Gå til innhold

Hva mener dere om gratis heroin til rusmisbrukere?

65 stemmer

1. 1. Bør man gi gratis heroin til de tyngste rusmisbrukerne?

• Ja
      36
    • Nei
      22
    • Er ikke sikker
      7

Anbefalte innlegg

Som sagt kan ikke jeg forklare deg nøyaktig hvordan, men hvis du mener at heroin og morfin er det samme synes jeg heller du kan si det rett ut og forklare meg det. Hadde du hatt peiling nok ville ikke det vært noe problem. Det er stoffer inne i bildet som heter det samme og ligner på hverandre, men la ikke språket spille deg et puss. Virkeligheten er mer enn ordene vi bruker på den, og i utgangspunktet er to ting som ser forskjellige ut, virker forskjellig, har forskjellig utstrekning, status, brukere, pris, you name it, forskjellige til det motsatte er hevet over enhver tvil.

For å gjøre det litt lettere, her er grafiske fremstillinger av molekylene til

1: morfin

622px-Morphine-2D-skeletal.png

2: heroin

500px-Heroin_-_Heroine.svg.png

Synes du fremdeles stoffene er prikk like? Kanskje det er selve nedbrytningen som gjør susen, hva vet jeg? Uansett har du ikke så veldig mye annet enn lydlikhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De smertestillende tablettene hadde for eksempel aldri vært tilgjengelige uten systemet, og når dette tilbyr deg pillene som svaret på dine problemer, stiller det seg også ansvarlig om det mot formodning skulle gå deg ille på grunn av bruken. Folk flest klarer jo å gå av morfin og den slags helt fint, men det betyr ikke at den lille andelen som ikke klarer det kan ha det så godt. Det er nemlig ikke likt for alle.

De aller fleste tar smertestillende frivillig, man er derfor selv ansvarlig for å slutte å ta pillene. Faen, man må da kunne forvente at folk tar LITT ansvar for sitt eget liv. Det er ikke sånn at samfunnet kan bestemme om du skal dope deg eller ikke, det er ene og alene individet selv som velger å dope seg og derfor også, å slutte å dope seg.

Likt-for-alle-ideologien er en viktig del av vinnernes verdensbilde. "Systemet fungerer, alt er rettferdig, og jeg er her fordi jeg fortjener det." Prikken over i-en i en vellykket streiting-tilværelse. De som har det annerledes kommer sjelden til orde, og er lette å avvise siden de tross alt er tapere. Dessverre er det likt-for-alle-folka som bestemmer, og når selve livsløgnen står på spill kan man knapt klandre dem for å fortsette i samme retning.

Survival of the fittest - hvorfor prøve å motarbeide det?

Lenke til kommentar

En ting som IKKE hjelper for å bli kvitt rusmissbruken er å hjelpe dem det går galt med. Da blir bare de som er skeptisk med å begynne å tenke: Ja, det er ikke noe farlig, hvis det går galt får vi jo av Staten..

I tillegg blir det nesten det samme som å sponse kriminelle med våpen.

Forslaget er bare idiotisk! De pengene som liksom skal gå til heroin til missbrukere i Norge kan jo gå til rehabiliteringsentere i stede.

Lenke til kommentar

Ja, det er sikkert kjempemange som begynner på heroin nå som de vet at etter å ha vært på kjøret i 20 år får de det kanskje gratis. :ermm:

Hva hvis legeassistert heroinbehandling viser seg å fungere bedre enn rehabiliteringssentre (noe det allerede har gjort over alt det har blitt prøvd)? Er det fremdeles viktigere å ikke "belønne" de narkomane?

Lenke til kommentar

Dem sprekker fordi de har for stor frihet?

Hvorfor benyttes det ikke tvangbehandling(avvenning) av heroinmisbrukere?

Samfunnet har jo åpnebart ingen betenkligheter med det når det gjelder mennesker med psykiske problem, hvis eneste "forbrytelse" er at de har vondt i sjelen. Da kan man endog med tvang tilføre stoffer i denne kroppen. Da synes det som et mye mindre personlig inngrep å frata stoffer fra en heroinmisbruker synes jeg.

Har hørt at abstinenser bare varer to uker? Bygg noen institusjoner langt ute i gokk som er rømningssikre, men tilby også all mulig komfort, medisiner og hjelp på stedet.

Er jo folk som greier å slutte med heroin for egen maskin, så umulig er det jo ikke.

Abstinensene gir seg nok etter en viss tid, men det fjerner ikke selve årsaken til misbruket. Ta feks ei jente som er utsatt for incest helt siden hu kunne gå og at heroinen har vært det eneste som hjelper å lindre minner/plager - hvorfor skal ikke hun gå tilbake til herointilværelsen, selv om hun er fri for abstinenser?

Dessuten er det jo mange som havner tilbake til den "gamle" tilværelsen, med samme narkomiljø som de ønsker å komme vekk fra. Når er rusfri og hver eneste person på telefonlista di enten bruker- eller selger narko, er det ikke mye å ta seg til... Hvis valget hadde stått mellom å bruke dagene på å se TV-shop hjemme eller å være ute på gata i et narkomiljø, vet jeg ikke hvilke av de ondene jeg faktisk hadde foretrukket. Men det er selvføgelig her behandling og ettervern kommer inn.

De aller fleste tar smertestillende frivillig, man er derfor selv ansvarlig for å slutte å ta pillene. Faen, man må da kunne forvente at folk tar LITT ansvar for sitt eget liv. Det er ikke sånn at samfunnet kan bestemme om du skal dope deg eller ikke, det er ene og alene individet selv som velger å dope seg og derfor også, å slutte å dope seg.

Det med å ta ansvar; Greit. Hvis vi skal forvente at folk kan ta ansvar for hva slags drit de putter i seg, kan vi like gjerne legalisere samtlige rusmidler as of now? Selv om det høres helt mongo ut, vil det faktisk løse en del problemer da hele problematikken rundt illegale rusmidler har røtter i at de faktisk er illegale, dermed presses prisene kunstig opp, etc.

Survival of the fittest; Joda. Flott. Så hvis du en dag kjører som en gris og havner i en trafikkulykke så skal ingen hjelpe deg fordi skaden er selvforskyldt? Heldigvis lever vi i et litt mindre kaldt/kynisk samfunn hvor vi tar vare på- og viser omtanke for hverandre.

En ting som IKKE hjelper for å bli kvitt rusmissbruken er å hjelpe dem det går galt med. Da blir bare de som er skeptisk med å begynne å tenke: Ja, det er ikke noe farlig, hvis det går galt får vi jo av Staten..

I tillegg blir det nesten det samme som å sponse kriminelle med våpen.

Forslaget er bare idiotisk! De pengene som liksom skal gå til heroin til missbrukere i Norge kan jo gå til rehabiliteringsentere i stede.

Mmm.. Gleder meg til utdeling blir et faktum. Da skal hvertfall jeg finne meg nærmeste knarkepark, kjøpe en fin kvarting og sette i blodårene mine. Jeg skal glemme livets bekymringer, økonomi, familie, jobb, mas og tjas, for jeg får jo hjelp etter en stund allikevel. Selv om jeg i mellomtida er nødt til å tigge, suge masse pikk og prostituere ræva mi til alle og enhver, stjele, rane, bøffe, etc.. Mmmm... Blir deilig med det skuddet, asså! Og så sant jeg ikke tar en overdose eller blir forgiftet av "uren" heroin, så ordner "Den Norske Stat" alt til slutt.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Det med å ta ansvar; Greit. Hvis vi skal forvente at folk kan ta ansvar for hva slags drit de putter i seg, kan vi like gjerne legalisere samtlige rusmidler as of now? Selv om det høres helt mongo ut, vil det faktisk løse en del problemer da hele problematikken rundt illegale rusmidler har røtter i at de faktisk er illegale, dermed presses prisene kunstig opp, etc.

Survival of the fittest; Joda. Flott. Så hvis du en dag kjører som en gris og havner i en trafikkulykke så skal ingen hjelpe deg fordi skaden er selvforskyldt? Heldigvis lever vi i et litt mindre kaldt/kynisk samfunn hvor vi tar vare på- og viser omtanke for hverandre.

Ja, jeg har i flere tråder sagt at vi bør legalisere alle narkotiske stoffer og selge dem på apoteket f.eks, eller egne narkotikautsalg - det er jo dette vi gjør med alkohol. Vi ser jo gang på gang de negative konsekvenser det får å opprettholde et forbud og man har også erfaring fra hvordan det gikk da amerikanerne forbød alkohol. Det er akkurat det samme som skjer med narkotika, store mafiaorganisasjoner tjener grovt på å selge narkotika, slik Al Capone og gjengen gjorde på å selge alkohol. Dette opprettholder også andre typer kriminalitet og fører samtidig til grove forbrytelser, prostitusjon og andre problemer som er linket opp mot dette miljøet.

Survival of the fittest ja, det er det som har gjort at vi der vi er i dag, homo sapiens sapiens sp. Problemet med den måten vi oppfører oss nå, er at de "dårlige genene" ikke dør ut, men snarere eskalerer og fører til en negativ utvikling. Det vil i bunn og grunn si at menneskerasen kommer til å dø ut raskere enn om vi ikke hadde gjort det vi gjør i dag. Jeg mener vi i større grad burde la folk ta ansvar for sine egne handlinger. Jeg dytter ikke i meg dop, selv om jeg har hatt muligheten til det flere ganger, jo - jeg har røyka hasj 2 ganger i mitt liv, sånn for 14-15 år siden. Det var ikke noe for meg. Hadde jeg på den annen side hatt genetisk disposisjon for å like hasj og sterkere rusmidler, så hadde jeg kanskje blitt hekta den gangen.

Det er ikke nødvendigvis at jeg er et bedre menneske, men gener som fører til at man blir avhengig av narkotika er lite fordelaktige - da individene det gjelder, sjelden er særlig suksessfulle og overlever særlig lenge og sjelden er nyttige for fellesskapet. La oss kalle en spade for en spade her, det er ikke noe positivt med misbruk av narkotiske stoffer - ei heller alkohol, for den del. Det kan være mange positive sider ved disse menneskene, men stoffene tar overhånd siden de ikke klarer å kontrollere forbruket sitt. Jeg føler meg sikker på at det er en genetisk latent predisposisjon for misbruk, som gjerne kan utløses av traumatiske opplevelser. Vi vet jo at mange takler slike traumatiske opplevelser uten misbruk - jeg vil gå så langt som å si at de fleste som opplever misbruk, gjør så - uten å ty til misbruk av narkotika eller alkohol.

Det blir for enkelt å skylde på samfunnet hele tiden mener jeg. Jeg har tatt ansvar for mitt liv, er det for mye forlangt at de andre i samfunnet rundt meg, tar ansvar for sitt liv? Det er ikke utelukkende positivt for menneskerasen som en helhet nemlig, å ta ansvar for individer med dårlige genetiske disposisjoner. Jeg har valgt å ikke få barn selv, på grunn av en svært negativ mutasjon i mine gener, som med 75% sannsynlighet føres videre.

Dette kommer altså an på om man er interessert i individets beste, eller artens overlevelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig. Det at du ikke velger å få barn er jo ditt valg, men for min del vil ikke jeg sette meg i en rolle hvor jeg er den som bestemmer hvilke gener som er bra og hvilke som ikke er det. Enkelte har jo holdninga "Jeg kan gjerne spandere på en overdose til en narkoman" og tenker at dette vil skåne verden for denne narkomane. Men hva hvis denne narkomane er vår tids Einstein, så sant vedkommede blir rusfri? Sånn satt på spissen.

Jeg er til dels uenig i at alt og alle er ansvarlige for egne handlinger. Ta feks en titt på denne artikkelen.. Oppdragelse ra Helvete = Dårlig utviklet sans for etikk, lots of serious issues etc.

Hva er greia med stefedre fra helvete?

Lenke til kommentar

Men hva hvis denne narkomane er vår tids Einstein, så sant vedkommede blir rusfri? Sånn satt på spissen.

Det at vedkommende har gener om gjør vedkommende disponert for rusavhengighet, er i seg selv svært negativt, sånn sett ut fra evolusjonen sin del. Desto flere med "rusavhengighetsgenet" som formerer seg, desto flere rusavhengige vil man få. Desto flere med "rusavhengighetsgenet" som eksisterer i samfunnet, desto flere negative konsekvenser vil vi ha på grunn av dette.

Lenke til kommentar

Når vi ikke vet om det finnes et "rusavhengighetsgen", blir det ikke litt rart å diskutere hvilke konsekvenser videreføringen av dette "genet" har? Og Marius Sjømæling, tidligere leder i Ungdom mot Narkotika, kan jo trekkes fram som et eksempel på at barn av rusmisbrukere ikke nødvendigvis bli som sine foreldre.

Jeg tror ikke noen har slike gener, avhengighet er noe nevrofarmakologisk, ikke noe arvelig.

Lenke til kommentar

Nåja, vi vet at avhengighet er arvelig, men vi vet ikke nøyaktig hvilket gen eller sammensetninger av gener som fører til avhengigheten.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:59583::0:5667:2:::0:0

http://www.google.no/search?hl=no&source=hp&q=avhengighet+genetisk&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Det ser ut til at det meste tyder på at det er en sterk korrelasjon mellom genetikk og avhengighet. Hos noen slår det ut som shoppinggalskap, spilleavhengighet, rusmisbruk med mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...