Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

 

 

 

Det er en spiller, ikke hele ligaen. I tillegg, mellom første- og sisteplassen i PL er det 45 poeng i mellom, mens det er 51 i la liga nå. Mens det er 23 poeng mellom første- og femteplassen i la liga er avstanden kun 13 i PL. Det vitner om en liga som har bedre gjennomsnittsnivå på alle klubbene.

 

Nope, det vitner om en liga der det er jevnere. Det sier ingenting om nivået at det er så lite poeng mellom topp og bunn. Det kan være 5 poeng som skiller topp og bunn i Færøysk tredjedivisjon, men det er allikevel ikke et særlig høyt gjennomsnittsnivå. Det sier bare at det er noe jevnere i England enn Spania.

 

 

Helt fullstendig sjukt at "poeng mellom topp og bunn" er akseptert som et argument for hvor god en liga er forresten.

Men når man vet nivået til topplagene, noe ihvertfall ikke jeg gjør om Færøyene, er det til en viss grad nyttig.

 

Har egentlig ikke noe særlig mening om saken, da jeg svært sjeldent ser andre spanske lag spille enn de 3 som er på topp nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man diskuterer hvor god en liga er må man da se på styrkeforholdet mellom de gode og dårlige lagene. I La Liga er det stort sett to lag som dominerer, mens i år er også A. Madrid med i gullkampen

 

Varsku, veldig langt innlegg!

 

Nei, det må man da virkelig ikke. Det gir ingen mening i verden at det er styrkefolholdet mellom de beste og dårligste lagene som sier om en liga er god eller dårlig. Forskjellen mellom RM/Barca - Real Betis er større enn forskjellen mellom Rosenborg - Stabæk, likevel er La Liga enormt mye bedre enn Tippeligaen.

 

Eller er "god liga" for deg en liga alle lag kan slå alle? Der kvaliteten på lagene kan være så ræva de vil. I min verden kalles det en jevn liga, ikke en god liga.

 

Diskusjonen om "verdens beste liga" er så ufattelig irriterende fordi folk endrer argumenter fortløpende etter hva som passer dem (akkurat som i gullballen) og fordi folk som gjerne slenger "dritt" og prater ned en liga egentlig ikke vet noe om den.

 

F.eks for å ta det siste argumentet som jeg fant i denne tråden "I tillegg har La liga kun hatt et lag som har vunnet CL de siste 10 årene. England har hatt tre forskjellige (Chelsea, United og Liverpool. Har hatt 4 lag i finalen, men en norsk dommer valgte å hjelpe Barcelona til å vinne den kampen) = PL er best."

 

I dette innlegget om hvor god La Liga vs PL er tas CL-finaler 10 år tilbake med. Personlig kan jeg ikke se hvor mye 10 år tilbake i tid har å si for dagens standard, av dagens spillere er det bare Casillas, Arbeloa og Diego Lopez som var en del av Real Madrids lag det året. De to sistnevnte var Castilla-spillere (andrelaget) som senere forlot klubben. Situasjonen i andre klubber er sikkert veldig like.

 

Ellers er det jo godt timet å ta akkurat 10 år (skjønner at 10 år er et rundt tall), da året etter vant Liverpool, deretter Arsenal i finale, så Liverpool i finale igjen, så United-Chelsea før United igjen kom til finale og tapte i 08/09-sesongen. Hadde du f.eks tatt 5 år hadde PL hatt like mange lag i finale som Bundesliga.

 

Og hvis vi tar bort et år til og til og med endrer hva vi prater om fra CL-finaler til semier siden dette tross alt får med flere lag som tross alt sier mer om de nest beste lagene kan vi få følgende resultat fra de siste 4 årene (gjett hvorfor jeg tar fire år og ikke fem..): 3 tyske, 2 spanske, to engelske, 1. fransk og 1. italiensk.

 

Vi kan jo også ta kvartfinalene de siste tre årene der det ene året er denne sesongen. Fasiten der er at England har hatt to forskjellige lag i kvartfinale der Chelsea har vært to ganger og United en, Portugal en gang med Benfica, Kypros en gang med APOEL, Frankrike to ganger med Marsille og PSG der sistnevnte har vært to ganger, Italia to ganger med Milan og Juve, Tyskland to ganger med Bayern og Dortmund der Bayern har vært tre ganger og Dortmund to, Tyrkia har vært en gang med Galatasaray og Spania har vært representert med fire (flest altså) lag der Malaga og Altetico har vært en gang hver mens Madrid og Barca har vært med tre ganger.

 

Så, hva er altså poenget med mine eksempler? Jo, så lenge man ikke har faste bestemmelser på hva som skal regnes med i "hva er den beste ligaen" så kan du endre resultatet akkurat slik du selv vil. Hvis en ser på kvartfinalene de siste tre årene så er ikke de engelske storlagene i nærheten av f.eks Spania, hverken i antall forskjellige lag eller gjentatte ganger topplagene har vært med. Ser en på finalistene siste 10 år kommer England meget godt ut.

 

En siste mening fra meg om kvaliteten på La Liga. Hvis lagene under RM og FCB hadde vært så dårlige som folk skal ha det til. Hva er greia da med at PL-klubber handler det de kan fra Spania. David Silva og Juan Mata kom begge fra Valencia (der også David Villa spilte), Santi Cazorla kom fra Malaga/Villarreal, Agüero kom fra Atletico Madrid mens de var "shit", Negredo og Navas kom fra Sevilla som endte på 9.plass, Michu kom fra Rayo som endte på 15.plass, Javi Martinez stakk til Bayern og Llorrente til Juve fra Athletic som endte på 10. og 12. de årene de dro. Liverpool har til og med brukt nærmere 15 millioner pund på en Barcelona B-spiller og en spiller fra Celta som endte på 17-plass. I tillegg har man interne overganger som Isco fra Malaga og Illarramendi fra Real Sociedad. Spillere som spiller glimrende i en annen klubb, men som den vanlige mann i gata ikke får øynene opp for før de går til en av toppklubbene. Og verst er at folk ikke skjønner at laget de spilte på faktisk er gode.

Endret av Teipball
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Aleks Hva skal jeg ta vurderingen ut ifra? :)

 

(Om du/dere bare vil ha konklusjonen, hopp til siste avsnitt)

 

Utrolig vanskelig diskusjon, så må nesten sette noen føringer først. Siste 3 (kanskje til 5) årene for å få bort eventuelle supersesonger som bare er flaks fra enkelte lag og det å bare ta siste sesong ikke gir noe som helst selv om det er nåtiden. I tillegg må kanskje det øverste nivået i ligaen telle noe (f.eks at PSG trekker opp i Frankrike), den generelle innsatsen til de beste lagene (CL) og de "nest" beste (EL). Så er spørsmålet hvordan man skal kunne vurdere lagene fra 10. plass og ned, og dette blir jo ekstremt subjektiv etter hvor "gode" man synes spillerne er.

 

Og så om man skal ta med ikke sportslige ting som fans, type fotball som spilles, antall spillere for samme nasjon som ligaen, talenter som blir produsert og hvor godt organisert ligaen er (hasta la vista La Liga på den siste ;) ).

 

Rent sportslig synes jeg La Liga har vist i Europa-cupene at de er veldig gode, spesielt i EL har de over tid prestert veldig bra. Dette har jo også med mentaliteten med at de spanske lagene bryr seg om cupen noe de italienske og engelske ikke gjør i like stor grad. Jeg synes også toppnivået i La Liga representert med Real Madrid og Barcelona er høyere enn hva de andre ligaene kan by på. Riktig nok har Bayern vært enorme i litt over 1 år nå. I tillegg synes jeg at lagene (spillerne i alle fall) på nedre halvdel i La Liga har høyere ferdigheter enn lagene på nedre halvdel i PL, men om de hadde slått dem er jo en annen sak, og så og si umulig å vite. Spillere som Cesc, Bale og Pique har sagt at det taktiske er i høyere nivå i Spania, og at det er vanskeligere å finne rom i La Liga, spesielt mot bunnlag i LL kontra PL. Men samtidig tror jeg at PL lag hadde hatt overtaket både fysisk og i kontringer.

 

På andre ting enn sportslige ting er PL meget gode, de kommer med terminliste på en mye bedre måte, rammen rundt er bra med fulle tribuner og ikke minst er hypinga generellt enorm. Var jo en interessant sak jeg leste for en stund siden om at kameraene i PL er lavere sånn at det ser ut som tempoet er høyere. Kameraet på Camp Nou er f.eks veldig høyt og det ser ut som det går saktere enn det egentlig gjør.

 

Kort oppsummert. La Liga er undervurdert og PL er overvurdert, nivået er nok ganske likt. Men de siste årene synes jeg La Liga har vist mer i Europa enn PL og lagene fra 10-20 er ikke så dårlige som folk skal ha det til og derfor er La Liga litt bedre, rent sportslig. Men samtidig tror jeg La Liga kommer til å bli svakere fremover, alle klubbene må selge spillerne sine, og da ofte til PL. (edit:) PL er nok den beste ligaen hvis man tenker på ligaen mer som et produkt, med alt som er rundt. Og den sportslige forskjellen er så liten at hvem som er best eller ikke kan endre seg fra sesong til sesong hvis man bare ser kortsiktig på det.

Endret av Teipball
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...