Gå til innhold

Trenger oppskrifter for variert og sunt kosthold

Anbefalte innlegg

Hei. Ser at flere brukere her har snøring på kalorier, energiforbruk osv. Rett og slett kunnskapen som trengs for å holde seg frisk!

Er ca 175 høy og veier 75 med litt mage. Tenker å starte trening og trenger tips til matinntaket.

Målet er å få 7 forskjellige kostholdsplaner - en for hver dag i uken. Jeg skal absolutt ikke spise det samme måltidet i løpet av en uke, så la fantasien gå løpsk her folkens! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spis det moder jord og fader himmel har laget til oss. Altså.. Alt mat du finner i naturen og lager selv. For å drøye den ennå mer ut av hva sunnhet er, så spiser du kun det steinalder mennesket Ole Normann spite (for å referere til boken; Sukker - En Snikende fare).

Lenke til kommentar

Zarfax

Nei, altså jeg skal lage planen. Dere skal bare komme med oppskrifter, enkelretter, ev. deres kostholdsplan for en dag. Hva spiste du/ skal du spise i dag? feks.

Ser nå at det er litt teit at jeg en gang nevnte 7 dagers greia mi, men det er jo godt å vite hva infon skal brukes til, håper nå jeg da.

Pijus

Fra påse. Står på toro pakka at alle næringstoffene er bevart pga at de er tørka, lol. Ikke vet jeg. Er det vanskelig å lage tomatsuppe fra grunnen?

Lenke til kommentar

Fra påse. Står på toro pakka at alle næringstoffene er bevart pga at de er tørka, lol. Ikke vet jeg. Er det vanskelig å lage tomatsuppe fra grunnen?

Stek en halv finhakket løk gyllen. Tilsett en boks med tomater og en halv liter kyllingkraft (eller buljong, eller fond + vann), kokes i fem min, stavmixes glatt og jevnes med maizena. Salt og pepper. Vanskelig er det ikke, men det krever et fnugg mer innsats enn å løse opp pulver i vann.

Ellers kan det sikkert hjelpe om du skriver hvilket kosthold du ønsker å følge. Skal du ha en klassisk bulk, H&F, IF, PSMF? Har du god nok økonomi til å kjøpe gode råvarer? Klarer du å bruke tid foran komfyren, eller er det posesuppe-nivå?

Lenke til kommentar

Jeg skal hovedsakelig tape fett men kan godt sette på litt bulk i samme slengen. Kan sette av ca. 5k i måneden og har ikke noe i mot å lage mat fra grunnen opp. Er rimelig lei av standard butikkmat som frysevarer, kjøttdeig o.l. så råvare tips tas seriøst. :thumbup:

Lenke til kommentar

Spis sunt, variert, lag maten fra bunnen (IKKE posetomatsuppe!), spis økologisk og styr unna oppdrettsfisk, så skal du se du klarer deg fint. Generelt mindre kjøtt og mer fisk, frukt og grønt. Du vil ha variert og sunt, da spiser du variert og sunt og styrer unna frossenpizza og posesupper, brus og potetgull.

Ikke tell kalorier og fett, men spis passe mye av alt.

Et helt konkret tips, idag vil det her i huset bli laget en enkel pastasalat til middag, med sammalt spelt-pasta fra Helios (den SMAKER faktisk noe i forhold til "vanlig" spaghetti). Gjør den litt spennende med sukkererter og vårløk, og ha en kikertsalat ved siden av.

Dette er godt, sunt, og du blir mett.

Kikerter er forøvrig veldig undervurdert som matvare.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Lol nei, det sitter nok i knollen det der, du blir plent nødt å regne det ut. Du må da innsjå det at du blir raskare mett av fiber enn av olivenolje, men at sistnevnte likevel inneheld betydeleg meir næring.

Du fungerar sjølsagt utan å holde skikkeleg kontroll med kosthaldet, men dersom du vil oppnå noko spesielt må du foreta støøre og mindre justeringer av kosthaldet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...