angrywhitedude Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hei! Pratet med noen venner idag, så kom vi innpå hva vi skulle gjøre i sommerferien. Jeg sa jo at jeg har lyst å bo i skogen en periode en eller annen gang i livet. Vi inngikk et veddemål på 1000kr om jeg kom til å gidde det eller ikke, om 2 uker. Jeg er fast bestemt på å gjennomføre. Eneste spørsmålet er vel? Tar med kart og kompass, mat, telt og fiskestang. Hva annet bør jeg ta med meg? Noen som har erfaring? Tenkt å gå til et vann oppe i fjellet og sette telt under et tre der, brenne bål om kvelden og sitte der å fiske, blir kos Sååå ja, jeg er åpen for tips Finnes det noe i skogen jeg kan bruke/brenne for å få myggen vekk f.eks? Vet godt at det finnes myggkrem, men liker mye bedre å kunne finne ting og tang i skogen som jeg kan dra nytte av Lenke til kommentar
Heimdalen Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Husk, ta med deg førstehjelpssaker, sånn standar greie med noe bakteriefjærnene krem osv, i tilfelle det skulle skje noe uventet Og en radio så du har noe å høre på! ( hvis det er dekning der ) + en mobil i nødssituasjoner Lenke til kommentar
Hoikka Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Når du skal være så lenge ute regner jeg med at du har erfaringer med villmark. Du trenger krydder, frokoster (havregryn er bra til å lage grøt), fyrstikker i vanntett beholder, mobil med bra batteri, to par sko (et par fjellsko og et par joggesko) og masse sokker, utrolig kipt å bare ha våte sokker. Lykke til! Lenke til kommentar
ÆddaBædda Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Alt det som er skrevet åver + Denna Ha en god tur Endret 17. juni 2010 av DickieBoy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hva med denne til lading av telefon/mp3-spiller, radio? Jeg ville tatt med øks, med tanke på tilgang på ved, masse tørr "nød-mat", kanskje poser med ferdig Castor-brød (du blander alt det tørre på forhånd, og tar med evt. olje (kjekt å ha om du bruker primus, uansett, så ting ikke svir/brenner seg) og blander med fjellvann, havregryn eller noe i den duren.. Ha med kamera (som du forøvrig kan lade med solcelle-laderen) for å forevige alle minnene / solnedgangene / første fiskefangsten / etc. Ellers ville jeg pakka med rikelig sjokolade, da det er utrolig godt med noe ekstra om kvelden, eller som en oppkvikker generelt. Kan jo være en idé å sjekke nettsidene til Turistforeningen . Uansett så vil jeg ønske god tur! Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 1 uke helt alene er ganske lenge, anbefaler å ha med en bok også. Digg å makke etter fjellørret mens man slapper av i sola med en god bok! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Varme klær Vanlige klær God sovepose Telt(om du ikke sover ute) Primus med tilbehør "Nød"-mat(regner med at du kommer til å stort sett spise det)"realt tur-mat" er geniale på tur Kamera(?) Fiskestang First-aid kit Dopapir(i vanntett pose) Nøtter og rosiner, dropp sjokoladen, du får bare sukker-kick og så en nedtur etterpå. Tau Sag og/eller øks Kniv/leatherman-lignende sak Fyrstikker Lommelykt Håndkle Mobil Kart over området om du ikke er kjent, evt kompass om du trenger det Noe å grille fisk i(sølvfolie?) Noe for å få tiden til å gå Dette er ca det jeg ville hatt med meg ihvertfall, andre ville sikkert hatt med mer/mindre utstyr... Men, det er 2 ting du bør tenke på, hvordan får du tiden til å gå, og vet du hvordan man tar vare på seg selv alene ute i skogen? Jeg vil halvveis påstå at om du ikke vet hva du trenger, så vet du ikke helt hva du faktisk driver med. Ang. mygg, legg litt fuktige/grønne greiner på bålet så det ryker mye, det hater myggen. Endret 17. juni 2010 av aklla 4 Lenke til kommentar
angrywhitedude Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 Har greit med erfaring, men kun kortere perioder (2-4 dager). Da har jeg ikke hatt med meg noe særlig mye annet enn mat, kart og kompass, jervenduk/telt + kniv&øks. Jeg er bra kjent i området, tenker å sette opp teltet rett ved et vann med masse fin fjellørret. Er dopapir virkelig nødvendig? Har klart meg med blader/mose før. Men ja, masse gode tips, får fixe meg en liste over ting jeg skal ta med Hvis turen failer helt kan jeg alltids snu For å ikke kjede meg altfor mye så kommer jeg til å teste ut mange ting jeg har lest om/tenkt på. Har siden jeg var liten elsket å spikke våpen/figurer og bygge små "hytter" av trevirke, mose og vegetasjon. Tror jeg klarer meg fint psykisk sålenge jeg er i aktivitet og gjør noe. Lenke til kommentar
