Gå til innhold

Hvem vinner: Android eller iPhone?

Android eller iPhone?  

116 stemmer

1. 1. Hvilket OS er best?

• Android
      84
    • iPhone
      28
    • Vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

Ingen kan komme å si at det ikke hadde vært bedre med widgets og muligheten for å kunne endre på hjemmeskjermen etter behov. Det er hele tiden unnkyldninger fra enkelte at man ikke har behov for ditt og datt. Jeg kan si med en gang. Gyroskopet til iPhone 4. Det er ikke sikkert man vil bruke det til mye annet en spill. MEN muligheten for å ha det er jo supert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du må skru av og på 3G hele tiden er det noe galt med strømstyringen på mobilen din. Men, å kunne se værvarslet for de kommende dagene syns jeg er kjekt.

Skrur iPhone på 3g automatisk? Jeg trodde at man måtte manuelt skru det av og på.

Ja det er kjempegreit å skru av å på 3g kjapt etter behov, da 3g sluker strøm. Selv om min HD2 holder i ca 2 og en halv dag med moderat bruk, så sløser jeg ikke på strømmen når jeg ikke trenger. Derfor har jeg lakt til snarvei til av og på med 3g og wifi.

3g kobler seg opp automatisk ved surfing. Jeg trenger bare å skru den av når jeg er ferdig.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Det som mange har begynt å legge merke til nå er at ting blir mer lettvint når man setter seg inn i Android, som faktisk er lekende lett. her har man mer åpne muligheter som gjør mobildagen lettere og ting går raskere. Takket være bl.a widgets og kustomatiserbar homescreen.

De som ikke forstår smartmobil i full grad, kan skaffe seg en enkel utgave av det. iPhone. Da har man en enkel, solid og brukervennlig mobil.

Den som ikke forstår noe så lett som Android, bør tenke på om smartmobil faktisk er noe for dem.

Endret av HDlover
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ingen av dem som er bedre enn den andre, men begge er best på det de ønsker å oppnå. Apple har laget en lukket verden, hvor selv mor kan innstallere en App, mens Android satser på en åpen løsning, hvor alle som vil, får delta.

Jeg aner ikke hva Google satser på, men så lenge Market bare tillater betaling fra 13 land (http://en.wikipedia.org/wiki/Android_Market) og salg fra 9 (http://market.android.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=150324) synes jeg ikke det er åpent.

Android er også sterkt knyttet til Google (Google konto) at det er problematisk...

Google har også fjernet applikasjoner fra Market i to runder, første gang i mars 2009 når de fjernet applikasjoner som tillot tethering og så en gang rundt månedsskifte mai/juni når de fjernet en rekke applikasjoner som lignet for mye på widgets fra HTC.

Apple først. Den største fordelen med Apple, per idag, er AppStore. Det er et fantastisk sted å være for utviklere. Ikke bare at man får betalt, men også at kundegruppen gladelig betaler ti spenn for en app like glatt som vi betaler for kaffe ute. Dette skaper økonomisk frihet for små uavhengige utviklere rundt omkring i verden.

I tillegg er AppStore relativt navigerbar og viser antallet som har satt en karakter.

Jeg syntes AppStore var rotete helt til jeg kjøpte en Android-telefon...

Android. Vil med stor sannsynlighet bli (og kanskje er?) det mest brukte OS'et innen mobile enheter. Men, og det er "men" her, hvor mange av brukerne vil kjøpe Apps i øst og vest? Det er en reell fare for at Android ender opp på samme måte som desktopvyene til Linux, selv om jeg tror at Google ikke vil la det skje. Forhåpentligvis vil Androids AppStore bli like strømlinjeformet som Apple's.

Det håper virkelig jeg også. Ikke bare fordi jeg nå har en Android-telefon jeg svært gjerne vil kjøpe (gode) applikasjoner til -men fordi Apple trenger reell konkurranse.

Altså, poenget mitt er vel egentlig det at det ikke er widgets, 3g/4g, skjermteknologi etc som avgjør hvilken mobil vi kjøper. Vanlige folk aner ikke hva det betyr, engang. Jeg vet om flere som har kjøpt iphone på grunn av hipstamatic, for eksempel.

Det er ikke nerdene som bestemmer, vi bare synser. Og som regel synser vi dårlig. Det avgjørende i "slaget" om mobilene vil bli Appsene. Banna bein.

4c.

De jeg kjenner som har iPhone har kjøpt den fordi den i sum er mer brukervennlig en alt annet der ute.

Den gjennomgående kommentaren har vært "...men hvorfor er ikke andre telefoner like enkle å bruke?"

Og jeg kjenner ingen som har kjøpt en Android-telefon fordi den har Flash (Lite), utbyttbart batteri og/eller minnekort.

Thomas

Lenke til kommentar

Jeg har diskutert med flere som mener at de ikke trenger widgets og kustomatiserbar hjemmeskjerm til iPhone. Ingen som trenger det, men hvor godt er det ikke å ha en mobil som gjør ting enkelt og fort? Samtidig at man kan gjøre den personlig etter forbrukerens behov?

"ser ikke behovet" "trenger det ikke" Vent å se når det endelig kommer sier jeg bare. Da blir det andre boller.

Godt poeng.

Vi trengte ikke mobiltelefoner før heller :) det gikk greit med fasttelefon i mange år :).

Vi trengte ikke Nettbank heller, og en brøkdel kvier seg fortsatt å bruke det...det er så enklere å sende en brevgiro enn å betale via nettbank fikk jeg høre av en kunde :) helt til han så nettbanken i bruk :). Tenk at vi hele tiden brukte noe som het Telegiro.....å taste inn KID via telefon...grøss og gru :)

behov blir til etterhvert.

nei det var kanskje litt flåsete...men poenget mitt er at mange sier at de ikke har noe behov for det...nettopp fordi de ikke har testet en god løsning på akkurat det....

Jeg har vært avhengig av desktopene siden smarttelefonene kom...selv om jeg har holdt meg til Symbian....men uten en god mobil desktop er det for meg en uaktuell mobiltelefon.

og der kom mitt argument for hvorfor jeg ikke valgte Iphone...selv om 90% av de jeg spurte mente at det var best og at jeg selv også synes den var "kul".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som mange har begynt å legge merke til nå er at ting blir mer lettvint når man setter seg inn i Android, som faktisk er lekende lett. her har man mer åpne muligheter som gjør mobildagen lettere og ting går raskere. Takket være bl.a widgets og kustomatiserbar homescreen.

De som ikke forstår smartmobil i full grad, kan skaffe seg en enkel utgave av det. iPhone. Da har man en enkel, solid og brukervennlig mobil.

Den som ikke forstår noe så lett som Android, bør tenke på om smartmobil faktisk er noe for dem.

Ellers har Android så mye integrert i sitt OS, som sosiale tjenester. Dette blir scorer de mye på. Hva med iPhone?

Bra innlegg hdlover.

Lenke til kommentar

Hehe, det er mye man burde gjøre som man ikke gjør...

Og jeg kjenner ingen som har kjøpt en Android-telefon fordi den har Flash (Lite), utbyttbart batteri og/eller minnekort.

Jeg avslo i hvert fall Iphone tvert pga denne mangelen. Mitt første og eneste Appleprodukt var en Ipod som både fikk svært dårlig batteri etter ca. 2 år og som raskt fikk for liten kapasitet.

Lenke til kommentar

Du skulle hatt en egen mobilside, med artikler om disse temaene. Gode innlegg har du..

Lenke til kommentar

Hvis ikke utviklerne av Android snart klarer å gi oss noenlunde grei lyd, og ikke minst muligheter til å justere lydbildet på telefonen, slik jeg kunne med min 5 år gamle Nokia...ja så blir det iPhone neste gang, selv om Android er bedre på de fleste andre områder. Jeg gidder ikke bære rundt på 2 dingser for å høre musikk...

Lenke til kommentar

Rart innlegg, siden amobil.no sin store lydtest for et par måneder siden ble vunnet av en Android-telefon (SE Xperia X10), og to andre Android-telefoner (HTC Legend og Samsung Spica) slår også iPhone:

http://www.amobil.no/artikler/stor_test_av_musikktelefoner/75826

Nå er vel tester til en viss grad subjektive, men det at du tydeligvis mener at alle Android-telefoner har elendig lyd (du må jo mene det siden du skylder på utviklerne av OSet og ikke på telefonprodusentene) høres rart ut.

Lenke til kommentar

Rart innlegg, siden amobil.no sin store lydtest for et par måneder siden ble vunnet av en Android-telefon (SE Xperia X10), og to andre Android-telefoner (HTC Legend og Samsung Spica) slår også iPhone:

http://www.amobil.no/artikler/stor_test_av_musikktelefoner/75826

Nå er vel tester til en viss grad subjektive, men det at du tydeligvis mener at alle Android-telefoner har elendig lyd (du må jo mene det siden du skylder på utviklerne av OSet og ikke på telefonprodusentene) høres rart ut.

