Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Fabrice Muamba is still recieving CPR - which means he's not breathing. He is only 23 - please help him God.

 

Det har da endt bra selv om hjertet har stoppet. Ta ingenting forgitt nå.

 

På førstehjelp-kurs fikk vi beskjed om at hvis ikke hjertet har startet igjen etter 5 minutter, er det så og si over, man fortsetter til man kommer til sykehuset pga prosedyre og at det forventes at man fortsetter.

 

Så klart, mirakler har skjedd, men jeg personlig tviler sterkt.

 

Solbakken fikk da hjertestans i 7 minutter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fabrice Muamba is still recieving CPR - which means he's not breathing. He is only 23 - please help him God.

 

Det har da endt bra selv om hjertet har stoppet. Ta ingenting forgitt nå.

 

På førstehjelp-kurs fikk vi beskjed om at hvis ikke hjertet har startet igjen etter 5 minutter, er det så og si over, man fortsetter til man kommer til sykehuset pga prosedyre og at det forventes at man fortsetter.

 

Så klart, mirakler har skjedd, men jeg personlig tviler sterkt.

 

Solbakken fikk da hjertestans i 7 minutter.

 

Men så ble det også sett på som en one-in-a-million hendelse, det skjer ikke ofte så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Man kan holde liv i en person ganske lenge med CPR hvis man er et team veldig flinke førstehjelpere. Men man kan ikke (med lotto odds) starte et hjerte som har stoppet med CPR. Da må man ha hjertestarter.

 

Hadde de ikke det under kampen?

 

Dette stemmer, derfor er det feil som snurreleif skrev at «det er over» etter 5 min. Man fortsetter for å holde liv i personen. Og jo det var (selvsagt) hjertestarter på stadion, den ble brukt flere ganger ute på banen.

Lenke til kommentar

Problemet med CPR er at man maksimalt kan oppnå rundt 20% sirkulasjon hvis man er verdens beste på det. Satt litt på spissen. I tillegg faller trykket umiddelbart når man tar innblåsninger, og det tar faktisk nesten 10-15 kompresjoner før man er oppe i maksimalt blodtrykk igjen. Det er dette som er bakgrunnen for at innblåsninger har blitt så kraftig redusert de siste årene, da man mister mye av det aller viktigste, og samtidig som man trykker på brystet suger inn en del luft, nok til å serve de 20% sirkulasjon.

 

Ryktene sier at det mest sannsynlig kommer til å komme retningslinjer som innfører bare kompresjoner som anbefalinger til hjerte-lungeredning.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Lover godt om han puster. Da er det andre ting som fungerer også.

 

I USA bruker de kun kompresjoner, forsåvidt av litt andre årsaker også.

Ja, som vanlig ligger vi jo litt etter de gutta der.

 

Men andre grunner? Filosofien om at det enkle er det beste, og bedre å gjøre en ting skikkelig enn to ting middels?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...