, er det fullt mulig å gjøre de samme undersøkelsene som ligger bak selv. Hvis du vil kommer du også til å finne ut at det stemmer. Er man ivrig nok vil man også se at enkelte arter har endra seg markant bare på få tiår, altså er det faktisk mulig å se evolusjonen i praksis. Jeg kunne skrevet i flere timer om dette, men jeg tror ikke jeg skal skrive så mye til glede for veggen. At stadig nye raser oppstår, er ikke evolusjon. Det er en iboende egenskap ved alle livsformer, at de kan bli til en rekke forskjellige raser. Hvem er disse gigantene/kjempene i bibelen da? Vi hører om giganter i nesten alle eldre religioner - den norrønne inkludert Arkeologene har funnet små mennesker med hoder mindre en sjimpanser (Indonesia) som levde samtidig som det levde store mennesker med stor hoder i Europa. PS: Dette er ikke evolusjon, bare forskjellige menneske typer. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/Sapiens_neanderthal_comparison.jpg/800px-Sapiens_neanderthal_comparison.jpg http://graphics8.nytimes.com/images/2005/03/03/international/skull.184.1.650.jpg Endret 17. juni 2010 av JuletreDuden Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Sånn sett er alt liv variasjoner innenfor samme art, hvis vi skal følge IHS sine definisjoner. Og det kan vi godt, bare vi sørger for at resten også blir rett ifølge disse definisjonene. Lenke til kommentar
Thefka Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Evolusjonistene tror rett og slett på informasjon som daglig blir bekreftet av nye, vitenskapelige kilder. Denne informasjonene tilsier at alle jordens arter har utviklet seg over tid, og at grunnen til at en art slik som mennesket eksisterer i sin kjente form i dag, er en lang rekke tilfeldigheter. Vi baserer ikke "troen" vår (personlig kaller jeg det viten) på én bok, men på hundretusenvis av fossilfunn, forskningsartikler, vitenskapelige skrifter og andre informasjonskilder. Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Sånn sett er alt liv variasjoner innenfor samme art, hvis vi skal følge IHS sine definisjoner. Og det kan vi godt, bare vi sørger for at resten også blir rett ifølge disse definisjonene. Han sier hva han mener, så lenge vi følger det han mener bør jo alt bli relativt riktig Lenke til kommentar
IHS Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 Se der, du filosoferer allerede, evolusjonisme ? Mennesket (Homo) har eksistert over to millioner år. Sjimpansene et antall tusen år Hehe, du som snakker om å filosofere/spekulere: jeg har i det minste konkrete kilder for påstandene mine. På den tiden (for ca. 2 millioner år siden) så mennesket ut omtrent slik: http://ctpatriot1970.files.wordpress.com/2010/04/homo_habilis.jpg Det er nok feil, her er en riktig fremstilling av dette over to millioner år gamle afrika mennesket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå