Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (25 minutter siden):

Det er vel de som slenger rundt seg om grunnløse anklager om dommerkorrupsjon, som bør vokse opp.

Ja, for vi ser jo aldri eksempler på korrupsjon i fotball, eller andre idretter.

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (21 minutter siden):

Det er vel de som slenger rundt seg om grunnløse anklager om dommerkorrupsjon, som bør vokse opp.

Men det er egentlig ikke så rart at folk blir frustrerte når reglene og bruken av dem er så utydelige at dommerne ikke greier å være konsekvente i samme kamp engang, ball blir sparket vekk, ingenting skjer, 2 minutter senere ball blir sparket vekk, rødt kort. 

Lenke til kommentar
Dagner skrev (45 minutter siden):

Ja, for vi ser jo aldri eksempler på korrupsjon i fotball, eller andre idretter.

Ingen har sagt at det ikke finnes korrupsjon i fotball. Men det finnes altså null bevis for at City har betalt dommere for å gi dem fordeler i kamper. Men hvis du genuint mener at det faktisk er tilfelle, så ville jeg sluttet å se på PL. Det høres helt forferdelig å følge en liga du vet laget ditt aldri kan vinne.

skaftetryne32 skrev (47 minutter siden):

Men det er egentlig ikke så rart at folk blir frustrerte når reglene og bruken av dem er så utydelige at dommerne ikke greier å være konsekvente i samme kamp engang, ball blir sparket vekk, ingenting skjer, 2 minutter senere ball blir sparket vekk, rødt kort. 

Jeg er frustrert på dommere i PL stadig vekk. De holder skremmende lav kvalitet, senest i går holdt Liverpool på å få et svært billig straffespark mot Chelsea, som VAR heldigvis fikk ryddet bort. Senere var Darwin nesten alene gjennom og kunne punktert kampen, og ble avblåst for en helt uskyldig skulder mot skulder. 

Men udyktighet tilsier ikke korrupsjon. Det er en svært alvorlig anklage å slenge ut, og bør helst backes opp av bevis. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Jeg er frustrert på dommere i PL stadig vekk. De holder skremmende lav kvalitet,

Jeg er egentlig ikke helt enig i det, jeg tror de holder en god kvalitet, men når reglementet er så forvirret og uklart som det er, og dommerens egen vurdering av situasjonen har like stor verdi som reglene så blir det som det blir. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Jeg er egentlig ikke helt enig i det, jeg tror de holder en god kvalitet, men når reglementet er så forvirret og uklart som det er, og dommerens egen vurdering av situasjonen har like stor verdi som reglene så blir det som det blir. 

Reglene kunne vært klarere ja, men bedre dommere ville klart å være mer konsekvente i møte med disse.

Og eks-dommere som Mike Dean har jo innrømmet at han flere ganger da han satt i VAR-bussen ikke sendte dommerene bort til skjermen ved åpenbare situasjoner, fordi de ikke ville ydmyke kollegaene sine. 

https://www.espn.co.uk/football/story/_/id/38255317/former-ref-dean-avoided-var-call-save-official-more-grief

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 timer siden):

Men udyktighet tilsier ikke korrupsjon. Det er en svært alvorlig anklage å slenge ut, og bør helst backes opp av bevis. 

Ja, helt krise at selveste @Dagner synser om korrupsjon i PL på diskusjon.no.

Når udyktigheten er så ekstrem at det blir vanskelig å tro at det er udyktighet...

Lenke til kommentar
Dagner skrev (1 time siden):

Ja, helt krise at selveste @Dagner synser om korrupsjon i PL på diskusjon.no.

Når udyktigheten er så ekstrem at det blir vanskelig å tro at det er udyktighet...

I dette tilfelle var det udyktighet som holdt på å felle City, og dyktighet i VAR-rommet som reddet dem.

Hvis dommerne er korrupte både når de er udyktige og dyktige så blir det vanskelig å være dommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (51 minutter siden):

I dette tilfelle var det udyktighet som holdt på å felle City, og dyktighet i VAR-rommet som reddet dem.

Hvis dommerne er korrupte både når de er udyktige og dyktige så blir det vanskelig å være dommer.

Jeg tror du har misforstått poenget mitt, problemet er ikke den ene situasjonen hvor City sitt mål fikk stå. Problemet er at det målet fikk stå nå, men i en annen kamp blir plutselig utfallet av en helt lik situasjon noe helt annet. Det har bare blitt verre og verre for hver sesong som går, dømmingen er fryktelig ustabil og det ødelegger jo hele ligaen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dagner skrev (8 timer siden):

Jeg tror du har misforstått poenget mitt, problemet er ikke den ene situasjonen hvor City sitt mål fikk stå. Problemet er at det målet fikk stå nå, men i en annen kamp blir plutselig utfallet av en helt lik situasjon noe helt annet. Det har bare blitt verre og verre for hver sesong som går, dømmingen er fryktelig ustabil og det ødelegger jo hele ligaen. 

Jeg er helt enig i at dette er et reellt problem, som irriterer meg masse, men dette er altså ikke et resultat av korrupsjon. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (16 timer siden):

Reglene kunne vært klarere ja, men bedre dommere ville klart å være mer konsekvente i møte med disse.

Jeg vet ikke det, de blir fortalt at det er greit å bruke egen vurdering i så mange situasjoner, hvordan kan man regne med konsekvent dømming når reglene er så uklare, bedre dommere hva er det ? Bedre vurderingsevne, kanskje droppe skjønn når vurderingene skal gjøres på et sekund foran 50000 tilskuere på stadium og millioner foran skjermen, jeg mener skylda på de dårlige dommeravgjørelsene ligger på UEFA og PGMOL. 

VifteKopp skrev (16 timer siden):

Og eks-dommere som Mike Dean har jo innrømmet at han flere ganger da han satt i VAR-bussen ikke sendte dommerene bort til skjermen ved åpenbare situasjoner, fordi de ikke ville ydmyke kollegaene sine. 

Ja det bør være et skille her, Kamp dommere og VAR dommere. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke det, de blir fortalt at det er greit å bruke egen vurdering i så mange situasjoner, hvordan kan man regne med konsekvent dømming når reglene er så uklare, bedre dommere hva er det ? Bedre vurderingsevne, kanskje droppe skjønn når vurderingene skal gjøres på et sekund foran 50000 tilskuere på stadium og millioner foran skjermen, jeg mener skylda på de dårlige dommeravgjørelsene ligger på UEFA og PGMOL. 

Visstnok holder dommerne i Spania og Tyskland høyere nivå, i følge folk jeg kjenner som følger de ligaene, har de klarere regler der? Jeg vet ikke, men jeg er sjeldent imponert over avgjørelsene engelske dommere tar. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 time siden):

Visstnok holder dommerne i Spania og Tyskland høyere nivå, i følge folk jeg kjenner som følger de ligaene, har de klarere regler der? Jeg vet ikke, men jeg er sjeldent imponert over avgjørelsene engelske dommere tar. 

Det er klart dommere dømmer sånn de blir instruert til å dømme, England har PGMOL, har Spania og Tyskland noe lignende ? Og Dommerkurs er de annerledes fra liga til liga eller er det nasjonale fotballforbund å UEFA som er ansvarlig ? Begynnende dommerkurs er det sikkert FA som står for, men videre kursing for å bli en dommer på høyeste nivå, jeg innbiller meg at det er det samme i alle land og lagt under UEFA, eller lignende. For meg fremstår i det minste PMOL som et problem, du sier det jo selv, mike dean ville ikke ydmyke sine kollegaer. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Rice og Trossard får direkte rødt for å sparke i ballen, Van Dijk planter knottene i leggen på Havertz ikke 1, men 2 ganger, men får ikke gult engang. Det er et eller annet som ikke stemmer her. 

Det er den nye normalen. Samtidig syns folk det er rart når man påpeker at fotballen fremstår som korrupt. 

Lenke til kommentar
Dagner skrev (2 timer siden):

Det er den nye normalen. Samtidig syns folk det er rart når man påpeker at fotballen fremstår som korrupt. 

Vel å påpeke at den fremstår som korrupte er noe helt annet enn å si at den er korrupt, men korrupt det tviler jeg på, selv om hele greia med united arab oliver ikke ser spesielt bra ut, problemet er nok heller reglementet og hvordan reglementet brukes, og/eller ikke brukes. Det samme med VAR, det er veldig merkelig hvordan det brukes og/eller ikke brukes. Det er stadig oftere regelendringer, og samtidig har vi to dommerteam som er mer eller mindre brothers in arms, det burde være 2 seperate grener av dommere, dommer på banen og VAR dommer bør være to seperate dommer etater, de skal ikke være fiender, men faen ikke venner, de skal irettesette hverandre å gjøre hverandre bedre.

Endret av skaftetryne32
Lenke til kommentar

Inkonsekvente og generelt lav standard ja, men det er et steg derfra til å si de er korrupte. Jeg ser også mye dritt og innimellom føles det ut som at City får veldig mye gratis, eller som i Leipzig kampen hvor vi blir regelrett frarøvet en soleklar straffe og VAR bruker 4 sek på å være enig med dommeren, men så er jeg også Liverpool-supporter og skjønner at det farger synet mitt. I kampens hete derimot er det definitivt noe jeg kan si, men når jeg tenker meg om litt senere så er det ikke så mye bevis for det ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...