rambo555 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) Hvilket land er trådstarter fra? problemet her er at du tar og ber på arbeidsplassen. og ikke at du er lat eller kikker litt på nettaviser i arbeidstiden. Endret 6. juli 2010 av rambo555 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Jeg syns dette var mye kritikk og vås fra enkelte her. Jobb i butikk, og da spesielt spesialforretninger, som en brillebutikk her, er ikke fullt kjør hele tida. Hvis det ikke er kunder i butikken, så skulle det være ett fett om man tvinner tommeltotter, eller kikker litt på VG. Såklart, man må jo ta seg av forefallende ting når det er rolig, men så lenge det er gjort, er det ikke mye annet å gjøre. Dere som bringer opp at han ber på jobb: Etter som jeg skjønte var dette noe som tok ca 5-6 minutter i løpet av et skift. Mener dere at dere aldri går på toalettet, ordner dere kaffe, tar en privat telefon eller røyker i arbeidstida? Et avbrudd er et avbrudd, om han velger å be eller røyke er da klinkende likegyldig. Til trådstarter: Jeg syns du har vært flink til å forklare deg og ditt syn. Jeg antar at du er av utenlandsk opprinnelse, og da vil jeg gi deg ros for hvor flink du er til å skrive og forklare deg på norsk. Er mange nordmenn som ikke klarer å skrive som du har gjort her. Når det er sagt, din tidligere arbeidsgiver virker som en idiot, og det er ikke verdt å bli stressa/opprørt over sånne. Finn en ny jobb, og håp at det går bedre der. Lykke til! Endret 15. juli 2010 av BaronSlask 4 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Enig med mye av det du sier, men er det ikke litt fordomsfullt å tro han er av utenlands opprinnelse fordi han er muslim? Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Enig med mye av det du sier, men er det ikke litt fordomsfullt å tro han er av utenlands opprinnelse fordi han er muslim? Hvor mange 19årige etniske nordmenn velger å tro på Islam? Særdeles få Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Enig med mye av det du sier, men er det ikke litt fordomsfullt å tro han er av utenlands opprinnelse fordi han er muslim? Du har selvfølgelig helt rett. Det er ingen automatikk i at man trenger å være av utenlandsk opprinnelse for å være muslim. Når det er sagt, så er jo de fleste det. Men skal beklage for det hvis noen følte seg støtt. Når jeg er i gang kan jeg også si at det var feil å sammenligne norsken hans med nordmenn. Skulle såklart sammenlignet med etniske norske, da mange av utenlandsk opprinnelse er nordmenn også. Takk for politisk korrekt pekefinger nomore . Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 At røyking utenfor lunchen ikke burde være lov mens å be utenfor lunchen skal være lov er det dummeste jeg har hørt. Røyking, som religion og dens medfølgende aktiviteter er en privat sak, som regel så vil arbeidsgiveren ha så lite private aktiviteter på jobben som mulig.. Bare fordi det handler om religiøse ting så blir alle plutselig kjemperedde for å si nei eller vises som ignorante eller rasistiske. Det er bare tull fra ende til annen. Når det er sagt, så er det flere løse tråder i trådstarters post. Arbeidsgiveren sier f eks at trådstarter var uærlig angående bønner på jobben: Dette ble det snakket om, og arbeidsgiver mente at jeg ikke hadde vært ærlig nok å intervjuet om bønn og slikt. Men dette ordnet seg, og jeg oppfattet det slik som at det ikke ble noen problem Ordnet seg hvordan? Det ble også snakket litt om at jeg brukte jobb PC'ene passivt under, noe som jeg mener jeg absolutt ikke gjør. Jeg sjekket mailen min noen ganger under jobben, men det sa arbeidsgiveren ikke var noen problem. Så han sier at det ikke var noe problem at du sjekket mailen, men samtidig sier at det er et problem?? makes no sense.. Når vi skulle ta oppgjøre før vi tok kvelden var jeg oppe på lageret og tok oppvasken, men kollegaen min tok oppgjøret(oppgjøret har jeg tatt et par ganger og føler jeg mestrer). Så kollegaen din løy? Hadde du og han kommet til en ordning hvor du skulle ta oppvasken og han oppgjøret og dere var begge ok med det? Det er så mye som ikke stemmer og posten virker mildt sagt veldig ensidet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Dere som bringer opp at han ber på jobb: Etter som jeg skjønte var dette noe som tok ca 5-6 minutter i løpet av et skift. Mener dere at dere aldri går på toalettet, ordner dere kaffe, tar en privat telefon eller røyker i arbeidstida? Et avbrudd er et avbrudd, om han velger å be eller