Det er godt mulig at enkelte android telefoner har et bedre lydbilde enn andre. Men ingen av dem med untakk av Samsung Spica har muligheten til å kunne justere lydbildet etter egne preferanser.

Noe jeg kunne gjøre på min Nokia fra steinalderen, og alle andre mobiler med MP 3 spiller jeg har hatt. Regnet derfor med at dette var standard også på android telefonene...men desverre not.

http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=726

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Så: equalizer = god lyd? I think not... Jeg skjønner at mangelen på equalizer er et irritasjonsmoment - synes det selv også - men det betyr allikevel ikke at Iphone nødvendigvis er bedre egnet som musikkavspiller.

Selfølgelig er ikke dette ensbetudende med god lyd.Men med equalizer kan man i det minste justere den lyden som er i henhold til egne preferenser.

Jeg syns det er utrolig at man ikke har muligheten på de fleste android telefonene. Dette burde være en selvsagt ting på enver telefon i 2010, uansett om telefonen ellers har god eller dårlig lyd. Særlig når vi snakker om multimedietelefoner.

Intil dette er på plass blir neppe Android telefon førstevalget når jeg velger telefon neste gang, uansett hvor fantastisk telefonen ellers måtte være. Det er ikke dermed sagt at det nødvendigvis må bli en iPhone. Det finnes tross alt andre OS for denne type telefon...

Lenke til kommentar

Mennesker som kjøper smarttelefon vil ha noe de kan endre på så mye de vil og legge inn hva som helst av programvare. De vil ikke ha noe som er sperret i hytt og pine og noe som er låst til et annet produkt. Men uansett er det greit med konkurranse.

Iphone er inn fordi ikke folk vet bedre, og at Android har vært og enda er under utvikling. Det er jo klart at folk kjøper produkter massemedia reklamerer i hytt og pine for. Folk flest leser om iphone i VG, og DA er det plutselig kult.

Endret av Xpi
Lenke til kommentar

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/test-av-musikkmobiler-3184348.html her kan dere jo se hvor langt ned iPhone havnet på listen ved test av musikkmobiler.

Det der er en fordummet gjengivelse av amobils test som det ble linket til 3 innlegg før ditt, som om ikke amobils test er nok fordummmet i utgangspunktet... Du får gjerne ta den for god fisk, men for min del klarer jeg ikke å ta testen seriøst når disse amatørene bruker søppelhodetelefonene Koss Porta Pro til å bedømme lydkvalitet. <grøss>

Her er hva gsmarena skriver om iPhone 3GS og lydkvalitet:

"Audio quality deserves a High-Five

Just when we thought that they cannot get much better in this area and here come Apple to surprise us. The audio quality of the iPhone 3G was almost as good as it gets on a portable device and now with the iPhone 3GS it is simply perfect.

The iPod's bigger brother provides the best sonic experiences on the market with all of its readings simply remarkable."

http://www.gsmarena.com/apple_iphone_3gs-review-369p6.php

Lenke til kommentar

(...)Intil dette er på plass blir neppe Android telefon førstevalget når jeg velger telefon neste gang, uansett hvor fantastisk telefonen ellers måtte være. Det er ikke dermed sagt at det nødvendigvis må bli en iPhone. Det finnes tross alt andre OS for denne type telefon...

Det var nå iPhone du skrev i det første innlegget at du skulle ha, og det må du gjerne kjøpe :)

Selv ser jeg ikke poenget med equalizer, husker det mest fra hi-fi da jeg var liten og bladde i Pioneer-kataloger og denslags, så gikk det plutselig helt fullstendig av moten til fordel for naturlig og utuklet lyd. Men det er nå så, om enkelte vil skru opp bassen på eurodancen sin så burde de få lov til det ;)

Neida, det er sikkert dumt at de fleste Android-telefoner ikke har equalizer. Det er ingen equalizer på iPhone heller forsåvidt, men den har en haug forhåndsinnstillinger av typen "Akustisk", "Deep", "Elektronisk", "Flatt" og "Jazz", hva nå enn disse gjør. Noen detaljert kontroll med lyden har man tydeligvis ikke, men det er bedre enn ingenting :)

Du kan jo sjekke ut Astro Player, den har visstnok equalizer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...