Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør forsvareren noe ulovlig innefor boksen her?

https://www.youtube.com/watch?v=1HFIU73nmm0

Synes det er sinsykt strengt å dømme straffe + rødt kort. Young løper med armer og bein i alle retninger, og er i ubalanse før han så vidt får kroppskontakt. Det er vel knapt berøring når han stabber seg innenfor 16m, før han faller overende?

 

Skjerp deg. Forsvareren løper han klønete ned bakfra og faller inn i / over ham etter at de har kommet inn i 16. Soleklart. Dessuten løper han ikke med "armer og bein i alle retninger" før han først blir løpt inn i. Han løper helt vanlig, om enn noe fremoverbøyd.

Lenke til kommentar

Young har vel allerede begynt å falle utenfor 16-meteren og der er det frispark og ikke straffe. Når kontakten fra sklitaklingen kommer er Young nesten helt nede på gresset etter hva jeg kan se. Hadde vært noe annet om det hadde vært holding fra utenfor til innenfor 16-meteren der spilleren faller innenfor, da hadde det vært straffe.

 

Uansett veldig vanskelig å se når han blir tatt synes jeg og skjønner at dommeren gjør som han gjør. Jeg må stoppe videoen etter 44 sek for å se akkurat når han blir tatt, og selv da er det vanskelig.

 

Det som blir dumt er at slike fellinger skal gi rødt kort. Rødt kort for "åpenbar scoringsmulighet" burde etter min mening bare vært for kyniske fellinger som f.eks den Solskjær hadde mot Newcastle, den Subotic(?) hadde for en uke siden i en landskamp, når keepere nærmest holder tak i beina på en angrepsspiller som går forbi han og for handser som redder mål. For klare holdninger når en spiller er alene igjennom er også noe som kunne vært rødt.

 

Det er såpass grove regelbrudd fordi de blir gjort med fullt overlegg for å hindre mål, mens taklinger som denne mot Young er en vanlig takling. Spilleren prøver jo ikke å hindre et klart mål ved å stoppe Young ulovlig, men han prøver å stoppe Young på en tilnærmet lovlig måte.

Lenke til kommentar

Det er ikke "tilnærmet lovlig" å løpe ned folk bakfra, det er en soleklar forseelse. Når det er sagt er jeg til dels enig med deg angående både straffe og rødt kort, det virker som dobbelt straff. Når det er sagt skal det virkelig svi å forhindre mål ulovlig.

 

Litt klomsete formulering av meg med "tilnærmet lovlig". Det jeg mente var at jeg tror forsvarspillerens intensjon var å stoppe han lovlig, men at han er klønete/dårlig/osv og tar Young ulovlig. Og da blir rødt veldig strengt synes jeg når man sammenligner med de som faktisk med fullstendig mål og mening hindrer en åpenbar scoringsmulighet med full kynisme.

Lenke til kommentar

@Allfather:

 

Kunne vært en idé, men umulig å håndheve. Hva er filming? Young f.eks blir tatt på den første der, men hjelper til så det synger. Gerrard har jo hatt mange tilsvarende, men han får ikke på langt nær så mye tyn fordi han er engelsk fotballs gullgutt, spiller på et mindre profilert lag og har de siste årene hatt verre lagkamerater som tar støyten (Torres og nå særlig Suarez).

 

Tror det beste er å gi karantener/bøter i etterkant. Det er såpass mye videomateriale tilgjengelig nå at det risikoen for "justismord" er temmelig lav. Derimot er det problematisk å begynne med slik straff, for hvor skal du slutte? Gi bøter til de som drar i trøya på corner? Karantene til spillere som flokker seg rundt dommeren? Hva med de som drøyer tiden? Snart må man ha et apparat på størrelse med NAV for å administrere alt sammen.

 

@Teipball: Enig.

Endret av The Hoff
Lenke til kommentar

Kan godt dømme i ettertid, men da burde det vært strengt:

1) Karantene, la oss si tre kamper?

2) Mål blir annullert (ved et eventuelt straffespark som resulterer i mål). Sluttet kampen f.eks 1-1 ville da laget til jukser tape kampen.

3) Gult/rødt kort på han som "felte" jukser ble strøket.

 

Spesielt 2 tror jeg ville ha fått ned filming noe voldsomt. Kan du tenke deg at du kjemper i bunn/topp og vinner en kamp 1-0 som er med på å sikre medalje eller at du holder deg i ligaen, også blir det tatt vekk etterpå?.

Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt at berøringen som det blåses på skjer utenfor 16meter. At Young løper 2 steg til før han faller, betyr ikke at forseelsen skjer innenfor. Om du ser videoen, så faller Young i samme bevegelse som midtstopperen tar sats etter ballen. Jeg tror det hadde blitt minst like stor oppstandelse om det var en annen spiller som fikk straffe på en tilsvarende situasjon.

Lenke til kommentar

Vellykket filming er jo mer eller mindre noe som garanterer et mål (straffe = mål).

Er vel ikke rart folk reagerer på det.

 

Bør uansett vært likt for alle, uansett om man går ene eller andre veien med straff/dømming.

Problemet er vel strengt tatt ikke tingene som skjer på banen i kamper, problemet er at det blir dømt så utrolig forskjellig fra kamp til kamp, lag til lag.

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer mest på i situasjon nummer to er at Young løper i bue rundt ballen for å være sikker på at det blir kontakt mellom han og forsvarer. Hadde han løpt rett frem hadde forsvarer mest sannsynlig aldri rukket bort.

 

Oppsøker situasjonen og får akkurat det han vil ha med straffe og rødt kort, istedenfor at han scorer selv og Palace fullfører med 11 mann. Usportslig og råttent spill, uansett om dommeren gjør det rette i å gi det han gir.

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer mest på i situasjon nummer to er at Young løper i bue rundt ballen for å være sikker på at det blir kontakt mellom han og forsvarer. Hadde han løpt rett frem hadde forsvarer mest sannsynlig aldri rukket bort.

 

Oppsøker situasjonen og får akkurat det han vil ha med straffe og rødt kort, istedenfor at han scorer selv og Palace fullfører med 11 mann. Usportslig og råttent spill, uansett om dommeren gjør det rette i å gi det han gir.

 

Nå er du på bærtur. Hvordan aner du hva Young tenker? Du maler fanden på veggen, skikkelig kult når man leter etter noe å "ta" en spiller fra motstanderlaget på. Young løper i en liten bue fordi, hold deg fast, det er sånn folk gjør når de skal løpe i en sving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jävlar, det er du, gikk litt fort her :)

 

Uansett, den buen du snakker om blir veldig søkt for meg. Husk at da han fanger ballen er han mer eller mindre på vei ut mot sidelinjen. Normale folk tar ikke en ~90-graders sving på en femøring uten å miste fart, derfor er løpsbanen hans helt normal. Young gjør ingenting feil i den situasjonen, annet enn å løpe litt tregere enn forsvareren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...