røyke er da klinkende likegyldig. Er enig i at eit avbrudd er eit avbrudd, men det som vi prøvde å komme fram til er om problemet var at TS tok dei 5-6 minutta til bønn eit par gongar i løpet av arbeidsdagen, eller om problemet var at TS la ned arbeidet for å be på faste tider uavhengig av pågang. Det er forskjell på å ta ei lengre pause til røyk, kaffe, toalett midt på dagen ein gong og det å alltid ta 5 minutter kl 12:00 uansett kor mange kunder som står og venter. Eg antar at TS var fleksibel og ikkje var så opptatt av nøyaktige bønnetider at det gjekk ut over jobben, men det er likevell greit å få klarheit i det sidan det kunne være at det som var problematisk for sjefen og ikkje nødvendigvis pausene for å be i seg sjølv. Lenke til kommentar
radlekatt Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Det er jo blitt sånn i Norge at hvis man ikke tar særdeles mye hensyn til muslimer og deres krav, så er man jo både raistisk og nazistisk. Dette er det mange som vet å utnytte, i alle mulige situasjoner. Når det gjelder bønn i arbeidstiden, er dette noe man slett ikke kan forvente 100% forståelse for ute i arbeidslivet. Iallefall ikke hvis man er så religiøs at man legger ned arbeidet fordi man må be til faste tidspunkt uavhengig av om man er opptatt med kunder eller ikke. Radlekatt Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Utøvelse av religion i arbeidstiden er uaktuelt, og etter min mening en gyldig oppsigelsesgrunn. På den andre siden har ikke din arbeidsgiver reagert noe særlig på dette, og sagt at det er greit. Ser ingen grunn til å si deg opp på denne måten, noe som blir veldig urettferdig ovenfor deg. Hadde krevd en økonomisk erstatning for usaklig oppsigelse, og funnet en ny jobb. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Hva sier arbeidsmiljøloven til å måtte gå fra arbeidet i korte perioder tilknyttet sin trosretning? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Hva sier arbeidsmiljøloven til å måtte gå fra arbeidet i korte perioder tilknyttet sin trosretning? Sikkert at det er helt greit. Men sånn burde det ikke være uansett hva loven sier, da bør den i så fall endres Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Man skal ikke representere en religion når man arbeider i en bedrift. Be på fritiden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 På hvilken måte representerer trådstarter sin religion når han arbeider? Hele poenget her er jo at tar seg et par minutter fri fra arbeidet for å praktisere religionen sin. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 - Har de faktisk lov å si meg opp når jeg faktisk ikke har fått noen varsel, eller skriftlig melding om at jobben min er i fare? - Nei, hvis du har arbeidskontrakt. Ja, hvis du ikke har arbeidskontrakt. Og du hadde ikke, noe du burde krevd. Du har faktisk krav på kontrakt hvis du vil ha det. - Som sagt jobbet jeg 11 ganger i løpet av 25 dager som de, jeg fikk oppsigelsesmeldingen den 27ende dagen. Har de lov å sparke meg når prøveperioden er på 3 måneder? Jeg har jo ikke hatt nok tid å lære. - Prøveperiode er ikke bare for å lære, men også for å vise at du kan jobbe der. Det blei hvertfall jeg fortalt av min forrige sjef. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 - Har de faktisk lov å si meg opp når jeg faktisk ikke har fått noen varsel, eller skriftlig melding om at jobben min er i fare? - Nei, hvis du har arbeidskontrakt. Ja, hvis du ikke har arbeidskontrakt. Og du hadde ikke, noe du burde krevd. Du har faktisk krav på kontrakt hvis du vil ha det. Tull og vas. Skriftlig kontrakt har ingentin gå si for rettigheter og plikter, utelukkende for bevissituasjon. Lenke til kommentar
sunde1990 Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Når det gjelder bønnepausene, kan lett de 5-8 minuttene som brukes på den halvtimen du har pause og problemet ville vært løst uansett. Er sikkert slik på flere plasser, at hvis du tar deg en røykepause så setter du den på pausen ol. Slik blir det hvertfall der som jeg jobber. Lenke til kommentar
radlekatt Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Når det gjelder bønnepausene, kan lett de 5-8 minuttene som brukes på den halvtimen du har pause og problemet ville vært løst uansett. Er sikkert slik på flere plasser, at hvis du tar deg en røykepause så setter du den på pausen ol. Slik blir det hvertfall der som jeg jobber. Eller bønnene sløyfes til man kommer hjem... Radlekatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå