Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blatter mener La Liga er bedre enn PL

 

- Premier League er en god liga. Men ikke en eneste spiller fra Premier League ble vurdert som gode nok for verdenslaget. Så kanskje de må se på spillerne som kom på laget og lære litt.

 

Latterlig å basere seg slik på en kåring. De som kom på årets lag var en av følgende:

 


  •  
  • Inter-spillere
  • Barca-spillere
  • Real-spillere

 

Hadde f.eks. England vunnet VM så ville vi jo hatt en god del spillere fra PL også. Ville Blatter da ha sagt at PL er bedre, kun basert på at England vant VM? En spiller som Lucio kom på laget kun fordi han vant CL, hvorfor var ikke Vidic der? Sistnevnte var muligens den beste forsvarsspilleren i fjor.

 

Når du ser på startoppstillingen til det spanske landslag så spiller alle i La Liga.

 

Så vidt jeg husker så hadde England kun med PL-spillere til fjorårets verdensmesterskap. Tror det er slik med de fleste nasjonene, de fleste spillerne spiller i hjemlig liga. Pipa hadde nok fått en annen tone om det hadde vært noen andre enn Spania som hadde vunnet VM.

Lenke til kommentar

For det første hadde det vært greit å sette opp en ordentlig formasjon. Tre midtstoppere og en back? I don't think so. Da kunne de like gjerne å kjørt på med fire midtstoppere og fått plass til Vidic også. Vidic er vel den spilleren fra PL som hadde gjort seg fortjent til en plass på laget. Årets lag burde bli kåret etter enkeltprestasjonene til spillerne, ikke hvordan laget deres gjorde det den sesongen. Om Rafael ikke hadde pådratt seg det røde kortet så ville United ha vært i semifinalen, og plutselig ville Vidic ha vært en het kandidat til å komme med på laget.

 

Det at Serbia gjorde det svakt i VM burde ikke telle mot Vidic. Om han hadde spilt for Spania og spilt på samme måte som han gjorde resten av året, så ville han vært selvskreven på årets lag. Wales ligger muligens på 113. plass på rankingen, men de har likevel produsert den største spilleren som noengang har spilt i Premier League.

 

Misforstå meg rett, sier ikke at spillere som vinner noe ikke fortjener å komme på årets lag. Sier bare at det er fullt mulig å velge spillere utenfor disse tre klubbene, som også har gjort seg fortjent til å komme på årets lag.

Lenke til kommentar

Tja, er jo en rekke måter å vurdere en liga utifra.

 

Hvor de beste spillerne er en ting, og her synes jeg at La Liga er bedre enn PL.

Hvor de beste lagene er også en faktor. Vanskelig å måle siden vi ikke har startet med CL kamper enda, men Barcelona og Real Madrid har prestert på et høyere nivå enn United og Chelsea.

Man kan vurdere de nest beste lagene, der Spania med sine 3(eller 4) Uefa-cup titler de siste årene er overlegene England.

Man kan vurdere de dårligste lagene, noe som er veldig vanskelig siden de aldri spiller mot hverandre. PL folket mener her bestemt at de engleske er overlegene de spanske, noe som jeg er uenig i. Jeg ser mange bunnkamper i PL og siden jeg ser Wolves i hver eneste kamp så vet jeg hvor nivået ligger. Og om det er en forskjell så er ikke den stor.

En faktor som blir ofte brukt av tilhengere av PL er jo hvor jevn ligaen er, og det at alle kan slå alle, men med den innstilligen så ville Tippeligaen vært blant de beste ligaene noe vi alle vet den ikke er. Selv om Morten Berre spiller der.

 

Man kan også velge om man vurdere over tid eller bare den siste sesongen. Veldig mange som bare velger å se på den siste sesongen, noe som er greit, men da bør all fakta ses på i den siste sesongen og ikke bare de faktane som passer.

 

Personelig synes jeg forskjellene er minimale, men Spania er litt foran pga de spiller en mer kreativ og ballsikker form for fotball, noe som i min bok viser at man mestrer spillet fotball bedre enn hvis man spiller mer kontringsbasert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo ikke det.

Det er en av grunnene. Nivået er enormt mye høyere i premier league. Real og Barca hadde vært topplag i PL også, men i konkurranse med de andre topplagene. Dessuten hadde de tapt mange flere kamper mot andre lag som ligger lavere på tabellen enn det de gjør i Spania.

Lenke til kommentar

Hva legger dere i at at bunnlagene i England er så veldig mye bedre enn bunnlagene i Spania? Vi ser sjelden, om aldri de i oppgjør mot hverandre, og det er derfor ekstremt vanskelig å måle. Og når topplagene og de neste beste lagene i Spania er bedre enn de Engelske, hvorfor skal da bunnlagene i Spania være så veldig mye dårlgere enn bunnlagene i England, om de er dårligere i det hele tatt.

 

Lag som Real Zaragoza, Almeria og Malaga har ikke noe mindre kvalitet enn det West Ham, Wolverhampton og Wigan har. Og det at man sier at Madrid og Barcelona hadde tapt flere kamper mot tøffe engelske lag på bortebane, er så tull og viser at man ikke har greie på hva som foregår i Spania. Et Engelsk lag ville gått gråtede av banen etter et oppgjør mot Sporting Gjion på bortebane, og hadde fått med seg 2-3 røde kort etter å ha blitt provosert gjennom hele kampen.

Lenke til kommentar
Hva legger dere i at at bunnlagene i England er så veldig mye bedre enn bunnlagene i Spania?

Empiri. De slår oftere CL-lag enn det spanske bunnlag gjør i La Liga.

 

Vi ser sjelden, om aldri de i oppgjør mot hverandre, og det er derfor ekstremt vanskelig å måle.

Vi kan måle hvor bra de gjør det mot lag som gjør det bra i CL. PL har vært den ligaen med flest fremgangsrike lag i CL iløpet av de siste årene.

 

Og når topplagene og de neste beste lagene i Spania er bedre enn de Engelske, hvorfor skal da bunnlagene i Spania være så veldig mye dårlgere enn bunnlagene i England, om de er dårligere i det hele tatt.

Her viser du at du mangler innsikt i emnet. Hvordan kan både topplagene og de lagene like bak være bedre i Spania når PL-lagene har den beste statistikken i CL de siste årene? Her er du langt ute på jordet.

 

Og det at man sier at Madrid og Barcelona hadde tapt flere kamper mot tøffe engelske lag på bortebane, er så tull og viser at man ikke har greie på hva som foregår i Spania.

Fordi? Hvis de slår engelske topplag kan de slå spanske topplag. Det er bare Barca som har gjort det bedre enn de beste engelske lag i CL i det siste.

 

Et Engelsk lag ville gått gråtede av banen etter et oppgjør mot Sporting Gjion på bortebane, og hadde fått med seg 2-3 røde kort etter å ha blitt provosert gjennom hele kampen.

Engelske middelhavsfarere og lag på nedre halvdel spiller mer etter sine styrker enn det lag i Spania gjør. Der skal de prøve å spille fin fotball uansett, men man kan ikke spille som Barca uten gode spillere. Engelske bunnlag spiller mer kynisk og er derfor bedre resultatmessig mot lag med bedre spillere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at Engleske bunnlag slår engelske topplag oftere enn spanske lag gjør kan jo like greit være fordi de engelske topplagene er dårligere enn de spanske topplagene. Akkurat som det er i Tippeligaen.

 

Som jeg sa i den forrige posten så kan man velge mellom å se den siste sesongen eller flere år tilbake. Ser vi på den forrige så er Spania plutselig bedre enn de Engelske, men ser vi litt lengere tilbake så har de engelske lagene bedre resultater i CL. Uansett så har spanske lag mye bedre resultater i Uefa-cupen enn det engelske lag har. Så langt ute på jordet er jeg ikke. Og jeg mangler abselutt ikke innsikt.

 

Det at engelske lag spiller mer kynisk er jeg helt enig i, men det gjør dem ikke nødvendigvis bedre når det er snakk om kamper i ligasammenheng. Hadde man hatt en en cup bedstående av bunnlagene av PL og La Liga så kunne PL lagene forsvart seg til avansemang. Men hadde de spilt i en liga over 38 kamper kunne de ikke vært kyniske og forsvart seg gjennom hele sesongen mot lag på ca det samme nivået.

 

Jeg har ikke et stort behov for å si at La Liga er bedre enn PL, eller Serie A eller Bundesliga. Men jeg blir irritert over at folk, gjerne de som er pro PL og pro England mener at de Engelske lagene er mye bedre enn de spanske. For forskjellen er veldig liten, men som du og andre mener her så ville spanske lag blir slått 9/10 ganger, noe jeg er sterkt uenig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...