Gå til innhold

Jens og Siv på Facebook

Anbefalte innlegg

Jeg sitter på facebook, og kom til tanke på at jeg ikke har hørt noe fra Siv eller Jens på en stund !:D Men også at IKT og sosiale medier blir en større del av den norske politikken! Som for eksempel at politikere er på sosiale medier, eller at du skal kunne stemme via internett ved neste valg. Hva tror dere om dette? Hvordan kommer det til og utvikle seg? Drar det med seg ungdommer som ikke bryr seg til vanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg orker ikke følge noen politikere, artister eller andre kjendiser på facebook. Det er bare mer spam. Jeg tror top-down "sosiale medier" (bullshit begrep som bare brukes av de som ikke bruker disse tjenestene) er veldig oppskrytt i politikken. Det som har langt større verdi enn "soundbytes" fra partiledere, er forum, nettaviser og møtesteder for folk med samme ideologi. Det er der fremtiden ligger for mobilisering (og polarisering :( ).

Lenke til kommentar

Offentlige personer driver jo kampanjer og annet for å få støtte uansett. Og det er mer og mer vanelig å reklamere over nettet istedefor å bruke plakater rundt om i byen eller annonser på tv så det er ikke det minste overaskende at politikerne har funnet veien til slike store "møtesteder" på nettet som facebook.

har jo vært folk som har prøvd å snakke om partiet sitt her i Politikk og samfunn for å få interesse. Skal ikke se bort ifra at de vil få lov til før eller siden.

Lenke til kommentar

Det som er litt spesielt med politisk engasjamang på facebook er at det er heilt åpent og offentleg.

Valget i norge er hemmelig, men eg ser på facebook at mange brukere lar alle andre sjå kven av politikerane dei er tilhengarar av også personer som ikkje bruker å offentleg snakke om sitt politiske ståsted.

Dette åpner for at dei som vil kan søke opp og sjekke ut ein del samanhengar mellom parti og andre faktorar som alder, kjønn, bosted, arbeidsplass, utdanning, osv.

Er f.eks ei smal sak å søke opp alle som har registert at dei jobbar i ein bestemt bank og deretter sjekke kor mange av dei som har meldt seg på partiet høgre eller høgrepolitikarar. Eller på samme måten andelen journalister som stemmer f.eks RV.

Dette åpner også for at aktuelle arbeidsgivere kan søke om ein ny arbeidssøker og finne ut om den personen har "rett" politisk orientering.

Tidlegare så var det berre dei som var så politisk aktive at dei hadde meldt seg inn i eit politisk parti som ein kunne søke opp, men no med politiske partier på facebook så kan ein også sjekke opp kva politisk parti dei som er mindre politisk intereserte holder med.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke noe problem med å fortelle folk hva jeg stemmer på.

Det er jo tross alt det jeg mener er det beste og jeg står jo for hva jeg mener.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil holde det hemmelig, men for all del så klart skal de få lov til det. Jeg har jo egentlig ikke noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Det som er litt spesielt med politisk engasjamang på facebook er at det er heilt åpent og offentleg.

Valget i norge er hemmelig, men eg ser på facebook at mange brukere lar alle andre sjå kven av politikerane dei er tilhengarar av også personer som ikkje bruker å offentleg snakke om sitt politiske ståsted.

Dette åpner for at dei som vil kan søke opp og sjekke ut ein del samanhengar mellom parti og andre faktorar som alder, kjønn, bosted, arbeidsplass, utdanning, osv.

Er f.eks ei smal sak å søke opp alle som har registert at dei jobbar i ein bestemt bank og deretter sjekke kor mange av dei som har meldt seg på partiet høgre eller høgrepolitikarar. Eller på samme måten andelen journalister som stemmer f.eks RV.

Dette åpner også for at aktuelle arbeidsgivere kan søke om ein ny arbeidssøker og finne ut om den personen har "rett" politisk orientering.

Tidlegare så var det berre dei som var så politisk aktive at dei hadde meldt seg inn i eit politisk parti som ein kunne søke opp, men no med politiske partier på facebook så kan ein også sjekke opp kva politisk parti dei som er mindre politisk intereserte holder med.

Det kommer jo helt og holdent ann på om du vil holde ditt politiske engasjement hemmelig eller ikke. Noen vil skjule hva de stemme rpå mens andre ikke vil. Det er jo helt valgfritt å oppsøke sidene deres på favebook og legge seg til som tilhenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...