Gå til innhold

Hva mener dere om gratis heroin til rusmisbrukere?

65 stemmer

1. 1. Bør man gi gratis heroin til de tyngste rusmisbrukerne?

• Ja
      36
    • Nei
      22
    • Er ikke sikker
      7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lest og engasjert meg en god del innen ruspolitikk og roper HURRA for dette forslaget!

Forslaget er selvfølgelig kun en liten del av en større handlingsplan Stoltenbergutvalget legger frem.

Det virker som du forsøker å vri diskusjonen til at dette er en uting. Derfor har jeg vedlagt en del linker i bunn av innlegget mitt.

Å sammenligne narkomane med pedofile er helt hinsides. Narkomane velger å putte en substans i deres egen kropp mens pedofile som utøver sin legning begår overgrep mot barn og skader andre mennesker. Det finnes mange kriminelle narkomane, men dette er nettopp av den grunn at de trenger penger til dop. Grunnen til at de trenger såpass mye penger, er fordi prisen på dopet (som i utgangspunktet koster en slikk og ingenting å produsere) blir skyhøy pga forbud og risiko i forbindelse med salg og innførsel av stoffet. I tillegg blander langerne heroinen ut med forskjellige stoffer for å øke sin egen fortjeneste. Dette i seg selv er en grunn til mange overdoser, for når en bruker som er vant med "skitten, utblandet heroin" får en tilsvarende dose med ren heroin, får h*n for mye enn det en er vant til og får OD. Videre kan jeg si at langerne ikke har noen legitimasjonssjekk, de driter i hvem du er og hva du driver med, så lenge de tjener penger på deg. Når dét er sagt er langerne en gateway for personer som bruker hasj/kokain/amfetamin. I den hensikt å øke egen fortjeneste ved å selge mer feks heroin kan langeren tilby sterkere stoffer for en som vanligvis kun ville nøyd seg med å bruke Cannabis.

I Sveits har prosjektet foregått i en årrekke. De har oppnådd svært gode resultater med prosjektet og fått en stor gevinst av dette. Ikke kun i kroner, men de som tidligere bodde på gata i jakt etter dop har nå kommet seg opp på beina og fått seg jobber. De oppsøker klinikken 3 ganger daglig, men lever ellers vanlige liv som du og jeg. (Det kan nevnes at ren heroin ikke er skadelig, selv ved langtidsbruk, med mindre en tar overdose). Danmark har nylig startet opp et tilsvarende prosjekt med et tjuetalls brukere og har merket at disse er blitt mindre kriminelle, har begynt å legge på seg og har fått en økt livskvalitet.

Dansk politibetjent vil ikke bekjempe narko

Gratis heroin giver gode resultater - politiken.dk

BT: Fagfolk ber om ny ruspolitikk

BT: Stemningslodding i Nygårdsparken (Bergens "plata")

Narkomaner får styr på kaotisk liv - Danmark

1 mnd med legeordinert heroin i Danmark

Switzerland's Heroin Experiment

Swiss heroin model reporting benefits

VIDEO - Switzerland embraces heroin-assisted treatment - MÅ SEES

TIME: Drugs in Portugal: Did decriminalization work?

Helt forkastelig. Dette er en situasjon hvor jeg mener staten bør gå helt diktator og piske ut djevelskapet en gang for alle. Dødstraff, propaganda, livstid, tortur og black ops. Riv taket ned!

Og du er feilfri og perfekt?

Endret av Melkekartong
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er i utgangspunktet positiv. Dette vil forhindre krimminalitet og gjere det mindre attraktivt å smugle heroin inn i landet illegalt.

Men det må leggast ein del hindringar i vegen for å ikkje gjere det for attraktivt. Eg er derfor spent på kva som må til for å bli definert som rusmisbruker slik at du får gratis heroine.

Lenke til kommentar

Det virker som du forsøker å vri diskusjonen til at dette er en uting. Derfor har jeg vedlagt en del linker i bunn av innlegget mitt.

Det var ikke meningen. Jeg er også for dette forslaget. Grunnen til de linkene var rett og slett fordi jeg ville ha igang en debatt her, og jeg orka ikke lete rundt noe særlig på nett, så tok bare 3 artikler jeg fant akkurat nå på nettavisen.

Lenke til kommentar

@Kakeshoma:

60% av de innsatte i norske fengsler sitter inne for narkotikarelaterte forbrytelser.

Disse fengslene finansieres av skattekronene dine. Hvis de narkomane hadde fått mulighet til å leve tilnærmet normale liv, til tross for avhengigheten, ville de også kunne produsere skattekroner.

I forhold til skattebetalerne og hvor dyrt dette blir , betaler forhåpentligvis ikke den norske stat oppimot 800-1000kr/g for heroinen. I så fall må det finnes en real grønnsak i det byråkratihelvetet. Heroin (diacetylmorfin) er omtrent like "dyrt" å produsere som morfin. Ingen som hever et øyenbryn når det er snakk om bruk av morfin på sykehus ol.

Det er ikke snakk om å gi de en kartong med sprøyter, klare til injeksjon. Det er snakk om at tyngre rusmisbrukere som har prøvd alle andre metoder for behandling skal kunne få legeordinert behandling som siste utvei. I motsetning til metadon og subutex (som kan gi bivirkninger), må brukeren i tillegg oppsøke klinikken. Dette gir fast kontakt og oppfølging med medisinsk personell. Og følger en den danske modellen hvor disse personene i tillegg får et enkelt måltid, ser man plutselig en rask økning i allmenntilstanden deres.

@The Avatar: Det er ment å være "siste utvei" i saker der metadon og subutex ikke fungerer, samt at en må ha brukt det over lengre tid, dvs at det ses på som en kronisk lidelse.

Tenk samtidig over: Hvis heroin ble lovlig i morgen - fullstendig lov, kunne bruke så mye du ville - Ville du da prøve det? "Alle" er klar over det faktum at heroin er noe drit. Røflig 98% av de som begynner på nåla har en bakgrunn med psykiske lidelser, overgrep og all mulig faenskap. Når disse personene trosser deres egne kunnskaper om hvor farlig heroin er, tror du det da spiller noen rolle om det er lov eller ikke?

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

The average costs per patient-day at outpatient treatment centres in 1998 came to CHF 51. The overall economic benefit - based on savings in criminal investigations and prison terms and on improvements in health - was calculated to be CHF 96. After deduction of costs, the net benefit is CHF 45 per patient-day.

Til orientering, "CHF 45" er ca 257 kroner - per dag. Dvs at årlig besparelsene per pasient er 93805 kroner, direkte omregnet til norske kroner. Nå koster ikke ting det samme i Sveits som i Norge, men jeg vil anta vi får den samme prosentvise besparelsen..

http://www.bag.admin.ch/themen/drogen/00042/00629/00798/01191/index.html?lang=en

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Det var ikke meningen. Jeg er også for dette forslaget. Grunnen til de linkene var rett og slett fordi jeg ville ha igang en debatt her, og jeg orka ikke lete rundt noe særlig på nett, så tok bare 3 artikler jeg fant akkurat nå på nettavisen.

hehe, du fikk hvertfall meg i gang ;)

Lenke til kommentar

Selve stoffet er kanskje det minst farlige med det å være heroinist, det er alt som følger med som føkker opp både brukere og samfunn. Den største synderen er kostnaden. Siden stoffet koster så mye, må de bruke all energi på å skaffe penger til det, og forbrytelser blir som regel løsningen. Men det er markedet som bestemmer prisen, og det er helt sikkert mulig å fremstille heroin både renere og billigere i det offentlige.

Får brukeren stoffet gratis, vil han slippe å spe det ut med vaskepulver og annet svineri som er til skade for kroppen. Han vil kunne bruke tiden på noe mer fornuftig, bruke pengene på sunn mat i stedet for stoff, bygge selvtillit og kanskje etter hvert droppe dopet helt og holdent.

Jeg har hørt politikere si at dette er å "gi opp" kampen, å "glemme menneskene", og lignende ting. Kampen mot narkotika ville ikke vært nødvendig hvis ikke narkotika hadde gitt sosiale problemer. Det er altså til syvende og sist en kamp mot sosiale problemer forårsaket av narkotika. Problemene forårsaket av heroin er dårlig råd, dårlig helse og dårlig selskap, og gratis stoff i kontrollerte former kan bøte på mesteparten av dette. "Glemme menneskene" gjør man vel først når man lar det bli en symbol- og æressak mot et stoff og utelukker at problemet kan være en del av løsningen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Trur nok dei fleste ville holdt seg unna heroin sjølv om det blei 100% lovleg.

Ein anna ting er at sjølv om enkelte kanskje ville ha prøvd heroin berre for å gjere det så vil nok mange av dei ha betre forutsettningar for å slutte en dei som vi i dag ser er rusmisbrukere.

Eg vil tru, og dette er berre noke eg trur. At ein vanleg person med sikker jobb, godt sosialt nettverk og som ikkje er genetisk disponerte for rusavhengigheit nok vil kunne prøve heroin ein gong og deretter slutte.

Dei fleste som er heroin avhengige i norge no er personar som har og har hatt rusproblemer med andre rusmiddler. Om vi ser på alkohol som er eit lovleg rusmiddel så ser vi kor forskjellig folk reagerer på alkohol, dei aller fleste klarer å styre inntaket sitt medan nokre få blir alkoholikar. Med sterkare rusmiddler så blir det sjølvsagt vanskeligare å styre inntaket sitt, men eg trur ikkje at halve norge blir sittandes på gata som sprøytenarkomane sjølv om heroin blei 100% lovleg.

Lenke til kommentar

Hmm.. er vel i utgangspunktet positiv til dette, men jeg er litt redd for at det kanskje kan skape flere narkomane. Nå tror jeg ikke at noen vil tenke "Hm, heroin har blitt gratis.. jeg tror jeg blir narkoman", men det må i hvert fall gjøres på en slik måte at det (indirekte) ikke bidrar til flere narkomane. Selv om man innfører et slikt tiltak må det samtidig være et mål (og god finansiering til antiruskampanjer, forebyggende arbeid, andre behandlingsmåter osv) om så få narkomane som overhodet mulig.

Lenke til kommentar

Gratis-heroin sklir nok ut etterhvert fra bare å omfatte "de mest nedkjørte og slitne narkomane" til å gjelde yngre folk og tenker jeg.

For hvorfor skal man liksom vente helt til et yngre menneske har gått gjennom hele regla av destruktive tingen som tyverier, prostitusjon, smugling, innbrudd, ran og overfall, og ødelagt helse/allmentilstand før man kan få gratis heroin? Er det ikke alt dette samfunnet egentlig har et ønske å unngå?

Bare vent, i neste runde kommer det til å bli foreslått heroin til alle som vil ha

Lenke til kommentar

Hmm.. er vel i utgangspunktet positiv til dette, men jeg er litt redd for at det kanskje kan skape flere narkomane. Nå tror jeg ikke at noen vil tenke "Hm, heroin har blitt gratis.. jeg tror jeg blir narkoman", men det må i hvert fall gjøres på en slik måte at det (indirekte) ikke bidrar til flere narkomane. Selv om man innfører et slikt tiltak må det samtidig være et mål (og god finansiering til antiruskampanjer, forebyggende arbeid, andre behandlingsmåter osv) om så få narkomane som overhodet mulig.

I Zürich sank faktisk rekrutteringen til miljøet med 82%. Årsaken til dette var hovedsaklig at heroin gikk fra å være et "undergrunnsdop" til et institusjonert taperdop. Samt at en del av de som ble med i behandlingsprogrammet var av typen som solgte til eget forbruk, dvs færre langere og færre folk til å "drive rekruttering".

http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/heroin-the-solution-480734.html

Lenke til kommentar
I Zürich sank faktisk rekrutteringen til miljøet med 82%. Årsaken til dette var hovedsaklig at heroin gikk fra å være et "undergrunnsdop" til et institusjonert taperdop. Samt at en del av de som ble med i behandlingsprogrammet var av typen som solgte til eget forbruk, dvs færre langere og færre folk til å "drive rekruttering".

http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/heroin-the-solution-480734.html

Det høres veldig bra ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...