Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The FA said in a statement: 'Manchester United's Rio Ferdinand has been fined £45,000 after an independent regulatory commission found proven a charge of improper conduct in relation to a comment posted on Twitter.

'The commission decided that the comment was improper and brought the game into disrepute. In addition, the commission found that the breach included a reference to ethnic origin, colour or race.'

 

- http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-2189769/Rio-Ferdinand-fined-Ashley-Cole-choc-ice-tweet.html

Lenke til kommentar

Jøss. Så det å kalle FA en gjeng med idioter gir større bot enn å være rasistisk? Interessant.

 

 

Du skriver seriøst 95 % *******. Det Rio skrev var ikke rasistisk.

 

Slik du holder på så kan du ikke kalle deg så jævlig mye bedre. Poenget et at det er latterlig å få det dobbelte i bot bare fordi den ene skriver noe rettet mot FA.

Lenke til kommentar

An FA statement confirmed: "Chelsea's Ashley Cole has been fined £90,000 after he admitted an FA charge in relation to a Twitter comment which was improper and/or brought the game into disrepute.

 

The FA said in a statement: 'Manchester United's Rio Ferdinand has been fined £45,000 after an independent regulatory commission found proven a charge of improper conduct in relation to a comment posted on Twitter.

'The commission decided that the comment was improper and brought the game into disrepute. In addition, the commission found that the breach included a reference to ethnic origin, colour or race.'

 

Etter å ha sammenlignet likhetene i de 2 uttalelsene ser jeg ikke hvorfor Rio har fått mindre straff. Selv om man ser bort i fra at det kan bli knyttet opp til rase så har de jo blitt dømt for det samme. Ligger vel i hvem de pratet om antar jeg.

Lenke til kommentar

"Choc Ice" er åpenbart en rasistisk bemerkning ja. Rasisme går begge veier. Å implisere at noen ikke er en "ekte neger", i betydningen "du later som du er hvit, jo!" er rasisme.

 

Helt uenig. Det er et flåsete og tullete utsagn som hives rundt i alle mulige settinger. Det er noe helt annet enn fucking black cunt.

Lenke til kommentar

Jepp. Trodde også det ikke falt under definisjonen. Men rasisme er nedsettende kommentarer basert på personers rase, hudfarge, og flere andre ting. Løst hentet fra wiki....

 

Spiller liten rolle hvem som sier hva til hvem.

 

Så det Rio skrev faller under den definisjonen, selv om alvorligheten selvsagt faller dramatisk når det gjelder samme farge som en selv.

Lenke til kommentar

Er det rasisme for en mørkhudet å kalle en hvit mann hvit?

 

Hver gang rasisme-diskusjonen er oppe kommer det en eller annen type og slenger i bordet med det argumentet der...Tenke selv?

 

For å svare på spørsmålet ditt; Ja, men nei. Det finnes ikke en mange hundre års lang historie for undertrykkelse av den hvite mann. Derfor vil en gjennomsnittlig hviting bare trekke på skuldrene å si "whatevah, niggah" og gå videre blid og fornøyd. Skjønner du?

Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor man ikke skal straffe det. Dette er et følsomt tema for mørkhudede med god grunn. Skulle gjerne sett at det ikke skjedde i det hele tatt, men slik er det ikke. Og det er bedre at man straffer det enn at det sklir ut til at fansen lager apelyder og kaster bananer på banen slik som det er i andre land.

Lenke til kommentar

Er det rasisme for en mørkhudet å kalle en hvit mann hvit?

 

Hver gang rasisme-diskusjonen er oppe kommer det en eller annen type og slenger i bordet med det argumentet der...Tenke selv?

 

For å svare på spørsmålet ditt; Ja, men nei. Det finnes ikke en mange hundre års lang historie for undertrykkelse av den hvite mann. Derfor vil en gjennomsnittlig hviting bare trekke på skuldrene å si "whatevah, niggah" og gå videre blid og fornøyd. Skjønner du?

 

Det har da virkelig lite å si for de mørke som lever nå om de for 200 år siden var undertrykt. I dag har vi likestilling og lover som faktisk beskytter oss mot dette. Når FA da skal komme med en dom skal dommen baseres på i dag og ikke da de mørke ble jaget av de hvite.

 

Du baserer hele teorien din på at lover skal lages på fortiden og det blir feil når man faktisk prøver å sette hvite og mørke på lik linje. De mørke HAR (MERK!) levd under de hvite for lang tid, men dog så er det faktisk ikke slik lenger. Flytt til 2012.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Er det rasistisk å si noe stygt til en med samme hudfarge? Dumt er det, men rasistisk?

Er det rasistisk å si noe stygt til en med samme hudfarge? Dumt er det, men rasistisk?

 

Så om jeg bruker et negativt ord som inneholder at du er hvit og dermed raker ned på deg pga. rasen din så er ikke det rasistisk? Vel, det er mange som faktisk har forskjellige syn på hvor grensen går. Personlig så er, for meg, rasisme når man bruker hudfargen e.l til å komme med negative uttalelser.

Lenke til kommentar

Ja vel, det går faktisk under rasisme at du mobber jøder pga de er jøder. Ikke pga WW2, men fordi du raker ned på et annet folkeslag pga. hvilken religion de hører til.

 

Med din teori er det faktisk historien som skal bedømme om noe er rasistisk eller ei. Det blir feil....

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

What? Om jeg da sier at jeg mobber katolikker hele tiden for at de koser seg med analen til smågutter, er dette også rasistisk? Usmakelig, ja - rasistisk, neppe.

 

Uansett så var poenget at historien er med på å bedømme hvor "grovt" det er rasistisk. Det blir feil, ja - men det er sånn det er. Det er verre for hvite å komme med rasistiske utspill mot afrikanere enn motsatt.

Lenke til kommentar

Er det rasistisk å si noe stygt til en med samme hudfarge? Dumt er det, men rasistisk?

Så om jeg bruker et negativt ord som inneholder at du er hvit og dermed raker ned på deg pga. rasen din så er ikke det rasistisk? Vel, det er mange som faktisk har forskjellige syn på hvor grensen går. Personlig så er, for meg, rasisme når man bruker hudfargen e.l til å komme med negative uttalelser.

 

Personlig har jeg røtter fra Asia og er garantert litt mørkere i huden enn de fleste her inne, men jeg kunne ærlig talt ikke brydd meg mindre om hva folk kaller meg. Ved ett tilfelle har jeg selv fått noe som kan regnes som rasistiske bemerkninger slengt mot meg under kamp, men jeg hadde ingen problemer med å ta vedkommende i hånda ved kampslutt. Sånne ting skjer i kampens hete. Hvorfor henge seg opp i bagateller? Misforstå meg rett, jeg forsvarer på ingen som helst måte rasisme, men jeg synes enkelte ganger at fotballspillere på toppnivå overreagerer til de grader. Mann, du har en lønn 7 milliarder mennesker i verden hadde ofret hva som helst for. Hva så om en gjøk på banen sier noe stygt om hudfargen/moren/søsteren/guden din? Get over it. Det er utelukkende ment for å provosere, og hvis man lar være å bite på så er det ingen som kommer til å gidde å bruke det lenger. Uansett hvor klysete JT er, så trenger man ikke å dra rettens vei fordi han sa noe usmakelig under kamp.

 

Med det sagt, det er klart at profesjonelle fotballspillere fungerer som rollemodeller. De må tenke seg nøye om før de åpner kjeften, både på banen og utenfor på sosiale medier. Sånn sett er det greit at drøye utspill straffes, slik at fremtidige generasjoner skjønner at slike utbrudd er uakseptabelt.

 

Det vi få slutt på øyeblikkelig er rasismen fra folk på tribunen. Apelyder og bananer? Give me a break. At sånne mentalt tilbakestående personer fortsatt har adgang til fotballkamper i 2012 er for meg en gåte. Lås dem inne på en lokal dyrepark, det er der de hører hjemme. Heldigvis finnes dette problemet i ganske liten grad i Norge og England, men det er dessverre ganske utbredt i flere europeiske land. Sett en permanent stopper for dette, så har fotballen tatt et stort skritt videre.

 

Og husk. Det finnes kun én rase, og det er menneskerasen. Spiller ingen rolle om du er oppvokst i en norsk rikmannsfamilie eller i slummen i Ekvatorial-Guinea. Alle er like mye verdt. One love. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...