Gå til innhold

Skal starte NUF. Har et par spørsmål

Anbefalte innlegg

Faren min er i en veldig merkelig og irriterende klemme med pensjonsordningene.

Situasjonen er kort sakt at han ikke kan tjene mer enn 15 000kr i året de neste årene.

Han jobbet inntil nylig i nordsjøen. Nå er planen å starte ett NUF og leie seg selv ut til gamle arbeidsgivere, så tar han ut lønna når han er ute av denne situasjonen, inntil da tar han bare ut 1 000kr i lønn pr. måned.

Han tenker også å ta på seg oppdrag fra private, itillegg til nordsjø oppdrag.

Har hørt noe om at man må ta ut lønn som står i stil med inntekten i firma. stemmer det? evt. detaljer?

Regnskapsføring er dyrt og itillegg er det noen som ikke vil ha NUF som kunder. Jeg har gått salg å service VG1 og VG2, og kan føre enkelt kasseregnskap, er det veldig mye av regler etc. jeg må lære for å gjøre regnskapsføringen?

Noen som vet om det går an å ha regnskapsføringen gjort i Sverige? evt. er det noen penger å spare på det?

Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Har ikke behov for kreditt eller lån, og har heller ikke 100 000kr til å bruke på aksjekapital. Så det må bli NUF.

Har kontaktet fire regnskapbyråer, alle har hatt hver sin grunn til å si nei. Itillegg er de temmelig dyre.

Noen som vet om det er mulig å få regnskapsføringen gjort i for eksempel Sverige, og eventuelt er noen penger å spare på det?

Hva er dyrt?

Jo lengre unna de store byene du kommer jo billigere blir det, og det koster fort mye penger og ikke gjøre det korrekt. I og med det er masse sære regler så er det neppe noe og tenke på og få det ført i Sverige.

Hvor mange bilag er det snakk om? Er det bare fakturering av konsulenttimer eller er det noe varesalg inne i bildet?

• Liker 1

Jeg vet det er regnskapsførere som tar NUF, selskapsformen er endel brukt av folk som jobber for firma som passer på rusmisbrukere og psykisk ustabile personer. I utgangspunktet kan man jo godt gjøre det selv, et NUF med mindre enn fem millioner kroner i årsomsetning er fritatt for revisjonsplikt.

• Liker 1

Jeg vet det er regnskapsførere som tar NUF, selskapsformen er endel brukt av folk som jobber for firma som passer på rusmisbrukere og psykisk ustabile personer. I utgangspunktet kan man jo godt gjøre det selv, et NUF med mindre enn fem millioner kroner i årsomsetning er fritatt for revisjonsplikt.

Nemlig. Og da kan man lett slippe unna med 15 000 NOK årlig, eller gjerne mer.

Ville sjekket ut Firmahjelp sin regnskapsavdeling, og i tillegg har de god erfaring fra NUF.

Kan du forklare hvorfor dette skulle være svindel ?

Hvis jeg starter et firma i dag, hvor jeg eier 100 %, som så går med kr. 1000,- i overskudd pr- år i f.eks 50 år til jeg går av med pensjon.

Hvis vi ser bort fra skatt og renteinntekter (i disse 50 årene) for å gjøre det litt enklere, så står det da kr 50.000,- på firmakontoen den dagen firmaet skal legges ned.

Har jeg ikke lov til å betale 28 % i skatt på dette utbyttet, for så å ta det ut etter at jeg har blitt pensjonist ?

Kan du forklare hvorfor dette skulle være svindel ?

Hvis jeg starter et firma i dag, hvor jeg eier 100 %, som så går med kr. 1000,- i overskudd pr- år i f.eks 50 år til jeg går av med pensjon.

Hvis vi ser bort fra skatt og renteinntekter (i disse 50 årene) for å gjøre det litt enklere, så står det da kr 50.000,- på firmakontoen den dagen firmaet skal legges ned.

Har jeg ikke lov til å betale 28 % i skatt på dette utbyttet, for så å ta det ut etter at jeg har blitt pensjonist ?

Det er ikke snakk om om 50 år - det er snakk om de neste årene. Der han har inntektsbegrensning.

50 år var et eksempel.

Så det er ulovlig å være eier i et firma, og vente 5 år før man tar ut utbyttet ?

Det har karakter av bedrageri å utføre arbeid, og så forskyve inntekten i den hensikt å omgå en (forutsatt lovlig) restriksjon på inntekt for den perioden arbeidet er utført.

• 4 uker senere...

50 år var et eksempel.

Så det er ulovlig å være eier i et firma, og vente 5 år før man tar ut utbyttet ?

Det har karakter av bedrageri å utføre arbeid, og så forskyve inntekten i den hensikt å omgå en (forutsatt lovlig) restriksjon på inntekt for den perioden arbeidet er utført.

det er fult lovlig og veldig vanlig!

NUF i england er veldig fint, trenger bare 1 pund i startkapital

http://www.hegnar.no/juss/article364862.ece er veldig fin

husk også å nevne på selvangivelsen at du har penger på bok i et annet land viss du driver et slikt NUF selskap

50 år var et eksempel.

det er fult lovlig og veldig vanlig!

At det er vanlig overrasker meg ikke - men det er nok i strid med pensjonsordningens avtalevilkår. Og da kan man begynne å snakke om bedrageri (forlede noen til å utbetale en ytelse du ellers ikke ville mottatt).

Har hørt noe om at man må ta ut lønn som står i stil med inntekten i firma. stemmer det? evt. detaljer?

Det stemmer. Se følgende høyesterettsdom. Innehaver av virksomhet er pliktig å ta ut markedslønn for arbeidsinnsatsen han yter.

La oss si at faren din er en borearbeider og vanlig lønn for slike er 500 000 kr/år. Tjener han inn 500 000 kr til firmaet må ha ta ut alt i lønn. Tjener han inn 2 000 000 kr til firmaet må han ta ut minimum 500 000 kr, og kan tilbakeholde inntil 1 500 000 kr.

Sorry mate, det er ikke lett å lure Skatteetaten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...