Geir M Skrevet 14. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2011 Det at Engleske bunnlag slår engelske topplag oftere enn spanske lag gjør kan jo like greit være fordi de engelske topplagene er dårligere enn de spanske topplagene. Akkurat som det er i Tippeligaen. Nei. Engelske lag har vært de beste i CL gjennom de siste åra. De har ettertrykkelig bevist at PL er den sterkeste ligaen. Dette finnes det ingen tvil om. Ingen som har litt peiling påstår noe annet. Som jeg sa i den forrige posten så kan man velge mellom å se den siste sesongen eller flere år tilbake. Ser vi på den forrige så er Spania plutselig bedre enn de Engelske, men ser vi litt lengere tilbake så har de engelske lagene bedre resultater i CL. Uansett så har spanske lag mye bedre resultater i Uefa-cupen enn det engelske lag har. Så langt ute på jordet er jeg ikke. Og jeg mangler abselutt ikke innsikt. Feil igjen. Vi må faktisk tilbake til 2006/2007 sesongen før vi finner en sesong der Spanske lag gjorde det bedre i EL/CL enn engelske lag. I fjor var det uavgjort mellom Spania og England på topp med 17,928 poeng. Tyskland tok flest med 18,083. Det at engelske lag spiller mer kynisk er jeg helt enig i, men det gjør dem ikke nødvendigvis bedre når det er snakk om kamper i ligasammenheng. Hadde man hatt en en cup bedstående av bunnlagene av PL og La Liga så kunne PL lagene forsvart seg til avansemang. Men hadde de spilt i en liga over 38 kamper kunne de ikke vært kyniske og forsvart seg gjennom hele sesongen mot lag på ca det samme nivået. Den engelske ligaen er jevnere fordi bunnlagene er bedre. De beviser at det funker i ligasammenheng. De vinner oftere kamper mot lag som gjør det bra i CL. Hvor vanskelig er det å skjønne det? Det er enkle fakta. Jeg har ikke et stort behov for å si at La Liga er bedre enn PL, eller Serie A eller Bundesliga. Men jeg blir irritert over at folk, gjerne de som er pro PL og pro England mener at de Engelske lagene er mye bedre enn de spanske. Vel, PL er den overlegent beste ligaen per dags dato. For forskjellen er veldig liten, men som du og andre mener her så ville spanske lag blir slått 9/10 ganger, noe jeg er sterkt uenig i. Forskjellen er liten på toppen, men stor blant de middelmådige lagene og enorm blant de dårligste. Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 14. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2011 Enorm forskjell? Det er enorm forskjell mellom PL og Tippeligaen. Forskjellen mellom PL og La Liga er liten. Det er flere forskjellige vinnere av La Liga de siden PL ble etablert, noe som viser at bredden i toppen er større. Poengsummen de Engelske topplagene er større en de spanske noe som taler for at denne bredden ikke er så stor som du vil ha det til. De tar da flere poeng mot bunnlagene enn det de spanske gjør. Og du mener at det at La Liga har 4 Uefa-cup vinnere de siste 7 årene ikke er et bevis på at lagene fra 5-8 er bedre i Spania så vet ikke jeg. Man kan velge å bare se på det siste 1 1/2 året i La Liga der Barcelona og Real Madrid har servert tidenes, jeg gjentar tidenes beste sesonger i La Liga, eller du kan se på de siste 5 årene der det har vært gjevnere. Skal vi se på 2010 så er jo Spania overlegende England, mend lag i CL semifinale, vinner av UEFA cup og et landslag som vinner VM. Er uansett ikke vits å diskutere det med dere. Enkelte av dere har så store PL briller at en diskusjon er umulig. Hvor mye av La Liga ser du egentlig? Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 14. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2011 PL er en del svakere nå enn det var for 2 år siden, om man ser på lagenes prestasjoner og stallen deres. For Barcelona og Real Madrid er det omvendt. Barcelona vant alt som kunne vinnes for 2 år siden, og var overlegne, selv om de da hadde både dårligere stall, og førsteellever enn det de har nå. Real Madrid hadde ihvertfall en langt dårligere stall, og slet med trenerbytte hvert eneste år, fra den ene haøvgode treneren etter den andre. Nå har de fått inn Mourinho, startet å danne sitt eget spill og bruker riktige spillere i førstelaget sitt. Om man ser på resten, så har ikke Spania en aller verst track record heller, ihvertfall ikke om man snakker om de som ligger 6-7 plasser bak RM og Barcelona. Valencia har jo nettopp bevist i CL, at de kan stå opp mot Man Utd, englands beste lag. Sure, de var heldige som fik med seg uavgjort på OT, men det var Man Utd også, som i det hele tatt fikk poeng på Mestalla. Ellers kan man se på vinnere av EL/UEFA, som er en turnering for de nest beste i de forskjellige landene. Her står Spania mye sterker de siste årene, med seier til Atletico senest ifjor, der de slo Liverpool og Fulham på vei til finalen. Sevilla vant 2 sesonger før det igjen. Det er to ganske forskjellige kulturer når det kommer til fotball her. I England er det mer taktikk og tempo, mens spanske lag, ofte er ganske ambisiøse og prøver teknisk fotball, selv mot større lag. Da ender det ofte i flykrasj og 4/5-0 mot topplagene. Det er ganske stor forskjell til lag som Blackburn og Stoke som ligger lavt og pumper baller opp i motstanders felt, kampen igjennom, selv om de ligger under mot topplagene. Nivåedifferansen mellom de to ligaene er ganske små, men jeg synes fortsatt at PL er en bedre liga, siden den er en del jevnere. Og selv om jeg mener at Barcelona/Real Madrid er bedre lag(i allefall i møte med dårligere motstand), så finnes det både litt flere topplag, og litt færre bunnlag i PL. Barca/RM er bedre enn topplagene i PL, Man Utd er oppi der sammen med dem kanskje. Så har PL en 3-4 lag til(Arsenal, Chelsea, Tottenham, City) som er et stykke bedre enn de neste i La Liga etter min mening. Deretter er det ganske jevnt, men La Liga har ganske klare bunnlag fra Sociedad(11. plass) og ned, som er en større rekke med bunnlag enn PL. 1-2 La Liga 3-6 PL 7-10 Uavgjort 11-20 PL Slight edge til PL synes jeg, men langt fra så enorm avstand som alle skal ha det til. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 14. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg mener PL er den beste Ligaen, mens La Liga har de beste lagene. Lenke til kommentar
andre3028 Skrevet 14. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2011 Vært med på noe sånt på puben? http://www.youtube.com/watch?v=xzZ-lCeeFAU&feature=player_embedded Lenke til kommentar
Latias Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Ser ut som at Grant får sparken, og at O'Neill tar over. Link. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Stormannsgale O'neil dreit seg. Trodde han skulle få tilbud fra storklubber, isteden tar han flere steg ned. Syns synd på West ham om det stemmer, takler ikke den mannen. Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Vil heller beholde Grant enn å få inn den mannen. Gi meg Chris Hughton! Lenke til kommentar
Latias Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Sier litt om Chelsea når det gang på gang er forsvarsspillerne deres som står for scoringene. Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Dzeko-runking i gang på VGD, kun etter en simpel assist. Små gleder. Lenke til kommentar
Latias Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Interessant kamp på gang. City leder 4-1, men straffe til Wolves nå. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Er vel mer det at Tevez og Dzeko allerede har funnet tonen sammen. Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Hahaha. Kom igjen Wolves! Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) ALT ligger an til at Wolves skal klare dette nå. Det er 5 tilleggsminutter. Kom igjen da for helvete!! Edit: faen jaja Endret 15. januar 2011 av Torstein Lenke til kommentar
Vestaa Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Hvem hadde trodd at Wigan - Fulham skulle ende 1-1?! Jeg er sjokkert! Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Bah, marginene er ikke på Wolves sin side på slutten der. Synd den deflectionen ikke var mer heldig, og Miljas kunne f. eks. slått et mye bedre innlegg. Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Irriterende å miste poeng når man var så gode i de første 30 minuttene av 1.omgang. Men City var gode, i alle fall offensivt og fortjente seieren. Tevez-Dzeko-Balotelli kan bli spennende og så lenge de får bort Barry fra laget så kan det bli gull til dem i år. Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 City imponerte ikke i førsteomgang nei, da hadde Wolves god kontroll hvertfall til slutten av omgangen. Å at Wolves klarer å hente seg inn etter å ligge under 4-1 er godt gjort. Spennende sluttminutter Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Gull? Ler meg skakk, nesten. Tre baklengs hjemme mot Wolves sier alt som kan sies. Gullet går ikke til City. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 City minner meg veldig om Man Utd denne sesongen. TIdvis veldig bra fotball, så mye kjedelig fotball, men likevel sterke nok til å ligge på topp. Og Vamos bør være forsiktig med å jinxe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå