Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Liten plass etter formatering - Aspire 5720Z

Anbefalte innlegg

Hei, jeg formaterte pcen igår. Harddisken er delt opp i 2 deler. Så jeg tok vare på den ene

med diverse filer som jeg ville ta vare på. Jeg innstalerte windows på den andre delen av

harddisken. Det er egentlig orginalt med Vista på disse pc'ene. Men har innstalert XP, har

innstalert driverene som er kompatible med xp. Men av en eller aen grunn har jeg bare 1,36gb

igjen av 112gb på den harddisken jeg formaterte og innstalerte XP på.

Noen som har aning på hva grunnen er?

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eee nei..

1. Klikk Start, klikk Kjør, skriv inn compmgmt.msc, og klikk deretter OK.

2. Klikk Diskbehandling i konsolltreet. Vinduet Diskbehandling vises. Diskene og volumene vises i en grafisk visning og en listevisning

Sikker på at windows ligger på D: og ikke c:

Du må slette vist du vil ha mer plass..

Mye mulig du har innstalert XP på feil partisjon(d:)..

Hva har du nå på C:?

Endret av taz
Lenke til kommentar

Har innstalert den på D ja. Har det noe og si? Var det sist gang også.

Det vanlige er at OS'et og programmene blir installert på C, mens D (+ E,F, osv.) brukes til å lagre filer av ymse slag. (Tekst, musikk, video, osv.)

Men det er ikke noe i veien for å ha systemet installert på D, og det i seg selv er i hvert fall ikke grunnen til at D-disken din er full. Noe tar opp plass der, og med Disk Space Fan e.l. kan du finne ut hva det er.

Lenke til kommentar

Så, Windows sier at du har brukt 111GB av D:, mens Disk Space Fan sier at du har brukt 5,50GB.

Her er det noe som ikke stemmer i det hele tatt ...

Jeg er fristet til å foreslå at du kopierer alle viktige data fra disken, deretter sletter du begge partisjonene (inkl. alle data), og så installerer du Windows på nytt.

Hvis du ikke har noe sted å gjøre av alt som nå ligger på C:, så vil det nest beste være å slette D:-partisjonen, la diskplassen stå tom, installere Windows og be installasjonsprogrammet om å opprette en ny partisjon på den ledige plassen og installere Windows der. Forhåpentligvis retter problemet seg da ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...