Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utmattet og lei. Hodepine, muskelsmerter, unormalt lettirritert osv

Gjest hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp?

Nå er jeg lei. Jeg er utmattet både fysisk og psykisk. På dårlige dager våkner jeg med muskelsmerter og kraftig hodepine, på gode dager kommer symptomene iløpet av dagen om jeg ikke tar alt veldig med ro. Slik har jeg hatt det i et halvår nå.

Jeg våkner med en følelse som minner om et sammensurium av dagen derpå, utmattelse etter en milelang joggetur og litt kvalme. Jeg har muskelsmerter i hele kroppen, der en eller flere muskler er ekstra ille - hvilen muskel det kjennes mest i varierer fra dag til dag. Leddene er også vonde, spesielt knær og albuer. Huden på føttene er synlig irritert, med små, nesten usynlige røde prikker litt overalt, og spesielt rundt strekkmerker og arr. Huden er også litt rød og irritert rundt ledd, spesielt knærne. Til enhver tid har jeg 1-5 uforklarlige blåmerker uten at jeg har gjort meg noe som helst. Har også litt smerter i kjeven, spesielt i forbindelse med spising.

Hodepinen arter seg i stikkende punkt rundtom i hodet, sammen med små lyn som hopper bortover synsfeltet. Plasseringen av smerten varierer, men den flytter ikke på seg mens det står på. Punktene er plassert på et plan imellom øynene og kanten på bakhodet. Vanlige smertestillende gjør ingenting overhodet med hodepinen, f.eks sterk paracet+ibux merkes ikke overhodet. Indocid 25mg fungerer til en viss grad, men denne er det vanskelig å skaffe. Hodepinen trigges av fysisk aktivitet, hardere tankevirksomhet, sollys og mat. Hvor intens den er varierer veldig, og den forverres av alt som trigger den - smerten er så ille at det hindrer meg i å fungere normalt. Når smerten er på det værste kan jeg ikke gjøre annet enn å slappe av på et mørkt rom. Det eneste jeg kan sammenligne den med er når jeg mistet en testikkel til testikkeltorsjon - hodepinen er like intens på det værste som smerten av en ekstremt opphovnet testikkel, tenk eple-størrelse.

Følelsen av utmattethet kommer av all fysisk aktivitet. Selv det å kjøre en biltur på 1t kan være nok til at jeg kjenner det i armene og bena. Presser jeg meg fysisk så faller jeg på en måte sammen og må ta meg sammen i flere dager, opptil flere uker før alt er tilbake til "normalt." Hodet er heller ikke det det engang var, alt av tyngre tankevirksomhet forverrer situasjonen. Jeg kan kanskje klare 1-2t med intens konsentrasjon og hode-jobbing før hodepinen kommer og jeg blir utmattet psykisk. Med tyngre tankevirksomhet mener jeg f.eks læring av nye teoretiske ting eller bruk av avanserte mattekunnskaper. Konsentrasjonen er fraværende.

Immunforsvaret er dårlig, det skal lite til før jeg blir syk. Når jeg blir syk så er selv en normal forkjølelse nok til at alt blir så mye værre enn det brukte å bli.

Når jeg har overanstrengt meg så opplever jeg svak tinnitus i et øre.

---

Hadde time hos nevrolog for noen dager siden og ble møtt med lite forståelse. Fokuserte mest på hodepinen når jeg så hvordan det gikk. Nevrologen var mest opptatt av å få meg ut døren, og lite villig til å hjelpe. Han avfeide hodepinen som stress i forbindelse med studiene, når jeg overhodet ikke stresser med studiene, og gav meg en helt verdiløs resept. Verdiløs fordi jeg ikke fikk hentet ut Indocid når jeg kom på apoteket. De tok kontakt med han uten at det hjalp. Han forstod ikke at hodepinen er så alvorlig at jeg nesten ikke orker mer. Skal ikke hodet henge med, og skal jeg ikke klare å bruke hodet uten å få intens smerte er ikke livet verdt noe.

Nå er jeg lei, og frustrert. Jeg vet ikke hva som er galt med meg. Noen forslag?

Vil helst ikke til lege, siden jeg har meget dårlig erfaring med helsevesenet, og en ekstrem fobi mot diverse prøver, og får problemer med å forklare meg om jeg er uheldig og møter en person jeg ikke liker. Jeg liker ikke flesteparten av de jeg har møtt så langt, og dermed så føler jeg meg så hjelpesløs. De tar meg ikke på alvor, og er mer opptatt av å få meg ut døren enn å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da gir litt lite info, men jeg synes du bør til en revmatolog. Og hvis ikke fastlegen tar deg på alvor, bytt fastlege.

Slik har jeg hatt det i et halvår nå.
Og hvordan startet det?

Jeg har muskelsmerter i hele kroppen, der en eller flere muskler er ekstra ille - hvilen muskel det kjennes mest i varierer fra dag til dag. Leddene er også vonde, spesielt knær og albuer.
Er det forskjell på høyre og venstre side, eller har du like mye plager på begge sider?

Huden på føttene er synlig irritert, med små, nesten usynlige røde prikker litt overalt, og spesielt rundt strekkmerker og arr.
Synlig irritert, med usynlige prikker? Hvor synlig er det egenlig? Klør det? Er det bloduttredelser du mener?

Til enhver tid har jeg 1-5 uforklarlige blåmerker uten at jeg har gjort meg noe som helst.
Typisk ME, eller det kan bety at du får dem om natta mens du åpenbart er veldig aktiv, siden du våkner opp utslitt.

Har også litt smerter i kjeven, spesielt i forbindelse med spising.
Det tyder på stramme muskler skulle jeg tro. Det kan være psykisk eller på grunn av litt lite magnesium.

f.eks sterk paracet+ibux merkes ikke overhodet
Helt enig, de burde saksøkes! Tenk å selge paracet som smertestillende, det er svindel!

Har du prøvd Anervan, Tramadol eller Paralgin Forte?

Følelsen av utmattethet kommer av all fysisk aktivitet. Selv det å kjøre en biltur på 1t kan være nok til at jeg kjenner det i armene og bena.
Hvordan kjennes utmattelsen ut? Gelé i musklene? Svimmel? Skjelven?

Når jeg har overanstrengt meg så opplever jeg svak tinnitus i et øre.
Det kommer av høyt adrenalinnivå.

Jeg vet ikke hva som er galt med meg. Noen forslag?

http://en.wikipedia.org/wiki/Myalgic_encephalitis

http://en.wikipedia.org/wiki/Systemic_lupus_erythematosus

Jeg er 90% sikker på at plagene dine har en psykisk komponent. Men det betyr ikke at det ikke er en fysisk komponent også. Derfor bør du bestrebe deg på å bli tilstrekkelig undersøkt av en lege som er engasjert. Tenk nøye over hva som er hovedproblemet og skriv en liste med det viktigste først, før du går til legen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...