Gå til innhold

Canon EF 28-300mm L som reiseobjektiv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte på dette som reiseobjektiv, da jeg kan begrense meg til et objektiv. Synspunkter og alternativer tas imot med takk.

På hvilken kamera skal den sitte? Hvis det er et 1.6-crop-kamera blir det jo veldig dårlig vidvinkel (tilsvarende 45mm på et "vanlig" kamera), det kan jo være en stor ulempe, iallefall hvis turen går til byer. Dessuten er det jo veldig tungt og stort, over 1.6 kilo, det er ikke alltid like praktisk.

Lenke til kommentar

Takk. Gode poenger. I dag bruker jeg å ta med meg 10-20, 18-50 og 70-200 så vekten hadde nok ikke blitt så mye større. Ja har crop camera i dag og kommer nok til å ha det på neste oppgradering av hus også...

Alternativet hos canon er vel 18-200 is, men for meg virker ikke dette så kvalitetsmessig bra.

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

I og medat du har en 10-20mm og snakker om 18-200mm kan vi trygt fastslå at du har Canon 1.6x crop i en eller annen form.

Da er mitt spørsmål er om du faktisk bruker 70-200mm mye når du er ute å reiser? Og hiv du gjør det, bruker du det mye over ca 100mm?

Hvis ikke, så er det faktisk ikke usannsylig at du klare deg med kun 15-85mm f/3.5-5.6.

Lenke til kommentar

Tenkte på dette som reiseobjektiv, da jeg kan begrense meg til et objektiv.

Du skal ha litt spesielt bruksområde for at 28-300 skal passe på et 1.6 crop hus, men hvis du er interessert i å ha et brennviddeområde uten vidvinkel og er villig til å ha et objektiv på over 1.5 kg som eneste alternativ på tur er kanskje 28-300 L interessant.

Personlig er 28-300L ikke det det første objektivet jeg ville brukt 22000 på til et 1.6 crop hus. På et 1.3 crop eller full frame hus virker det mer interessant. Jeg har selv brukt forgjengeren 35-350mm L som reiseobjektiv (på en Eos 5 (ikke digitalt)), men for meg ble det for stort og tungt. Flott kombinasjon, men det lå alt for ofte i ryggsekken.

Hvis du kutter kravene til optikken ikke minst byggekvalitet kan du få Tamron 28-300 VC for mellom 1/4 og 1/5 av prisen, og 1/3 av vekten. Vil du ha vidvinkel må du ofre litt tele og velge Tamron 18-270mm VC eller et av de andre 18-2x0 objektivene.

Forøvrig enig med Tom i at 15-85 er et veldig interessant allround objektiv, eventuelt kombinert med en telezoom som 70-300 IS (hvis du må ha 300mm tele).

Edit: Noen korreksjoner

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takk. Gode poenger. I dag bruker jeg å ta med meg 10-20, 18-50 og 70-200 så vekten hadde nok ikke blitt så mye større. Ja har crop camera i dag og kommer nok til å ha det på neste oppgradering av hus også...

Alternativet hos canon er vel 18-200 is, men for meg virker ikke dette så kvalitetsmessig bra.

Vekten hadde kanskje totalt sett blitt tyngre, men å tusle rundt med over to kilo kamera er ikke alltid like greit.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...