angrywhitedude Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) dobbelpost Endret 17. juni 2010 av angrywhitedude Lenke til kommentar
Aceface Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Et par tips angående det sanitære: Ta med våtservietter. De er kjempenyttige når du skal vaske hendene og evt. andre ting. Siden det er såpe på dem slipper du også å bry deg med det. Ellers kan vel en pakke Imodium være lurt å ta med. Ellers er det nok mye bedre å ta med skikkelig dopapir enn blader og mose. Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hodepinetabletter! Utrolig kjipt om man skulle få vodt i hodet ellns på en sånn tur. Snakker av egen erfaring, hehe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Ta med deg sunn fornuft og vett, så du ikke skader deg. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Har greit med erfaring, men kun kortere perioder (2-4 dager). Da har jeg ikke hatt med meg noe særlig mye annet enn mat, kart og kompass, jervenduk/telt + kniv&øks. Jeg er bra kjent i området, tenker å sette opp teltet rett ved et vann med masse fin fjellørret. Er dopapir virkelig nødvendig? Har klart meg med blader/mose før. Men ja, masse gode tips, får fixe meg en liste over ting jeg skal ta med Hvis turen failer helt kan jeg alltids snu For å ikke kjede meg altfor mye så kommer jeg til å teste ut mange ting jeg har lest om/tenkt på. Har siden jeg var liten elsket å spikke våpen/figurer og bygge små "hytter" av trevirke, mose og vegetasjon. Tror jeg klarer meg fint psykisk sålenge jeg er i aktivitet og gjør noe. Strengt tatt holder det med jervenduk, mat/fiskestang, kart og øks. Dopapir bør du ha med, men så klart, blader og mose funker jo... Jeg har hatt en del militære øvelser i skogen, da har jeg hatt med ca det jeg skrev på lista, pluss en del ekstra "unødvendige" ting. Men igjen, det er en del værre forhold da, overlevelsen i skogen er ikke akkurat fokuset der... Lenke til kommentar
sharkbite Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) det er allerede innlegg om dette-.- tror det er mange inlegg som handler om akkurat dette Endret 18. juni 2010 av sharkbite Lenke til kommentar
Starstruck Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Det høres spennende ut! Og ganske kjedelig. Ta med en fulladet mobil, iPod eller noe annen musikk. Kanskje ei bok eller noen blader? Masse varme klær, badetøy? Håndkle? Lenke til kommentar
livingman Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 når du skal sløye fisken ikke kast det ut igjen i vannet vis du bor like ved,,, lukten blir fort vond !!!! bare gå 200m fra telte og begrav det ikke la ting ( mat osv.) ligge og slenge utenfor telte du kan fort få uønsket besøk NOK toalet papir, er kjipt og gå tom siste råd fra meg : ha med deg nok underholdning, bok,kort stokk, mp3 spiller osv Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Fortsetter litt på denne tråden jeg.. lurer på om noen vet om noen bøker om villmarksliv for nybegynnere? Har lyst til å vandre mer i naturen, både fjell og skog (type overnatting i telt), men kunne trengt litt mer kunnskap. Lenke til kommentar
Hoikka Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Fortsetter litt på denne tråden jeg.. lurer på om noen vet om noen bøker om villmarksliv for nybegynnere? Har lyst til å vandre mer i naturen, både fjell og skog (type overnatting i telt), men kunne trengt litt mer kunnskap. Lars Monsen har skrevet flere bøker om turer, fiske og friluftliv. Han gir tips og informasjon om det meste man burde kunne. Anbefaler "Veien til villmarka" og "Villmarksboka" av Lars Monsen http://www.larsforlaget.no/boeker Lenke til kommentar
flory Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Mot mygg kan jeg bare anbeflae MyggA Roll on!! den er bare fantastisk. ellers ha med deg en GOD og SKARP kniv av rimelig størrelse + øks. ha gjerne med deg et komplett skift med klær i tilfelle du detter uti vannet. Og for all del IKKE glem salt og pepper til ørretten. lykke til! Endret 5. juli 2010 av flory Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Lommelykt kan jo altids være greit å ta med. Ellers, ser det er mange som mener 1 uke er lenge om man ikke har erfaring. Hva er det egentlig som er så farlig med å være ute i natturen? Mennesker er jo bygd for å overleve. Tipper en 10 år gammel gutt lett kunne klart seg på en slik tur. Hadde det vert snakk om 1 uke i naturen uten å ta med seg noen ting, ikke mat, ikke telt, eller noe, DA kunne jeg kanskje heller sagt at man burde hatt litt skill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå