Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub

Latias

Anbefalte innlegg

Så lenge som keeperen har ballen før det skjer må jo dommeren ha gjort seg opp en eller annen formening om hvorfor plutselig Eto'o har den. Linjedommer burde vel også ta sin del av kaka?

http://www.101greatgoals.com/gvideos/etoo-nicks-the-ball-off-the-keepers-bounce-eden-hazard-chelsea-1-1-v-cardiff/

Merkelig hele situasjonen og ganske komisk mål, spesielt etter at Eto'o tuller det til.

Hadde det målet fått stå mot Spurs hadde jeg vært jævlig pissed.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den endringen har fått lite oppmerksomhet i alle fall. Jeg har alltid trodd at keeper må ha "kontroll" i den forstand at man må holde ballen fast. Så lenge den sprettes så er den altså "fri". Godt mulig dette er faktisk endret på nå, og i så fall burde dommer vist om dette. Da dette er en veldig enkel regel og kunne, i samme stil som at det ikke er offside på utspark fra keeper blant annet. Det kostet i alle fall Cardiff mye, mens vi tjente (heldigvis) på dette og det hadde vel muligens stor påvirkning på resten av kampen.

Selvfølgelig lett å forstå at Cardiff fansen er rasende, men jeg trodde først keeper dummet seg ut. Jeg var ikke klar over at dette faktisk ikke var lov.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mackay sought clarification from Taylor at full-time over his controversial decision. ‘I have to be careful what I say,’ said a bristling Mackay. ‘But I did ask for clarification, and the referee’s explanation leaves me disappointed. He thought the keeper had dropped the ball, which meant it was in open play.

http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-2468031/Samuel-Etoos-controversial-goal-Cardiff-illegal-says-Chelsea-assistant-Steve-Holland.html?ITO=1490&ns_mchannel=rss&ns_campaign=1490&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Lenke til kommentar

Samme prinsippet som er her altså. Bare at her gjorde dommeren rett. Selv om det er mer åpenbart at man ikke kan ta ballen når keeper sparker den ut, i forhold til når han spretter den.

Fantastisk eksempel på at (noen) kommentatorer faktisk ikke har peiling på hva de prater om. Han klarer faktisk å si 5 ting som er feil. (medregnet "jeg kan ikke skjønne hva som er galt med det der")

Noen som vet avstanden en spiller kan ta ballen fra keeper på den måten forresten? Alt etter at keeper har sparket ballen er lov?

Lenke til kommentar

Fantastisk eksempel på at (noen) kommentatorer faktisk ikke har peiling på hva de prater om. Han klarer faktisk å si 5 ting som er feil. (medregnet "jeg kan ikke skjønne hva som er galt med det der")

Noen som vet avstanden en spiller kan ta ballen fra keeper på den måten forresten? Alt etter at keeper har sparket ballen er lov?

Vil tro det. Husker en situasjon for mange år siden hvor en spiller låg bak målet. Keeper fikk det tydeligvis ikke med seg, så han la ballen ned, tok et touch (tror jeg) og spilleren kom løpende bakfra å satt den i mål. Med en gang keeper har lagt fra seg ballen på bakken tror jeg det skal være lov for en spiller å ta den. Og da mener jeg ikke dabb, men faktisk lagt den ned.

Lenke til kommentar

Vil tro det. Husker en situasjon for mange år siden hvor en spiller låg bak målet. Keeper fikk det tydeligvis ikke med seg, så han la ballen ned, tok et touch (tror jeg) og spilleren kom løpende bakfra å satt den i mål. Med en gang keeper har lagt fra seg ballen på bakken tror jeg det skal være lov for en spiller å ta den. Og da mener jeg ikke dabb, men faktisk lagt den ned.

Når keeper legger ballen ned på bakken så er den i spill og spilleren har lov til å ta ballen fra han ja. Tenkte mer på hvis en spiller står 1 meter unna keeper når han tar "keeperutspark" (eller kast, går vel som det samme?), har han da lov til å hoppe opp å stoppe ballen, eller skal ballen gå en viss distanse før ballen er fritt for alle.

Mulig som Patrick123 sier at det kanskje skjønn som gjelder.

Ta dette som eksempel:

(1.25)

Er dette lov?

Eneste regelen jeg vet om som går litt inn på dette er at en utespiller bare ha lov til å følge bevegelsen til keeperen en gang. Med andre ord, hvis keeper har ballen i hendene og går til høyre, har motspiller lov til å gå til høyre. Men hvis keeperen så går mot venstre så har ikke utespilleren lov til å følge etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...