Grandestar Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hei! Lurer på om noen har prøvd en slik en før. holder det med bare mottakeren så kan man koble seg på hvilken som helst ruter innen mottakerens rekkevidde eller kommer det ann på routeren også? Vil gjerne ha en mottaker med lenger rekkevidde uten at det kommer ann på routeren. Thank u! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Kort sagt: nei. En forsterker kan bare forsterke signalene som sendes ut (på noen meningsfull måte ihvertfall). trådløst datanett krever dog 2veis kommunikasjon, så dette er det lite poeng med ved mindre du også kan sette en forsterker på senderen også. Det du vil ha er nok sansynligvis et netverkskort som støtter en ekstern antenne. Så kan du enten koble på en kraftig omnidireksjonal antenne til denne, eller en retningsspesifikk antenne om du vil være enda mer ekstrem (typ for wardriving osv). Antenner vil nemmelig hjelpe både med sending og "lytting" på et trådløstnettverk, så du trenger ikke nødvendigvis antenne på begge ender for å oppnå gode resultater (dog du får enda bedre resultater om begge to har det). Finnes mange på ebay: eksempel på adapter med ekstern antenneutgang: http://cgi.ebay.com/USB-802-11g-Wireless-2-4G-WiFi-LAN-External-Antenna-/260581968220?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cabe5495c mer mobil direksjonell antenne: http://cgi.ebay.com/2-4GHz-9dBi-Compact-Yagi-Directional-Antenna-WIFI-SMA-/320535590886?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa168f7e6 ekstrem langdistanse (for en billig penge): http://cgi.ebay.com/16-dBi-2-4-GHz-802-11b-g-Wifi-Yagi-Antenna-RP-SMA-/270537372526?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3efd48b36e med en slik kombinasjon så kan du som regel koble deg på nettverk på hundevis av meter borte i fri sikt (eller flere kilometer om begge sider har samme antenne). Fungerer også for sendere som står innendørs, men ikke forvent på langt nær like ektreme avstander da naturligvis - det er veldig mye tap når signal når gjennom vegger o.l. En ting jeg vil også nevne (som jeg selv lærte nylig) er at med omnidireksjonelle antenner så er det ikke nødvendigvis best å bruke en antenne med så høy gain som mulig. De fleste tror at høy gain = bedre signal, men det er bare halvveis sant. Faktum er at en antenne med lav gain mottar/sender signalet nesten som en globe rundt seg med relativt kort radius, mens en høy gain antenne "flater ut" globen slik at den blir mer og mer som en tallerken. Kort sagt: Du får ikke bedre dekning, men du bytter vekk følsomhet oppover og nedover mot mer horisontal rekkevidde. Dermed kan du faktisk få betydelig dårligere signal mot enheter som står i etasjer over og under dersom antennen er for høy gain og ikke mottakerene er langt nok borte fra senderen i det veritkale planet. Du kan dog justere antenneposisjonen for å vri "tallerken-signalet" på en vinkel. -Stigma Endret 17. juni 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Det finnes dongler som har god rekkevidde pga følsom mottaker og høy effekt. Alfa har endel dongler med lengre rekkevidde enn snittet. Men som Stigma er inne på, så er antennen mye viktigere enn donglen. Hvis du presiserer hva du prøver å oppnå, så går det an å være mere konkret. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Har selv 2W USB-adapter fra Alfa og får inn nett på langt lengre distanser enn det innebygde wlan-kortet i laptopen. Fungerer utmerket på hytta hvor nærmeste router er litt over 100m unna. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Har selv 2W USB-adapter fra Alfa og får inn nett på langt lengre distanser enn det innebygde wlan-kortet i laptopen. Fungerer utmerket på hytta hvor nærmeste router er litt over 100m unna. Joda, men man bør merke seg to ting med dette: 1 - Det oppsettet du bruker (jeg anntar det er samme som du finner massevis av på ebay) har en ganske svær og relativt høy gain antenne. Denne gjør i seg selv mye for å øke signalet på både sending og mottaking. 