Tenklitt Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hvis vi alle stammet først fra Adam & Eva, så ble alle utenom Noah og co utryddet for 4-5000 år siden... hvorfor har vi da så mange menneskeraser? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Det lar seg ikke gjøre dersom man leser Bibelen bokstavlig, slik jeg ser det. Men mange kristne mener jo at bibelens fortellinger må ses som enklere, datidige forklaringer på det vi nå kan forklare ut fra vitenskapen. Gruppen "kristne" omfatter jo ikke kun de fundamentale, bokstavtro. Føler jeg gjentar dette til det kjedsomlige på forumet, men rasebegrepet er for øvrig ikke anvendbart på menneskearten - dette fordi den genetiske variasjonen er for liten mellom de ulike folkegruppene til at man kan definere klare raser. Enten ender man opp med noen få store, altfor generelle grupperinger, eller et utall små, altfor snevre grupperinger. Lenke til kommentar
WINWIN Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hvis vi alle stammet først fra Adam & Eva, så ble alle utenom Noah og co utryddet for 4-5000 år siden... hvorfor har vi da så mange menneskeraser? På samme måte som man forklarer hunderaser - Mendel, X og Y etc... Ikke noe problem i det hele tatt skulle jeg tro // WINWIN Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Hvis vi alle stammet først fra Adam & Eva, så ble alle utenom Noah og co utryddet for 4-5000 år siden... hvorfor har vi da så mange menneskeraser? På samme måte som man forklarer hunderaser - Mendel, X og Y etc... Ikke noe problem i det hele tatt skulle jeg tro // WINWIN Har mennesker blitt avlet for å dra frem alle de tusenvis av variasjonene vi ser i dag? Men verden ble skapt med adam og eva, for ca 6000 år siden, og da har jeg bare et spørsmål, "Dinosaurer". Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Var ikke Babels Tårn innblandet i dette, eller var det bare når det gjaldt språk? Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Var ikke Babels Tårn innblandet i dette, eller var det bare når det gjaldt språk? Hehehe, Babels tårn ja... hvor skal man begynne. Historien sier at Gud så ned på folk i Babel, som ville bygge ett tårn opp til himmelen. Gud så dette, og ble småstresset "Nå kan de klare alt" så steg han ned og forvirret språkene deres... At noen faktisk tror på denne historien i dag, er både komisk og tragisk på én gang. Fra 1. Mosebok, kapittel 11: 4 «Kom,» sa de, «la oss bygge oss en by med et tårn som når opp til himmelen, og skape oss et navn så vi ikke blir spredt ut over hele jorden!» 5 Da steg Herren ned for å se på byen og tårnet som menneskene bygde. 6 Herren sa: «Se, de er ett folk, og samme språk har de alle. Dette er det første de tar seg fore. Nå vil ingen ting være umulig for dem, hva de så finner på å gjøre. 7 La oss stige ned og forvirre deres språk, så den ene ikke skjønner hva den andre sier!» 8 Så spredte Herren dem derfra ut over hele jorden, og de holdt opp med å bygge på byen. 9 Derfor kalte de den Babel. For der forvirret Herren all verdens tungemål, og derfra spredte Herren dem ut over hele jorden. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Men det er jo på vei å skje igjen, snart snakker vi alle samme språk igjen, skal "herren" gjøre det samme en gang til da? Vil ikke vår nåværende situasjon (at over halvparten av jordens befolkning skjønner engelsk) være lignende den i babel? For ikke å snakke om alle skyskrapere som har blitt bygget, som er langt langt høyere enn noe folket i babel hadde klart å bygge. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Men det er jo på vei å skje igjen, snart snakker vi alle samme språk igjen, skal "herren" gjøre det samme en gang til da? Vil ikke vår nåværende situasjon (at over halvparten av jordens befolkning skjønner engelsk) være lignende den i babel? For ikke å snakke om alle skyskrapere som har blitt bygget, som er langt langt høyere enn noe folket i babel hadde klart å bygge. Regn med det Når vi nordmenn endelig begynner å bli ganske habile på engelsken, så kommer vårherre ned og får oss alle over på samisk Ps, lurer på om ikke diverse romfartøy har vært høyere oppe enn ett eventuelt tårn noensinne kunne vært Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Men romfartøy vil bare være vei for noen, et tårn vil være vei for alle å komme opp og spionere inn i paradiset Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Faktisk veldig interessant lesestoff det om Babels tårn, vlesknet. Nå lærte jeg noe i dag også (og dagen har bare så vidt startet!). Historien forklarer jo i hvert fall delvis hvordan det gikk til, men logikken i det hele er noe helt annet. Jeg holder fortsatt en knapp på det at homo sapiens sapiens oppstod i Afrika for rundt 200.000 år siden, og for rundt 50.000 år siden startet å spre seg ut til andre verdensdeler fordi de ble for mange i forhold til mengden mat. Videre har vi endret utseende på grunn av blant annet klimaet. Jeg kan heller ikke helt forstå at noen ser på Adam og Eva-teorien som mer sannsynlig, så det vil være interessant om noen som er av en annen oppfatning kunne legge frem saken sin her. Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Nå vil ingen ting være umulig for dem, hva de så finner på å gjøre. Tingen er vell ikke at de skal klare å bytte ett tårn opp til himmelen(som i guds rike), men at mennesket vil kunne klare å utvikle seg enda fortere enn de gjør i dag. vist alle snakket samme språk.. Noe som kanskje ikke passet inn i Guds plan (?). ikke vet jeg.. Hvor står det at mennesket er 6000 år, Flimzes? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Nå vil ingen ting være umulig for dem, hva de så finner på å gjøre. Tingen er vell ikke at de skal klare å bytte ett tårn opp til himmelen(som i guds rike), men at mennesket vil kunne klare å utvikle seg enda fortere enn de gjør i dag. vist alle snakket samme språk.. Noe som kanskje ikke passet inn i Guds plan (?). ikke vet jeg.. Hvor står det at mennesket er 6000 år, Flimzes? Kreasjonistene har jo telt sammen alle menneskene i bibelen og kommet frem til at adam og eva og paradiset ble skapt for ca 6000 år siden. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 23. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2010 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10009363 Nå forsvinner norsken i alle fall.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå