Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvorfor satset ikke Tottenham fullt ut i cupene denne sesongen da? Virket som om dere gikk fullt ut for PL også fremfor EL.

 

Virker som om AVB har samme oppfatning som oss andre.

 

Jeg har ikke noe behov for å forsvare hvilke valg AVB tar. Jeg forklarer hva som er viktigst for meg som supporter av et fotballag.

 

Når det er sagt skal ikke AVB beskyldes for ikke å ha satset på EL. Han gjorde en fremragende jobb på begge områder men snublet på målstreken. Eneste man muligens kan klandre ham for var at han insisterte på å spille med Friedel i mål i EL.

Lenke til kommentar

 

Personlig ville jeg valgt topp 4, fordi CL-pengene gir oss en solid plattform for å kunne forsterke laget i sommer, slik at vi i fremtiden kan konkurrere om større titler. Hadde vi for eksempel røket ut av topp 4 denne sesongen til fordel for dere, hadde vi ikke hatt råd til å hente de spillerne Wenger ønsker i sommer. Dessuten ville vi ikke vært like attraktive uten CL-spill. Dere kunne derimot forsterket laget ytterligere, og kanskje danke oss ut av topp 4 igjen neste sesong. Nå har vi dog en gyllen sjanse til å rykke enda lengre i fra dere, og nærmere Manchester-lagene. Selv en supporter må få lov til å tenke langsiktig.

 

Ja dette er jo argumentasjonen man stadigvekk hører, i alle leire, ikke bare blant Arsenalfansen.

 

Jeg er uenig i prioriteringene og stiller spørsmålstegn ved det klassiske argumentet om at CL-deltakelse automatisk gir en enorm fordel når det kommer til å forsterke laget. Ja det vil alltids være en fordel men jeg tror det er andre ting som er betydelig viktigere, f.eks lønn og beliggenhet i Europa.

 

Hadde man visket ut den enorme økonomiske fordelen det gir å delta i CL kontra andre turneringer ville det blitt lettere for flere lag å hevde seg og vi ville sett resultater basert på forballfaglig overlegenhet, ikke basert på hvem som har størst pængpung!

 

Nettopp det burde jo være i en Arsenalfans interesse, dere er jo en av de dyktigste klubbene på nettopp sportslig utvikling.

 

Jeg finner det egentlig helt absurd at fotballsupportere diskuterer økonomi og ikke spillere, taktikk etc. Det er idiotisk at dette kommer opp gang etter gang (og jeg er skyldig som få), men skal man bare godta utviklingen?

 

Men nå sklir jeg ut igjen, mitt poeng står: trofeer, supporterkultur og ære har fått alt for liten plass til fordel for business. Vi holder med merkevarer og sammenligner hvems pappa som har mest penger.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i prioriteringene og stiller spørsmålstegn ved det klassiske argumentet om at CL-deltakelse automatisk gir en enorm fordel når det kommer til å forsterke laget. Ja det vil alltids være en fordel men jeg tror det er andre ting som er betydelig viktigere, f.eks lønn og beliggenhet i Europa.

CL-fotball fører til langt større inntekter, som igjen fører til større overgangs- og lønnsbudsjett. I tillegg er klubber som spiller i CL mer attraktive for spillere.

 

Hadde man visket ut den enorme økonomiske fordelen det gir å delta i CL kontra andre turneringer ville det blitt lettere for flere lag å hevde seg og vi ville sett resultater basert på forballfaglig overlegenhet, ikke basert på hvem som har størst pængpung!

 

Nettopp det burde jo være i en Arsenalfans interesse, dere er jo en av de dyktigste klubbene på nettopp sportslig utvikling.

Greit nok, men nå er det da slik at CL-lag har en enorm økonomisk fordel, og det var dette jeg baserte svaret mitt på. Det var punktet ditt om at Arsenal-supportere ikke var interesserte i trofeer jeg reagerte og svarte på, ikke alt det andre du skrev.

 

Jeg finner det egentlig helt absurd at fotballsupportere diskuterer økonomi og ikke spillere, taktikk etc. Det er idiotisk at dette kommer opp gang etter gang (og jeg er skyldig som få), men skal man bare godta utviklingen?

Dette er vel på grunn av at fotballens økonomiske side får mye mer dekning i media nå enn tidligere, og dermed får supporterne mer kunnskap om dette. Jeg er en av dem som synes økonomi i fotball faktisk er veldig interessant å diskutere, men det betyr ikke at jeg ikke liker å diskutere spillere og taktikk i tillegg.

 

Men nå sklir jeg ut igjen, mitt poeng står: trofeer, supporterkultur og ære har fått alt for liten plass til fordel for business. Vi holder med merkevarer og sammenligner hvems pappa som har mest penger.

Å spille mot verdens beste lag i CL gir da også ære. For meg gir det større ære å møte Real Madrid, Bayern München eller Barcelona i kvartfinalen i CL enn å slå ut Benfica i finalen i EL.

Endret av Le Professeur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja og det er for meg helt absurd, selv om jeg skal være enig i at magien med kveldskamper mot europeiske storlag har en viss tiltrekningskraft og en viss historisk varighet, ihvertfall hvis man holder med IFK Göteborg eller Rosenborg, men som supporter av det største laget i hovedstaden på fotballøya? Er det greit liksom?

 

Men ok, vi får bare være uenige, det kommer til å fortsette å være mitt favoritthat av den moderne fotballen.

 

Allikevel: hvordan kan man ha noe imot utviklingen mot kjøpeklubber som City og Chelsea når man synes det er helt greit med denne utviklingen?

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at pengesummene en klubb mottar for CL-spill er astronomiske, men UEFA går ikke i minus av den grunn. Det ligger enormt mye penger i europeisk fotball, og da er det naturlig at klubbene som deltar får sin andel. De har faktisk "gjort seg fortjent" til disse pengene, i motsetning til klubber som Chelsea og City, hvor en kar med alt for mye penger har pekt seg ut en tilfeldig klubb som sitt nye leketøy.

Lenke til kommentar

Men nå er jo den eneste grunnen til at Chelsea og City deltar at nettopp rike menn har pekt de ut som leketøyene sine?

 

Er personlig veldig lei den evigvarende pengedebatten, i tillegg til at jeg har fått et mer nyansert syn på saken nå enn før, da jeg var mer wannabe-kommunist som Solaar (hehe) og slo meg på brystet og ropte "ut med kappittalistschwina". Uansett, det synet vil jeg kanskje eller kanskje ikke skrive om siden, trenger noe annet enn mobil for slikt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk litt lei debatten jeg også. Men det er så mye dobbeltmoral ute og går at jeg lar meg trekkes inn hver bidige gang! Dessuten er jeg for gammel til å ta commieholdninga, hvor er opprøret hos ungdommen nå til dags! Dere har det for godt hele gjengen :D

Lenke til kommentar

Dette blir langt, og mulig litt rotete. Men her har du i alle fall et svar.

 

Du er helt på bærtur Teipball, ihvertfall er det min mening. Når har et lag som de du nevner stilt med b-preget mannskap i EL av frykt for å miste 4.plassen i ligaen?

 

Uten at jeg orker å finne fram lagoppstillinger nå, så er det vel rimelig tydelig at flere lag, spesielt de fra Italia og England har stilt med b-preget mannskap for å være utvilt til en "viktigere" ligakamp helgen etter.

 

Det er kun en måte å heve attraktiviteten til europeiske cuper på og det er å gå tilbake til slik det var før. Pengepremiene for de ulike europaligaene bør være samkjørte, det skal være like økonomisk lønnsomt å komme langt i EL som i CL. Det skal heller ikke være mulig for noen fra CL å droppe inn i EL halvveis i turneringen. Hele greia er helt absurd og er, for å bruke en floskel, kun lagt opp til at de rikeste klubbene skal bli rikere.

 

Jeg er enig i at det ville hevet attraktiviteten til EL hvis pengepremiene hadde vært like. Men det hadde samtidig senket attraktiviteten til CL hvis man fikk mindre der. For spillerne hadde nok CL vært større, men klubbene hadde jeg litt mer faen i hvor de kom, og det kunne gått ut over ligasatsingen, samtidig som det igjen kunne gjort at man ikke brydde seg om hva som egentlig er størst. Dette blir selvsagt synsing.

 

Men totalt sett hadde det nok vært bedre. Seff enig i at det ikke burde være mulig å komme inn i EL fra CL.

 

Men et problem er selvsagt etterspørsel. Pengepremier er en ting, men grunnen til at det er forskjell på penger de får inn er fordi CL (de beste lagene) selger mye mer når det kommer til TV og reklame. Og det tror jeg er umulig å stoppe.

 

Jeg kan ikke begripe og forstå hvordan man kan være for denne utviklingen? Med mindre motivasjonen er ultra-egoistisk og man tenker kun til fordel for sin egen klubb, som er blant disse som vil høste av dette

 

Er vel få som er for utviklingen av mer og mer penger skal styre. De fleste er jo meget negative til en superliga f.eks. Dette med at EL-vinneren skal få CL-plass er en helt annen sak, og har etter min mening lite med at man ønsker en pengeutvikling i fotballen. Her handler det om at EL skal få et løft ved at vinneren skal få en bonus ved at de skal få være med i den største turneringen neste år, ikke det at de får 100 + millioner mer i pengepremie.

 

Det de gjør nå er ikke å gjøre det større å vinne turneringen, det de gjør er å febrilsk forsøke å fikse noe de selv har ødelagt. De vet at det ikke er samme status å vinne EL lengre, og i stedet for å se på de egentlige årsakene, nemlig hvorfor den mistet status i utgangspunktet så forsøker man å løse det ved å degradere den ytterligere. Det er ingen skam å snu, men jeg har til dags dato aldri sett noen innen fotballen holde opp hånda og innrømme at de tok feil. Det eksisterer bare ikke.

 

Uenig i at de ikke gjør det større å vinne den, for det gjør de. Men enig i at de prøver å fikse turneringen istedenfor å se på hele turneringa som en helhet. For meg så bidrar denne endringa til at det blir større å vinne turneringa, kanskje av feil årsaker, men for klubbene vil det bli større å vinne turneringa. I alle fall for de som ikke ser ut til å kvalifisere seg for CL gjennom CL spill.

 

Dette er i grunn veldig enkelt:

Serievinnercup - KUN for serievinnere.

Cupvinnercup - KUN for cupvinnere.

UEFA-cup - for de «nest beste» lagene, altså resten av eliten.

Like pengepremier i alle ligaene. Eventuelle overskudd av tv-rettigheter fordeles likt til de nasjonale forbundene og/eller klubbene.

 

Vel, dette er i grunn ikke veldig enkelt. Det er faktisk veldig vanskelig.

 

Litt usikker på hva de mener med like pengepremier i alle ligaene. Mener du i de aktuelle europacupene, eller de nasjonale ligaene? Like pengepremier/mediepenger vil aldri funke, aldri. Hvor setter man skillet? Portugal? Frankrike? Norge? For det er komplett umulig at England og Norge skal få like mange penger, det er tross alt enorme forskjeller på antall som ser på.

 

Hvis du mener like pengepremier/mediepremier i europacupene er det enklere. Med ditt oppsett vil man få ca like attraktive turneringer så tv-rettighetene osv vil gå for rundt det samme og UEFA kan ha noen faste rammer som fikser dette.

 

Problemet som kommer med dette er at det sannsyneligvis vil bli for lite penger for griske klubber (det vil si alle toppklubbene) noe som gjør at de heller danner sin egen superliga. CL og EL fungerer nærmest som en liten sikkerhet mot en superliga.

 

Dette er slik det var, forklar meg hva som var galt med det? Hva har (f.eks) Rosenborg egentlig fått ut av å komme til kvartfinale i CL ett år? Sånn egentlig?

 

Aner ikke hvordan det var før, så lite jeg kan si på det. Det hadde selvsagt vært fint om man ikke fikk så alt for store forskjeller mellom lagene, og at de økonomiske forskjellene ikke bare ble større og større. Men det er vanskelig å få gjort noe med det.

 

Hva Rosenborg fikk ut av det? Et eventyr, stolthet i Norge, og bekreftelse på en drøm om at det var mulig å være de beste i Europa? Man kan jo ikke avskrive hva en klubb har gjort bare fordi de ikke ble nummer 1.

 

Teller vi hvem som hadde mest penger på 90-tallet når historien skrives? Er det det som er blitt greia med fotballen?

 

Selvsagt et gigantisk fordel å være størst når pengene virkelig kom inn. Men mange av de klubbene hadde jo også en historie før. Er jo også klubber som kommer seg sakte men sikkert oppover.

 

Det er jo bare å se på hvordan folk her på forumet latterliggjorde at Chelsea vant EL, og det verste er at mye av tullet/misunnelsen kommer fra supportere som nettopp har vunnet 4. plass-trofeet for 10 gang på x antall år. DET er latterlig det!

 

Fikk ikke med meg det. Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal latterliggjøre det, men det får stå på dems regning.

 

Det er en ting som teller i historien, det er trofeer. Slik det er blitt nå er det snart kun ett igjen å kjempe om, resten dreier seg bare om penger.

 

Vel, ikke bare trofeer. Jeg vil tro at Dortmund-fansen er rimelig happy med sesongen i etterkant selv om det ender med finaletap, og det å juble for sølv må da være lov om man forventet en 10.plass. Men det å over tid bli fornøyde med å holde seg økonomisk stabil er jeg enig i er dumt.

 

Likevel, at Arsenal jubler over fjerdelplassen er for meg helt logisk. Spillerne gjør det jo fordi de får spille i den turneringen der de beste spiller, og fansen jubler både fordi de får muligheten til å se laget sitt spille i den beste turneringen (som tross alt er kult) og fordi den fjerdeplassen tiltrekker seg bedre spillere. Som igjen gjør at muligheten for å vinne noe / komme høyere er større neste år.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Helt latterlig de som har satt opp treningsturen til Chelsea så tett etter PL er ferdig.

 

De må jo sette den opp så tidlig for at spillerne skal få ferie nå de egentlig skal, turen er jo bare for å tjene mer penger. Real Madrid gjorde noe lignende i fjor da de dro til Kuwait rett etter sesongen for å spille en kamp. Fikk rundt 3 millioner euro for det. Var tilbake i Madrid to dager senere.

Lenke til kommentar

Liten tvil om at det penger som ligger bak ja. Hørte at vi tjente rundt 5m på det, men vet ikke om det stemmer eller inkluderer draktsalg og billetter.

 

Rob Harris ‏@RobHarris 1m

Confirmation at UEFA Congress that 2015 Europa League winner to qualify for Champions League

Lenke til kommentar

Teipis: Ja, jeg skjønner det, men når vi har spilt opp mot 60 kamper(eller er det 70?) i løpet av en sesong kan man ta hensyn.

 

Godt at endelig vinneren av EL får CL. Håper bare ikke de som går ut av gruppespillet kommer inn i EL. Nå var det positivt for oss, men når finalistene i EL finalen er vrakgods fra CL så blir det for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...