KenS Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hei, jeg har lest gjennom en del tråder, men finner ikke helt svaret jeg er på jakt etter og håper noen kan hjelpe. Jeg har en haug (flere 100) gamle familiebilder, negativer i forskjellige størrelser; 11 x 8,5 cm 11 x 6 cm 5,8 x 5,8 cm 17 x 13 mm Jeg har selv flere 1000 35mm negativer. Jeg har i dag en Canon MP810, men denne tar ikke de gamle formatene. Det viktigste for meg er å bevare de gamle bildene, driver med slektsgransking, så de har en stor verdi for meg. Hvilken filmskanner passer best til dette formålet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 En dedikert scanner som Epson V500 har holder for 35mm og 5x6 negativer. Oppløsningen på 45mm negativer er ikke helt på nivå med en dedikert negativscanner; men med litt jobbing så blir det ganske så bra. Til 6x6cm negativer og papirbilder fungerer de riktig så godt. Lenke til kommentar
KenS Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 En dedikert scanner som Epson V500 har holder for 35mm og 5x6 negativer. Oppløsningen på 45mm negativer er ikke helt på nivå med en dedikert negativscanner; men med litt jobbing så blir det ganske så bra. Til 6x6cm negativer og papirbilder fungerer de riktig så godt. Er det muligheter for å ligge negativer løst på denne? Ikke i ramme? Hva med de små negativene? Har sett på denne og Canon 9000F, men er veldig usikker på hva som er best. Det har vel mye å si med hvilken scanner software som blir levert med også? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Canon 9000F er et alternativ til V500. Du kan også legge negativene løst på rammen (muligens med et hvitt ark bak). Men da må du bruke et bilderedigeringsverktøy for å klippe ut enkelt-negativene. Det er forøvrig noe du kan teste med scanneren på skriveren du har idag. Om du ikke er fornøyd med software-en som legges ved, så finnes det dediktert SW du kan kjøpe, som f.eks. Vuescan. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) De fleste scannere av denne type leveres med Silverfast SE. Men i realiteten spiller de liten rolle, da man kan kjøpe VueScan, et brukervennlig og glimrende program for skanning av alt mulig. Det støtter også omtrent alt av skannere. Så vidt jeg vet må "filmrammene" brukes ved skanning av film. Mener det er disse som gjør at lyskilden skifter til lyset i lokket. Det er nemlig dette som er unikt med planskannere som skanner dias/film - nemlig at de har lyskilde i lokket. Gjennomlysning er helt fundamentalt for skanning av dias/film. Epson sine skannere har alltid vært bra til dette. V500 kan skanne opp til 12 x 6 cm, 9000F kan opp til 22 x 6 cm. Epson sin nyere V600 klarer også 6 * 22 cm. 6 cm (56 mm) er standard mellomformat, dvs 120/620 film. Negativere på 12 x 8,5 kan være 113 eller 114 film, et meget sjeldent filmformat, neppe brukt etter 1950/1960. Problemet knyttet til det siste er at bredden på lyskilden i lokket ikke er mer enn 6 cm - fordi det er nok for to striper 135 film eller 1 stripe mellomformat. Så de lar seg neppe skanne i full bredde på noen tilgjengelig amatørutstyr. Her må man på trommelskanner. Espon sin ICE støyreduksjon er ellers kjent for å være bedre enn FARE hos Canon. @tomsi: Trikset med hvit ark bak kan man i realiteten bare glemme. Jo, man får en form for resultat - men i realiteten ubrukelig. Negativ film er jo "konstruert" for å lage bilde ved "gjennomlysning" av filmen. Og det er teknikken fra å lage bilder fra negativer filmskannere bruker. Endret 17. juni 2010 av Bolson Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 @tomsi: Trikset med hvit ark bak kan man i realiteten bare glemme. Jo, man får en form for resultat - men i realiteten ubrukelig. Negativ film er jo "konstruert" for å lage bilde ved "gjennomlysning" av filmen. Og det er teknikken fra å lage bilder fra negativer filmskannere bruker. Når man bruker bakgrunnsbelysning, ja. Men bruker man hovedlyset til scanneren og ikek har hvitt lokk, så er det vel verdt et forsøk ... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 @tomsi: Trikset med hvit ark bak kan man i realiteten bare glemme. Jo, man får en form for resultat - men i realiteten ubrukelig. Negativ film er jo "konstruert" for å lage bilde ved "gjennomlysning" av filmen. Og det er teknikken fra å lage bilder fra negativer filmskannere bruker. Når man bruker bakgrunnsbelysning, ja. Men bruker man hovedlyset til scanneren og ikek har hvitt lokk, så er det vel verdt et forsøk ... Faktisk ikke - fordi en vanlig skanner bruker såkalt reflektiv teknikk - dvs at det er bildet/arkets refleksjon av lys i ulike bølgelengder som leses av sensoren. Når man bruker reflektiv teknikk på negativer eller dias så vi man få en blanding av refleksjon fra filmen og fra papiret. Og man vil få et scan - som etterpå må inverteres og bearbeides med profiler relatert til akkurat den spesifikke filmtypen og fremkallingsmetode. Ulike filmer kan også ha spesielle lag i emolusjonen som gir forunderlige resultat - særlig kan det gjelde eldre film. Alle skannere har vel hvitt lokk. Refleksjon fra flere lag, med noe avstand kan også gjøre skannet uklart. En filmskanner (både dedikerte og planskannere) sender lyset igjennom filmen og det er altså bortfiltreringen av lys, og ikke refleksjonen som gir bilde på sensor. Dette gir helt andre lysverdier - og et resultat som er svært enkelt å håndtere. Nødvendige profiler ligger i skanner/programvare. Normalt også langt bedre oppløsning. Og for informasjonens skyld - jeg har prøvd metoden du foreslår. Dog lenge siden jeg forsøkte svart/hvitt. Men nå har faktisk MP810 film adapter med gjennomlysning innebygd om jeg ikke tar feil. Dog kun for 135 film. Men var jeg trådstarter ville jeg testet denne før jeg vurderte en annen skanner. 17 x 13 mm filmen kan fint skannes med et 135 film adapter. Om man ellers bare har et par hundre bilder i annet format, blir det omtrent samme pris å sette bort skanninga. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Såpass - sånn går det når man gjetter vilt uten å ha satt seg inn i saken. God forklaring, Bolson 1 Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Enig med Bolson her, du kan nok få et bilde med å ha noe reflekterende bak, men forskjellen til scanner beregnet på film er enorm. Tidligere var det folk som lagde ekstra filmholdere for Epson scannere (muligens andre også) som både holdt filmen flatere og eventuelt kunne håndtere andre format enn det som følger med, men lyset i toppen må selvsagt være bred nok for at det skal fungere. Godt mulig slikt finnes fortsatt, sjek eventuelt på eBay. FARE og ICE funker dessverre veldig dårlig med gammel svart/hvit film. Lenke til kommentar
KenS Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 Takker for mange gode tilbakemeldinger, jeg satser nok på Epson sin skanner. Jeg har vært fornøyd med resultatet på 810'en, er bare amatør, men den greier ikke mellomformatet, lysstripen er for smal. Nå har jeg i hvert fall nok å ta meg til når høsten setter inn Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Du har fått gode svar her og de aktuelle er vel Canon CanoScan 9000F og Epson Perfection V600 Photo (V500 har vel gått ut). ScanDig har noen grundige tester der Epson-skanneren er omtalt. Jeg vil gjerne anbefale VueScan som skanneprogramvare. Den er billig, veldig enkel i bruk og gir god kontroll over skanningen. Det er vel bare tull å kjøpe standard-utgaven når professional-utgaven koster $80 med ubegrenset oppgradering. I et tidligere innlegg har jeg skrevet følgende som også kan være nyttig her: Det er mye informasjon å hente i denne artikkelen hos foto.no der heftet fra fotosamlinga.no gir god pekepinn om oppløsning (med annen skanneprogramvare, men innstillingene blir tilsvarende). Spesielt dette heftet fra ABM utvikling er detaljert og innholdsrik. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Jeg er i gang med et liknende prosjekt som trådstarter.Har de siste ukene skannet rundt 1000 S/H 35mm negativer fra perioden 1955-65 med en Nikon Coolscan. I tillegg har jeg en boks med ukjent antall negativer fra perioden 1955-32 i flere formater fra 120 formate rullfilm til forskjellige storformat platefilm. For å få skannet dette kommer jeg til å vente til Canon CanoScan 9000F kommer i butikkene. (Komplett sier 31 august).Til dere som anbefaler Vuescan; så lurer jeg på om dere er litt utdaterte? Hvis dere hadde fulgt med på utviklingen av skanner software for foto skanning så har den mest aktive & dedikerte utviklingen vært med SilverFast. Det er vel ikke uten grunn Canon bundler Silverfast med Canon CanoScan 9000F ? Har prøvet Vuescan flere ganger gjennom årene, og det er mulig det er bra for papirskanning, men for fotoskanning er det mer håpløst enn Nikon Coolscan software.Til slutt; er det noen som har funnet Canon CanoScan 9000F tilgjenglig i noen butikker nå? Beklager at innlegget ikke fremstår med luft mellom avsnittene, men dette forumets elendige tekniske løsning er i dag uvillig til å lage disse mellomrom selv med etterredigering og tre linjers mellomrom! Endret 30. juni 2010 av arthon Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 @arthon: Silverfastversjonen som både Canon og Epson bundler er en SE versjon, dvs med betydelige begrensinger. Kan blant annet ikke lagre råfiler. Skal man ha en skikkelig versjon av Silverfast må man ut med et par tusen kroner. Grunnen til at de bundler Silverfast er at det ikke finnes særlig annen programvare tilgjengelig, og at Hamrick har konsekvent sagt nei til bundling. Når man får med Silverfast SE, er det klart at den er OK å bruke, men den mangler IT8, multiexposure, histogram med mer. Og Lasersoft Imaging driver da langt fra noen ekstrem utvikling, de lanserte 6.5 i 2007 og 6.6 i 2009. 6.0 ble lansert i 2002. VueScan er ellers opprinnelig laget for å scanne dias og negativ film - ikke for å skanne bilder. Programvaren er også konstant oppgradert med blant annet nye skannere og er etter min mening særdeles fleksibel og har for meg gitt bedre resultat enn Silverfast sine SE versjoner, ikke minst fordi jeg har profilert en del av filmtypene jeg har brukt. I tillegg er jeg meget glad for å slippe med å bruke en programvare til alle mine skannere. Til prisen er (betalte 300 kr tilbake i 2002 med livslang oppgradering) VueScan overlegen Silverfast SE, men det et klart at Silverfast AI IT8 til nesten 2 000 kr er glimrende program som nok gir bedre resultat. Og om du ikke liker GUI på Vuescan så er det helt greitt, personlig fungerer det glimrende. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Har fått mange gamle negativer, både vanlig 35 og noen større (vet ikke formatet – flere formater). I denne forbindelsen ønsker jeg å gå til innkjøp av en skanner som kan brukes til digitalisering. Har fått forslag på en Epson Perfection 750 pro skanner. Er denne bra nok? Finnes det andre som kan anbefales? Beklager hvis jeg har plassert dette på feil plass og håper i så tilfelle at jeg er tilgitt. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Har fått mange gamle negativer, både vanlig 35 og noen større (vet ikke formatet – flere formater). I denne forbindelsen ønsker jeg å gå til innkjøp av en skanner som kan brukes til digitalisering. Har fått forslag på en Epson Perfection 750 pro skanner. Er denne bra nok? Finnes det andre som kan anbefales? Beklager hvis jeg har plassert dette på feil plass og håper i så tilfelle at jeg er tilgitt. Det er aldri lurt å plassere et slikt spørmål i en gammel tråd. Så egentlig skulle du laget en ny. Men for å svare. Epson Perfection V750 Pro (korrekt navn hos Epson er V750 Photo) et nok den beste "forbruker" planskanner for dias og negativer. Men den koster tross alt kr 6 000 +. Personlig mener jeg Canon CanoScan 9000F og/eller Epson Perfection V500/V600 (Photo) som alle ligger i sjiktet +-2 000 kr er bedre kjøp for de fleste. CanoScan 9000F får du for ca 1 800 kr levert på døra. Dog tar disse rimelige ikke formater over 6 x 22 cm. Epson V700, som tar samme formatene som V750 koster kr 4 300 (maks negativer på 20 x 25 cm). Så i realiteten mener jeg det ikke er verdt pengene for en som digitaliserer for hjemmebruk å gå over ca 2 000 kr sjiktet, og uansett ikke høyere enn V700. Man skal også være klar over at "gamle" negativer som oftest har en del redusert kvalitet i seg selv, slik at man uansett scanner ikke får maksimalt resultat. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hva med noe slikt? http://nrkbeta.no/2010/10/07/ultrarask-digitalisering-uten-skanner/ Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hva med noe slikt? http://nrkbeta.no/2010/10/07/ultrarask-digitalisering-uten-skanner/ Om du ikke har tilgang til gammelt utstyr så blir det en løsing som er langt dyrere (regn fort en 10 000 kr), og gir dårligere kvalitet (men går fortere). Dupliseringsapparat er nesten umulig å få tak i, og du kan kun håndtere 135 film om du har slik utstyr: heller ikke belg er særlig enkelt å få tak i. Og det er faktisk et kjent og brukt prinsipp - særlig når man tok mye dias. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Takk for hjelpen! Men har ennå ikke bestemt meg. Får vurdere opp mot mengde, størrelser osv. som skal skannes. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Hva med noe slikt? http://nrkbeta.no/2010/10/07/ultrarask-digitalisering-uten-skanner/ Den raskeste måten å skanne masse lysbilder på er å bruke speilrefleks og blits som lyskilde. Det er mange variasjoner, men en veldig enkel og grei måte er å bruke denne fra Bower: Bower Pro Digital Slide Copier. Da kan ta flere bilder i minuttet i steden for flere minutter per bilde (postet i en annen tråd også) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå