Gå til innhold

XP2500+ Barton og Asus A7N8X Dlx. Hvilke type minne?

inoan

Anbefalte innlegg

Kjøper meg en XP 2500+ Barton cpu, samt et Asus A7N8X Deluxe nå snart.

Jeg lurer på:

- Hvilke minne modul jeg burde kjøpe med?

-Hvilken versjon av hovedkortet? Er det ikke 2 forskjellige typer?

Burde jeg gå for en 512 MB PC3200 eller PC2700 brikke?

Jeg er ute etter en "pris vs ytelse" greie nå. Jeg betaler max 800 for 512mb brikken.

Alle relevante tanker er av interesse!

PS: Gir meg gjerne en beskjed på hvilke nettshopper som har inne både xp2500+ og Asus kortet, samt minne modulen min. Ikke lett å finne det heller. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøper meg en XP 2500+ Barton cpu, samt et Asus A7N8X Deluxe nå snart.  

Jeg lurer på:

- Hvilke minne modul jeg burde kjøpe med?  

-Hvilken versjon av hovedkortet? Er det ikke 2 forskjellige typer?

Burde jeg gå for en 512 MB PC3200 eller PC2700 brikke?

Jeg er ute etter en "pris vs ytelse" greie nå. Jeg betaler max 800 for 512mb brikken.

Alle relevante tanker er av interesse!

PS: Gir meg gjerne en beskjed på hvilke nettshopper som har inne både xp2500+ og Asus kortet, samt minne modulen min. Ikke lett å finne det heller. :)

kjøp PC3200 2*512 MB brikker. Twinmos. gjerne med winbond.

Lenke til kommentar

er det noe problem å kjøre 2700minne med denne løsningen?

Er det i det heletatt noen vits å kjøpe annet en uspesifisert 3.parts minne?

Har aldri kjøpt annet en noname selv, men selv om jeg aldri har måttet returnere en brikke vet jeg jo ikke om det har hatt andre konsekvenser.

Lenke til kommentar

Sheffield fan. Artig. Newcastle selv her.

Håper på å kjøpe PC3200 minnebrikke. 1 stk 512mb.

Liker ikke å betale for mye for den. Ønsker gjerne å kjøre Cas Latency Timer 2.0. Hvis det er mulig med en billig brikke.

Lenke til kommentar
Sheffield fan. Artig. Newcastle selv her.

Håper på å kjøpe PC3200 minnebrikke. 1 stk 512mb.

Liker ikke å betale for mye for den. Ønsker gjerne å kjøre Cas Latency Timer 2.0. Hvis det er mulig med en billig brikke.

du kan jo alltids kjøpe en 512 MB nå og en til senere når du har pengene. det har jeg tenkt på.

Lenke til kommentar
er det noe problem å kjøre 2700minne med denne løsningen?

Det er faktisk best å kjøre 2700, da prossessor arbeider på 333 effektiv FSB. Men det er greit med litt raskere minne hvis man vil overklokke.

med de Asus A7N8X Deluxe hovedkortene du får fra komplett nå støtter FSB på 200, så det vil hjelpe.

selv har jeg kjørt 200*10.5 stabilt.

Lenke til kommentar
Kommer du og sier at jeg fåt best ytelse, feks i spill, med pc2700 kontra pc3200 minne?!

nei.

Ja.

Hvis prosessor kjører på 333FSB og ram kjører på pc2700 (333mhz) så vil det yte bedre enn 333FSB prosessor med pc3200 (400mhz) ram.

Alikevel er det bedre å kjøpe pc3200 ram, fordi man da har en brikke man kan bruke i fremtidige oppsett, og fordi med overklokking er det bra med minne som takler høyere frekvenser.

Altså, skal du ikke overklokke: Kjøp pc3200 ram og kjør det som pc2700.

Skal du overklokke: Kjøp pc3200 ram og overklokk FSB.

Lenke til kommentar
Kommer du og sier at jeg fåt best ytelse, feks i spill, med pc2700 kontra pc3200 minne?!

nei.

Ja.

Hvis prosessor kjører på 333FSB og ram kjører på pc2700 (333mhz) så vil det yte bedre enn 333FSB prosessor med pc3200 (400mhz) ram.

Alikevel er det bedre å kjøpe pc3200 ram, fordi man da har en brikke man kan bruke i fremtidige oppsett, og fordi med overklokking er det bra med minne som takler høyere frekvenser.

Altså, skal du ikke overklokke: Kjøp pc3200 ram og kjør det som pc2700.

Skal du overklokke: Kjøp pc3200 ram og overklokk FSB.

:yes: da er vi enig.

Lenke til kommentar
Ok. Bestilte ASUS kortet fra mpx.no, jeg:

A7N8XDELUXE/GD Asus A7N8X Delux/GD Socket A AMD

nForce2,SATA/133,ATX,DDR,Audio,FW,2xLAN

Dette er vel det med 400 mhz fsb? Altså det "fete.." kortet.

Ja. Det og Abit NF7-S blir ansett som noen av de beste korta for tida.

Selv om man IKKE vil overklokke, ville jeg allikevel anbefale å kjøpe PC3200-minne og kjøre FSB på 200 MHz. Hvis man justerer ned multiplier på prosessoren vil den jo gå omtrent like "tregt" som på standardinnstillinger. Men hvorfor ikke overklokke litt også. ;)

Lenke til kommentar

Selv om man IKKE vil overklokke, ville jeg allikevel anbefale å kjøpe PC3200-minne og kjøre FSB på 200 MHz. Hvis man justerer ned multiplier på prosessoren vil den jo gå omtrent like "tregt" som på standardinnstillinger. Men hvorfor ikke overklokke litt også. ;)

Så enig så enig. Når multiplieren ikke er sperret så er det jo bare et par tastetrykk i BIOS for å stille inn fsb/minne til 200mhz. Selv uten å overklokke med dertil mulig ustabilitet.

Du får altså kjappere overall ytelse, på samme frekvens som prosessoren gikk på default. Ram støtter det, hovedkortet støtter det, ingen andre ting blir overklokket (PCI/AGP er rett). Det er kun cpu som får en annen konfig på multiplier vs fsb. Den "støtter" det jo egentlig ikke offisielt siden den er solgt som 166mhz, men siden kjerna er samme som de som går på 200mhz fsb, så kan man jo "leke" at den støtter det. Det funker hvertfall! Mister ikke noe stabilitet av den grunn.

Men pass deg! Har du først fattet interesse for multiplier og fsb, så går det ikke lang tid før du er bitt av overklokkingsbassillen. Om det er smittsomt?

[løgn og fanteri]Neida![/løgn og fanteri] :lol:

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...