dudde Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Har en acer 5536g, har vært fornøyd med den. men i det siste har den blitt ekstremt varm. hvis jeg kjører en stress test med prime95 blir cpu 95C + den clokker seg ned. etter ett min. og den er alltig over 65c. er ikke det litt varmt? og den slår seg av etter 45 min spilling i mw2(har målt cpu til over 100c mens jeg spiller). når den var ny ble den aldrig over 80c. har hatt den inne til reprasjon, de har skiftet cpukjøler og cpu(pc er kjøpt september 09). det hjalp ikke. takk for svar. Endret 17. juni 2010 av dudde Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) CPU klokker seg ned fordi maks temperatur på den er 95 grader, så det stemmer nok det du sier. Hvis du har hatt den inne til reparasjon og den ble slik etter servicen, så er det bare å klage på arbeidet de har gjort. Mulig at de har slurvet med kjølepasta eller montering av kjøler. Laptopen er jo mindre enn 1 år gammel, så du har fortsatt garanti på den. Det du ikke bør gjøre er å fikle med den selv nettopp på grunn av at du fortsatt har garanti. Hvis du sender den inn igjen, så be om at laptopen blir renset for støv o.l. samtidig. Vær også klar over at tredje gang du har problemer så mener jeg at du har krav på ny vare, altså i ditt tilfelle ny laptop. Endret 18. juni 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
dudde Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Har hatt den inn til reprasjon 3 ganger før, førstegang renset de den for støv, andregang skiftet de kjøleanlegget. tredegang skiftet de prossesoren. var nede hos lefdal igen for 4. gang for 2 uker siden og krevde en ny pc. iriterende nok ble jeg nektet dette da de mente at dette ikke er samme feil. greide å mase meg til at verkstedet skulle se på pc å vurdere saken. så jeg får bare vente. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Jeg tok litt feil da jeg sa tre ganger, det er faktisk kun to ganger for samme feil. Se nedenfor: Hva har du krav på hvis varen har en mangel? Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). Men selgeren kan kreve å få reparere varen hvis: Reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager), og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (for eksempel sko som blir sterkere enn før). I tilfeller der reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe”, skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (for eksempel hvis innkjøpspris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene). Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert, slik som biler og motorsykler. Det er umulig å fremskaffe en ny tilsvarende vare, for eksempel når varen ikke lenger produseres. Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret. To sjanser til å rette samme feil Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %. Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen. Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet. Så jeg vil si at Lefdal kan si hva de vil, men du HAR rett til ny og tilsvarende vare i følge forbrukerkjøpsloven. Blir de vrang, si at du kommer til å klage til Forbrukerådet. De akn nemlig ikke nekte å erstatte den laptopen fordi de har allerede prøvd å fikse samme feil tre ganger, som nevnt, du kan kreve erstatningsvare etter to reparasjonsforsøk. Sorry, glemte link til Forbrukerkjøpsloven. Endret 19. juni 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
dudde Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) hei. takk for svar. jeg vet at jeg har krav på ny pc, har sendt e-post til lefdal om dette, med paragrafen og avskrift fra dette(har en tante som er jurist og jeg er bare 14 år). de nektet at jeg hadde krav på det. har til og med tatt med utskrift fra forbrukerkjøps loven ned til butikke. de skyldt på at det ikke er samme feil. har vært fornøyd med kundeservisen til lefdal tidligere, har fåt nytt produkt tidligere etter to gannger for sammefeil. men nå har jeg ikke tengt til å kjøpe noe mere der. edit: har pratet med lefdal i dag, hvis jeg er heldig så får jeg ny innen onsdag. de har nå fått en teknikker til å se på saken, men hun kunne ikke si noe mere en det. Endret 19. juni 2010 av dudde Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 De mener at siden de har rettet reparasjonen mot forskjellige komponenter, mener de at det ikke er samme feil, men når laptopen har akkurat de samme symptomene som før, så har laptopen de samme feilene/manglende, ergo du har retten på din side. Bare stå på ditt, ikke gi deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå