Gå til innhold

Hva mener dere om gratis heroin til rusmisbrukere?

65 stemmer

1. 1. Bør man gi gratis heroin til de tyngste rusmisbrukerne?

• Ja
      36
    • Nei
      22
    • Er ikke sikker
      7

Anbefalte innlegg

Jeg har bare et spørsmål til alle de som er for dette. Vil dere at det i 2010 skal være enklere å være narkoman? Vil dere at vi skal sy puter under armen på de som koster oss en formue hvert år.

Dette må dere vurdere før dere lager en konklusjon. Personlig er jeg for, fordi de narkomane ødelegger så mange familier på veien for å skaffe seg nok til et skudd. Har hørt personer om narkomane som banker opp mødrene sine for å få trygden deres, til å kjøpe seg mer.

Samtidig så raner de butikker, og det sitter ansatte igjen som kanskje får psykologiske men for resten av livet. Så jeg sier enten gratis heroin, eller henrettelse av alle heroinmisbrukerene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røflig 98% av de som begynner på nåla har en bakgrunn med psykiske lidelser, overgrep og all mulig faenskap. Når disse personene trosser deres egne kunnskaper om hvor farlig heroin er, tror du det da spiller noen rolle om det er lov eller ikke?

I Zürich sank faktisk rekrutteringen til miljøet med 82%. Årsaken til dette var hovedsaklig at heroin gikk fra å være et "undergrunnsdop" til et institusjonert taperdop. Samt at en del av de som ble med i behandlingsprogrammet var av typen som solgte til eget forbruk, dvs færre langere og færre folk til å "drive rekruttering".

Dette skurrer litt for meg. I øverste innlegget fremstilles det som at heroin er det eneste dopet som kan kurere en såret sjel, dvs. de tar det til tross for at de vet hvor farlig stoffet er.

I neste innlegg hevder du at rekruttering til miljøet etter innføring av gratis-heroin sank med 82%

Da lurer jeg på; hvor har det blitt av alle disse potensielle heroin-brukerne? De har jo fortsatt de bakenforliggende plagene du nevner, psykiatri, overgrep, osv.

Det betyr vel at de bruker annen narkotika i stedet, og i tilfelle hvilke stoffer? Da var kanskje ikke heroin det eneste saligjørende stoffet alikevel, som du gjør inntrykk av i første quote'n?

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Og dette skal skattebetalerne finansiere?

Trodde narkotika var ulovlig i norge jeg...

Om det kan brukes som legemiddel så kjør på, men å gi heroin til narkomane er vel ikke det smarteste i verden?

Tror nok det koster samfunnet mer med all kriminaliteten som følger med ... det er skatterbetalerne som betaler uansett, til syvende og sist. Men den norske stat får nok kjøpt stoffet til en langt rimeligere pris enn den jevne bruker betaler på gata. I tillegg er det kraftig inflasjon i disse heroinpengene, bilstereoen som du betalte 2.000,- for gir nok bare 200,- i heroinkassa. Dersom en dagsrasjon på gata koster 1.000,- koster det altså skattebetalerne 10.000,- Hva koster en dagsrasjon stats-heroin? 2-300,-?

Det kommer også til en del utgifter til helsepersonell som skal administrere stats-heroinen, hvor mye aner jeg ikke, men det er kanskje omtrent like mye det koster å henlegge eller etterforske rusrelatert kriminalitet som ran og innbrudd?

Nå syns ikke jeg at kostnadene er det viktigste her, men tror neppe dette blir dyrere enn «ordningen» vi har i dag.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Dette skurrer litt for meg. I øverste innlegget fremstilles det som at heroin er det eneste dopet som kan kurere en såret sjel, dvs. de tar det til tross for at de vet hvor farlig stoffet er.

I neste innlegg hevder du at rekruttering til miljøet etter innføring av gratis-heroin sank med 82%

Da lurer jeg på; hvor har det blitt av alle disse potensielle heroin-brukerne? De har jo fortsatt de bakenforliggende plagene du nevner, psykiatri, overgrep, osv.

Det betyr vel at de bruker annen narkotika i stedet, og i tilfelle hvilke stoffer? Da var kanskje ikke heroin det eneste saligjørende stoffet alikevel, som du gjør inntrykk av i første quote'n?

Det kan godt hende de bruker annen narkotika istedet. Eller at de ikke har fått kommet inn i disse miljøene. Derimot er ingen narkotiske stoffer like avhengighetsskapende som opiater, samt at heroinen kun er ment å hjelpe de som lider av heroinavhengighet.

I dag falt forresten argumentet "gratis heroin er å gi opp brukerne, bedre behandlingstiltak" i grus. Har ei venninne som har vært inne til avrusning og behandling. Hu sprakk og ble hivi på huet og ræva ut - hjemløs. Hvordan er ikke dét å gi opp mennesker? Bent Høie kan brenne.

Behandling med heroin er like mye behandling som behandling med metadon eller subutex. Eller antidepressiva, for den saks skyld. En fjerner ikke en depresjon med antidepressiva, men det hjelper på.

Lenke til kommentar

Den dagen jeg kan hente ut mine singlemalts gratis, så kan dophuene hente ut dopen sin gratis. Legaliser skiten og la staten kontrollere salget på tilsvarende til vinmonopol. Gi dem det gratis? Jeg tror folk må være sprø.

DET ER FORSKJELL PÅ HVORDAN MAN SKAL BEHANDLER RUSAVHENGIGHET!

Er det så forbanna vanskelig for noen av dere og forstå at det er 2 veldig forskjellige stoffer, forskjellig virkning både psykisk og fysisk. De påvirker kroppen på forskjellige måter, og behandlingen ikke er lik.

Viss man skal absolutt sammenligne det med noe er kanskje benzoer mer relevant sammenligning.

Les om stoffenes virkning, prøv og forstå hvorfor gratis heroin ikke er det samme som gratis alkohol til alkiser!

Herregud, hva er det som gjør at dere kommer med disse konklusjonene?

Jeg sikter ikke bare til posten ovenfor, alkohol\heroinsammenligningen ser jeg støtt og stadig.

Dere vet at dagens behandling med subutex\subuxzone\metadone og er opiater, gir man dette helt grunnløst for at noen kan tilfredsstille sitt misbruk? Eller er det andre grunner til det, grunner som og kan støtte opp utdeling av heroin kanskje?

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Jeg svarte nei, men etter å ha lest igjennom tråden ser jeg at Melkekartong har mange gode poeng. Jeg stiller meg positiv til forslaget. Man skal ikke alltid være skråsikker før man har satt seg inn i en sak, og i dette tilfellet er det en stor bit av kaken som handler om medmennesklighet, noe som lett blir oversett i en teoretisk fremstilling av et problem.

Lenke til kommentar

I dag falt forresten argumentet "gratis heroin er å gi opp brukerne, bedre behandlingstiltak" i grus. Har ei venninne som har vært inne til avrusning og behandling. Hu sprakk og ble hivi på huet og ræva ut - hjemløs. Hvordan er ikke dét å gi opp mennesker? Bent Høie kan brenne.

Politikere velges på symbolsaker. Så lenge de kan være late og fortsatt la HEROIN være den store, stygge, 100% utvilsomt forferdelige fiende vi må bekjempe akkurat som på film i stedet for å flytte fokuset til samfunnsproblemet stoffet forårsaker, vil de gjøre det. Heldigvis later det til at stadig flere mennesker tenker seg om et par ganger. Kanskje fordi de fleste nå vet om en eller flere narkomane og ser at det som med alle andre saker er flere sider ved også denne. Man kan ikke forsøke seg med en endimensjonal fremstilling av noe folk faktisk kjenner til.

EDIT: Vet ikke hva sitat-knappen tror den driver med for tiden ..

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Den dagen jeg kan hente ut mine singlemalts gratis, så kan dophuene hente ut dopen sin gratis. Legaliser skiten og la staten kontrollere salget på tilsvarende til vinmonopol. Gi dem det gratis? Jeg tror folk må være sprø.

DET ER FORSKJELL PÅ HVORDAN MAN SKAL BEHANDLER RUSAVHENGIGHET!

Er det så forbanna vanskelig for noen av dere og forstå at det er 2 veldig forskjellige stoffer, forskjellig virkning både psykisk og fysisk. De påvirker kroppen på forskjellige måter, og behandlingen ikke er lik.

Viss man skal absolutt sammenligne det med noe er kanskje benzoer mer relevant sammenligning.

Les om stoffenes virkning, prøv og forstå hvorfor gratis heroin ikke er det samme som gratis alkohol til alkiser!

Jeg tror ikke du forsto at jeg mente at man verken skulle gi alkohol til alkoholikere eller dop til narkomane gratis. Det er ikke min oppgave å betale for dopen til narkomane, like lite som at det er min oppgave å dekke alkohol til alkoholikere. Jeg kunne ærlig talt brydd meg mindre om at enkelte ikke klarer å holde seg unna dop. De får betale for dopen sjøl, ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Behandling med heroin er like mye behandling som behandling med metadon eller subutex.
Så derfor skal det være gratis? Behandling for bevisst selvpåført skade burde ha en egenandel. Jeg betaler for smertestillende mot uforskylt sykdom. Men hvis jeg tar så mye at jeg blir avhengig skal jeg få det gratis? Hvor er logikken?
Lenke til kommentar

Jeg vil at det skal være et tilbud for de tyngste narkomane for de som har minst ressurser, men jeg tviler på at det er disse som benytter seg av tilbudet hvis det evt. kommer.Jeg synes vi i alle fall burde gi gratis heroin en sjanse. I land som Sveits har de jo gjort dette og alle kriminalitetstallene har sunket etter at de begynte med dette. Tviler på at Norge er noe særlig annerledes når det gjeler det.

Lenke til kommentar

Rusmisbruk har ofte relatert med psykiske problemer.

Skal man begynne å sortere ut selvpåførtere skader nå da, slik at du får leve med illusjonen over at dine skattepenger vil bli brukt bedre?

Med en slik tankegang bryter hele systemet vi har i dag sammen.

Du vil ikke merke noe til skattepengene dine uansett... ;)

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Rusmisbruk har ofte relatert med psykiske problemer.

Skal man begynne å sortere ut selvpåførtere skader nå da, slik at du får leve med illusjonen over at dine skattepenger vil bli brukt bedre?

Med en slik tankegang bryter hele systemet vi har i dag sammen.

Du vil ikke merke noe til skattepengene dine uansett... ;)

Nei, det er jo det jeg sier, at man ikke skal sortere. Men hvis noen får gratis det andre må betale for, så betyr jo det at man sorterer.

Og mener du at det er vanlig med rusmisbruk som ikke er selvpåført? Hvordan skulle isåfall det gå til? Fremmede som løper etter deg med en nål på gaten?

Lenke til kommentar
Behandling med heroin er like mye behandling som behandling med metadon eller subutex.
Så derfor skal det være gratis? Behandling for bevisst selvpåført skade burde ha en egenandel. Jeg betaler for smertestillende mot uforskylt sykdom. Men hvis jeg tar så mye at jeg blir avhengig skal jeg få det gratis? Hvor er logikken?

Ingen er alene om noenting i dag. Alt som finner sted i samfunnet skjer i et system vi alle er med på å opprettholde. Ingen er derfor helt uten skyld, men ingen er heller fullstendig skyldige. De smertestillende tablettene hadde for eksempel aldri vært tilgjengelige uten systemet, og når dette tilbyr deg pillene som svaret på dine problemer, stiller det seg også ansvarlig om det mot formodning skulle gå deg ille på grunn av bruken. Folk flest klarer jo å gå av morfin og den slags helt fint, men det betyr ikke at den lille andelen som ikke klarer det kan ha det så godt. Det er nemlig ikke likt for alle.

Likt-for-alle-ideologien er en viktig del av vinnernes verdensbilde. "Systemet fungerer, alt er rettferdig, og jeg er her fordi jeg fortjener det." Prikken over i-en i en vellykket streiting-tilværelse. De som har det annerledes kommer sjelden til orde, og er lette å avvise siden de tross alt er tapere. Dessverre er det likt-for-alle-folka som bestemmer, og når selve livsløgnen står på spill kan man knapt klandre dem for å fortsette i samme retning.

Lenke til kommentar

Jeg er verken bruker, lege eller farmasøyt, så i dette tilfellet velger jeg å tro på det jeg ser og hører. Ingenting tyder på at stoffene er så like som du mistenker dem for å være. Hvis en narkis sier det er forskjell, tror jeg på ham.

Utgangspunktet er at to ting som ikke er den samme er forskjellige, og det er den som hevder noe annet som har forklaringsproblemet. Hvis heroin og morfin hadde vært det samme, hadde vi strengt tatt greid oss med ett navn.

Wikipedia er ikke den store kloke boken over alt som er sant, men der står det uansett at heroin omdannes til

6-monoacetylmorfin (6-MAM) og morfin etter injisering
(utheving av meg).

Det er altså noe annet, man kan nok si mer, enn morfin. Selv om de er i slekt og fag-navnene ligner hverandre.

Lenke til kommentar

I dag falt forresten argumentet "gratis heroin er å gi opp brukerne, bedre behandlingstiltak" i grus. Har ei venninne som har vært inne til avrusning og behandling. Hu sprakk og ble hivi på huet og ræva ut - hjemløs. Hvordan er ikke dét å gi opp mennesker?

Dem sprekker fordi de har for stor frihet?

Hvorfor benyttes det ikke tvangbehandling(avvenning) av heroinmisbrukere?

Samfunnet har jo åpnebart ingen betenkligheter med det når det gjelder mennesker med psykiske problem, hvis eneste "forbrytelse" er at de har vondt i sjelen. Da kan man endog med tvang tilføre stoffer i denne kroppen. Da synes det som et mye mindre personlig inngrep å frata stoffer fra en heroinmisbruker synes jeg.

Har hørt at abstinenser bare varer to uker? Bygg noen institusjoner langt ute i gokk som er rømningssikre, men tilby også all mulig komfort, medisiner og hjelp på stedet.

Er jo folk som greier å slutte med heroin for egen maskin, så umulig er det jo ikke.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Wikipedia er ikke den store kloke boken over alt som er sant, men der står det uansett at heroin omdannes til
6-monoacetylmorfin (6-MAM) og morfin etter injisering
(utheving av meg).

Det er altså noe annet, man kan nok si mer, enn morfin. Selv om de er i slekt og fag-navnene ligner hverandre.

Ifølge Wikipedia metaboliseres 6-MAM til morfin...

Så hvis morfin ikke virker lurer jeg fortsatt på hvorfor.

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...