Gå til innhold

Hjelp til å vurdere oppsett til HTPC/gaming maskin

Anbefalte innlegg

Eg prøvar i det lengste å halde meg oppdatert på hardware fronten, men det kan verke som eg i 2 års flytjekaos og ungeskrik har mista litt tråden. Har alltid liggjande ei liste på prisguiden som eg til ei kvar tid prøvar å halde så oppdatert som mogeleg, til den dagen eg gjer alvor av trugsmåla mine om å handle inn nytt.

For ein snau månad sidan gjekk straumforsyninga i mi gamle maskin til helheim på den mindre diskre måten: Ein smell 17. mai verdig og alt, stoga inkludert, gjekk i svart. Av denne grunn skulle eg meine det er på sin plass med ein etterkomar.

Eg har lenge vore ein ivrig tilhengjar av anbefaling trådane til Agentspoon, og minnest med vemod då han la ned htpc/gaming prosjektet sitt. Det er dette som er målsetjinga med mitt neste bygg.

Bruksområde er allereie sagt noko om, og budsjettet ligg rundt 10K, noko som og kjem av lista eg har lagd. Støynivå er sjølvsagt og ein faktor.

Det hadde vore flott om nokon ville ta ein kikk innom lista og sjå om eg har følgd med i timen. Fungerar komponentane saman? Har eg laga flaskehalsar i systemet, eller heng komponentane godt ihop? Kunne eg ha vald tilsvarande komponent i eit anna merke for å få ein betre pris; åleine eller som samla "sett"? Korleis er kabinettet (kanskje det største spørsmålet), passar delane i det?

Set stor pris på attendemeldingar!

Red: Den originale lista er no bytt ut med 2 forslag. Alt1 Alt2

Endret av KingOnan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror grunnen til få tilbakemeldinger er at det er svært lite å utsette på den maskinen du har satt opp :) Helt kurant HTPC, som også drar de fleste moderne spill på høyeste grafikk. Kan heller ikke se at det skal være noen kompatibilitetsproblemer mellom delene!

Hvis det måtte være noe, ville jeg heller valgt Samsung's Spinpoint F3 harddisk, da denne koster like mye som den du har valgt, men i tillegg er mye raskere, men da på bekostning av et par watt mer i effektforbruk. Personlig hadde nok jeg også valgt å bruke en tredjeparts kjøler til CPU, men jeg har ingen erfaring med AMDs nåværende stock-kjøler, godt mulig den er stille og god!

EDIT: La ikke merke til SSD'en. Da har det mindre å si hvilken disk du bruker til lagring, men jeg ville fremdeles valgt Samsungen.

Endret av haakonmt
Lenke til kommentar

Heisann KingOnan!:)

Kjekt å høre at du har fulgt med på det tidligere arbeidet mitt. I det siste bygget av denne typen har jeg valgt å gå for et uortodoks standard midi-kabinett, nemlig Fractal Define R2. Dette i stedet for desktop-formfaktoren slik som de populære alternativene Antec Fusion Remote Max og den litt tynnere Silverstone SST-GD04 har. Grunnen til byttet er at desktop-kabinettene ofte gir begrenset med plass til passiv (vifteløs) kjøling for prosessor, i hvert fall hvis man skal ha kraftige komponenter som duger greit til gaming. Fractal sitt kabinett er utrolig stille i drift, og har et sofistikert design som passer inn i de fleste stuerom. Problemet er at den ikke passer inn i et vanlig TV-møbel, noe man gjerne ønsker å oppnå med en HTPC. Med litt kreativitet kan man gjerne selv lage en skapløsning, mens andre igjen ikke har noe imot å bare la kabinettet stå ved siden av TV'en.

Om dette er noe for deg, eller om du heller ønsker å beholde den tradisjonelle formfaktoren, blir helt opp til deg selv å bestemme. Det begynner å bli rimelig sent hos meg nå, så jeg akter ikke å påbegynne et såpass komplekst bygg i min nåværende søvndøsige tilstand. Jeg foreslår derfor at du sender meg en PM i morgen der du forteller litt om hvor mye gaming er prioritert, og isåfall også om du vil at jeg skal ta utgangspunkt i Fractal Define R2 eller et desktop-kabinett som f. eks. Antec Fusion Remote Max. Kort fortalt vil sistnevnte være mer plasseringsvennlig i en TV-hylle, mens førstnevnte vil jeg kunne gjøre litt mer stillegående. :hmm:

Lenke til kommentar

Takkar for attendemeldingar!

Kjekt å høyre at eg ikkje er heilt akterutseilt! :)

@haakonmt: Oppsettet inneheldt F3 i det lengste, men gjekk over til WD green av nettopp grunnar som støy, varme og straumforbruk. Med SSD, som du nemner, trur eg eg er dekt opp ytelsesmessig. Er framleis open her, om det er andre grunnar til å gå for F3 som eg har oversett.

@Agentspoon: Kabinettet har på mange måtar vore den største hovudpina. Var nok display og fjernkontroll som vart tunga på vektskåla i mitt val av kabinett her. Eg har no kome over at displayet var heller labert funksjonsmessig, så då trur eg den glapp greit ut av vindauget. Veit eg kan ordne fjernkontroll på anna vis, men då vert det sjølvsagt litt meir knoting.

Fractal kabinette verka for så vidt akkurat så stilreint at det burde funke OK som "desktop på høgkant". :) Har vel snust innom det så vidt, men har alltid vore litt skeptisk til kabinett med dør i fronten med tanke på termiske eigenskapar, dog vil nok det gjere litt for støynivået. Mogeleg eg har late det passere litt for enkelt!?

Lenke til kommentar

Ville kanskje gått for en cpu som bruker mindre strøm. Du har generelt lite behov for 6 kjerner cpu. Noe vi alle vet er at Strømforbruk = varme = støy.

Slenger ved en graf som viser strømforbruket til en phenom x4 965, Proosessoren du har valgt bruker enda litt mer enn dette. Sammenlikn med feks Intel i5 661 som yter like godt i spill. Vi snakker altså om nesten en tredobbling av strømforbruket.

Det bør forresten være mulig å finne Cpu kjølere som passer i Antec fusion kabinettet også. Feks denne skal passe: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=130587

Slenger ved en graf som viser ytelsn i spill også, Phenom 965 yter relativt likt om 6 kjernen din i dagens spill så du kan sammenlikne i5 661 med den og vurdere om all varmen er verdt det :thumbup:

post-160026-1276999645,7617_thumb.png

post-160026-1277000072,6346_thumb.png

Lenke til kommentar

Interessant graf det der. :thumbup:

Var for så vidt klar over at i5 var noko meir straumgjerrig med bortimot same ytelse. Det som har gjort meg noko attendehalden i forhald til denne er framtidsutsiktene for 1156, som etter alt å døme er erklært "død". :hmm:

Med ein AM3 sokkel vil eg vera meir framtids sikra med tanke på bulldozer og mogelege seinare oppgraderingar på prosessorfronten.

Lenke til kommentar

Holder på å bygge en sånn PC selv og har gjort litt research. Har to alternativer til deg for psu og skjermkort. Kan ikke si at de nødvendigvis er bedre enn de du har på listen, men de er alternativer. Sjekk linker til tester så kan du gjøre deg opp en mening selv.

PSU: Nexus RX-6300

Tester:

http://www.hardwares...com/article/859

http://www.pureoverc...p?id=927&page=6

http://www.hardocp.c...supply_review/9

Skjermkort 1: PowerColor Radeon HD 5750 1024 MB Go! Green

https://prisguiden.no/produkt/121631

Test:

http://www.techpower...o_Green/32.html

Skjermkort 2: Powercolor HD 5850 PCS + (merk at det er + versjonen!)

http://www.prisguide...q=dse6v5apdfwow

Test:

http://www.techpower...CS_Plus/33.html

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Flotte alternativ det! :thumbup:

Eg har sett på desse komponentane litt sjølv, og slik eg har forstått det er korta så godt som identiske med dei eg har i dei to oppsetta; pcs = vapor x, green = no noise.

Når det gjeld pcs vs vapor x er eg av den oppfatning at pcs er eit par dba stillare enn vapor x, men vapor x er eit ørlite hakk kvassare ytelsesmessig. Altså uvesentleg støyforskjell vs uvesentleg ytelsesforskjell. :) Dei to viftelause alternativa er eg ikkje like kjent med.

Er lite kjent med nexus, men den framstår for meg som nokså identisk med den til coolermaster, mist kan vel og nemnas i denne samanhangen. Har ein følelse av at det er nokså hipp som happ kva ein vel her og. :)

Alltid kjekt med alternativ, så har ein litt å vurdere mot kvarandre. Ikkje minst med tanke på å få best mogeleg pris frå ein og same nettforretning.

Endret av KingOnan
Lenke til kommentar

Helt enig, de er mer like enn forskjellige - og det er veldig greit å ha flere alternativer å velge mellom så man kan få mest mulig fra samme butikk.

Tror de vifteløse er nokså like også. Gigabyte har også en vifteløs HD 5750 som heter Silent cell som har fått bra omtale, men den finner jeg ikke i norske butikker. Hadde veldig lyst på en passivt kjølt 5750, men fordi kjøleribben går noen cm over kanten på kortetene blir blir det 2-3cm for høyt for mitt Silverstone SST-GD05B.

Lenke til kommentar

Aiai, nice kabinett det! Planla å gå ut frå eit HTPC kabinett sjølv, men Fractal design sitt verkar så bra at eg lett lot meg overtale til å gå for ståande framfor plasseringsvenleg i stereobenk. Heilt klart ei ulempe med dei fleste HTPC kabinett at det fort vert trongt om plassen...

Korleis ser oppsettet ditt ut for øvrig, er det nokså likt det eg har her?

Lenke til kommentar

Når det gjelder kabinett, du har ikke vurdert Antec p180 mini?

Har selv både dette og Fractal design i hus og må si jeg liker Antec bedre. Er endel høyere kavlitetsfølelse over det og så er det endel mindre enn Fractal også. Gode løsninger i kabinettet gjør blandt annet at du får plass til 5870 uten problem.

Merk at dette er m-atx.

http://www.hardware.no/artikler/antec_mini_p180/51831/3

Edit: Inspirasjon til ultrastille p180 mini: Link

Endret av magb
Lenke til kommentar

Korleis ser oppsettet ditt ut for øvrig, er det nokså likt det eg har her?

Jeg skal bruke en del gamle deler. Har et 775-HK, Asus P5Q-EM som jeg skal prøve en E2220 eller en Q9400 i. Er usikker på hvordan jeg kommer til å bruke PC-en så jeg vet ikke hvor mye kraft jeg trenger.

Starter med stock kjøler, men har tenkt til å bytte til Scythe Shuriken som er den beste jeg kan finne som passer når jeg har DVD-spiller. Uten dvd så blir det plass til en litt høyere kjøler.

Har tidligere prøvd å streame fra en Netgear Readynas Duo rett inn i nettverkskoblingen til TV-en, men forbindelsen ble brutt etter ca 15-20 min uten at jeg klarte å finne ut av det. Har derfor kjøpt inn to Western Digital AV-GP 2 TB som jeg har planer om å laste over alle filmene på. Disse diskene er optimalisert for video i motsetning til de to WD caviar green 1Tb som jeg har i NAS-en.

PSU: bruker foreløpig en gammel 350w jeg ikke husker merket på. Er ikke modulær en gang. Venter med å kjøpe ny til jeg vet mer om hvor mye kraft jeg trenger. Kjøper enten Nexus-en eller bruker en Mist 650w jeg har i en annen PC.

Er usikker på om jeg skal ha Blu-ray spiller så jeg venter litt med det.

Skal slenge inn samme SSD som deg som jeg kjører systemet fra.

Vet ikke hva slags OS jeg vil ha ennå heller. Hadde tenkt til å kjøre Ubuntu, men har akkurat fått meg en Voddlerkonto, og oppdaget at den krever windows. Enten dualbooter jeg Ubuntu med Win 7 eller så får jeg lære meg Virtualbox og kjøre Win 7 som virtuelt system fra Ubuntu.

Tastatur:

Fikk et Keysonic ACK-340BT Super Mini til redusert pris, men vurderte følgende fra Deltaco:

Stort, 42 cm bredt: http://www.dustinhom...5010185784.aspx

Middels, 33 cm bredt: http://www.dustinhom...5010305278.aspx

Lite, ca. 20cm bredt? http://www.dustinhom...5010314187.aspx

Fant ikke noe om Deltacotastaturene støttet linux, mens jeg har funnet noen tester som hevder at Keysonic-en funker. Da jeg fikk den for 230,- så bare kjøpte jeg det. Men ser at jeg trenger noen runder i sofaen med tastaturet før jeg skjønner hva jeg vil ha. Kanskje jeg kjøper den middels store Deltaco-en senere.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kabinett, du har ikke vurdert Antec p180 mini?

Har sett på det, og ser ut som ein kjekk liten tass det der. :thumbup: m-atx vart vel drawbacken der for meg.

@Kaaz: Tydeleg at du har kome noko lenger enn meg ja. :) Når det kjem til OS, tilleggsprogramvare og "kino acessories" forøvrig, er eg nokså blank. Tenkte eg skulle få i hamn maskina fyrst og så sjå litt på dette etterkvart soim eg gjer meg kjent med funskjonaliteten. Behov har ein tendens til å presse seg fram under bruk. :p Eit par gode tips til tastatur. :thumbup:

Når det gjeld bluray er eg litt sær. Eg har ikkje trua på det formatet som noko meir enn eit overgangsmedium for å få HD formatet mainstream. På sikt, og om ikkje alt for lenge, trur eg streaming, nedlasting og andre dataformat vil ta over. Gjerne med bluray som ein slags stebror side om side, men ikkje som noko med betre funkskjonalitet enn noko av det andre. For meg er det ei gåte at distribuering av film på td. minnekort ikkje har kome lenger enn det har i dag. Eit mykje meir fornuftig lagringsmedium i mine augo.

Lenke til kommentar

Nå tar vel en gjennomsnittlig bluray film rundt 40gb lagringsplass. Minnepennene er vel ikke store nok enda til dette. Men om noen år så kan det sikkert skje ting. :yes:

Er det forresten noen ulemper med m-atx for deg da? :)

Kjøpte meg Fractal design selv og Antec p180 mini til en i familien. Angrer litt enda da p180 virker mer robust og oser av kvalitet i forhold til r2. :hmm:

men for all det, r2 er et godt kabinett det også :)

Lenke til kommentar
Er det forresten noen ulemper med m-atx for deg da? :)

Eg har ikkje gått så nøye inn på micro atx for å vera heilt ærleg, men inntrykket eg sit med er at de normalt er naudsynt å gå på premiumversjonane for å få plass nok til td. 2 skjermkort. Premium betyr som regel dyrare. Berre å korrigeree meg om eg er på jordet. :)

p180 ser bra ut, men korleis er dette støymessig kontra fractal? Eg meiner p180 er betre på kjøling, men då på bekosting av noko høgare støynivå. I tillegg har det vel fått litt tesk for 200mm vifta si som knatrar litt. Veit ikkje kva alternativ ein eventuelt skulle bytt denne med, men då vert oppsettet dyrare på grunn av dette og.

På mitt oppsett vert det vel eit spørsmål om pris med andre ord, der eg må betale meir for det same med m atx og p180?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...