2 - Å få opp trådløse nett som synige er ikke nødvendigvis det samme som at de fungerer i det hele tatt, eller fungerer med noen betydelig hastighet. Noen forsterkere forsterker også inngående signaler, og det gjør at inngående signaler tilsynelatende er mye sterkere. Desverre så (nødvendigvis) forsterker de også all støyen på signalet, så den totale SNR'en (signal to noise ratio) forblir mye den samme, og det er denne som faktisk avgjør om nettverker fungerer i det hele tatt, og hvor raskt det fungerer. Altså vil du med en slik forsterker få illusjonen av å ha mye bedre mottaker rekkevidde, men nettverkene som lå utenfor rekkevidde uten forsterker vil nå fremdeles ha en SNR så lav at nettverket ikke vil fungere i praksis uansett. (nå snakker vi da naturligvis om testen med og uten forsterker begge ble gjort enten med eller uten antenne). Dette kan du lett "avsløre" med et passende verktøy som kan vise deg SNR for nettverkene, eller både signalstyrken + støystyrken. SNR = signalstyrke minus støystyrke. Faktum er at om inngående signaler er for svake til å ta imot så vil ikke en forsterker hjelpe noe betydeig med det. Det er antennen som gjør mesteparten av jobben på inngående signaler. Merknad: det kan fremdeles ha litt for seg å ha en forsterker på en sender/aksesspunkt. mottakere som er for langt unna til å kunne sende signaler tilbake vil ikke kunne bruke forbindelsen (selv om de evt. kan se den), men det vil ha en positiv effekt på mottakere som er akkurat innenfor rekkevidde til å sende tilbake. Fordelen er naturligvis at med forsterker på senderen kan du få en bra download link med en beskjeden upload link, i stedet for at begge er dårlige (og vanligvis bruker man jo download mye mer enn upload). Merk at du kan ikke laste ned noe om du ikke kan sende signaler tilbake sidne all datatrafikk er avhengig av toveis trafikk, NOE signal på tilbakeveien må du ha. -Stigma Endret 17. juni 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Grandestar Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Takk for utrolige mange bra svar! Kan prøve å spesifisere litt bedre. Driver å reiser litt rundt i asia med laptoppen min. Og da er det ofte det er åpne trådløse nettverk rundt om kring. Så for å kunne koble meg til disse lenger i fra. F.eks fra hotellrommet. Var på et elektronikk senter i bangkok hvor det var en shack som solgte slike. Han sa at en slik antenne skulle gjøre så jeg kunne koble meg til nettverk betydelig lenger unna en min innebygde antenne. Men stoler naturligvis ikke helt på dette blankt. Var noe ala denne: Min lenke Takk igjen:) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Den du linket til er faktisk billig og bra. Dette er samme chipset som blir brukt i Alfa som koster det doble. Den har gode resultater pga følsom mottaker. Kombinerer du dette med en yagi a'la den Stigma linket til så får du meget god rekkevidde. 1km ved fri sikt burde gå fint. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Den du linker til er ikke dum. bra chipset for prisen og antennen bør hjelpe godt på. Jeg mener som sagt at vi vil komme like godt ut av det med bare en tilsvarende antenne på en USBdongle som støtter ekstern antenne, men om du gidder å drasse med deg på den store boksen der så gjør ikke forsterkeren noe galt heller sånn sett. Fordelen er jo dog at det hadde vært hakket mer mobilt. Hvis du har plass til det så kan det være en ide å både ha en omnidireksjonell antenne + en direksjonell antenne med i sekken (jeg tenker da ikke på den 1meter yagien jeg linket, men for eksempel den bord-stående hvite yagien for eksempel). Omnidireksjonell antenne er jo best for normalt bruk der det faktisk er et nett i området du kan bruke, men dersom du enter opp ett sted der nærmeste tilkoblingspunkt er 300meter unna så er en direksjonell antenne eneste muligheten du har for å få det til å fungere. Så lenge du har en adapter som har frakoblbar antenne kan du jo bytte enkelt mellom de to -Stigma Endret 18. juni 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Grandestar Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 takk for det:) Da ble ting klarer. Tusen takk for utrolig mange bra svar!! Kreds! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå