Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i hofte/lyske

Nessimelle

Anbefalte innlegg

Hei, er ei 20 år gammel jente som sliter med smerter i lysken/hofta.

Begynte å kjenne smertene for 2 år siden da jeg gikk på kickboxing. Var ikke noen plage i det daglige livet, men når vi skulle tøye bakside lår/setet på treninga merket jeg at det gjorde grusomt vondt i hofta/lysken. Smerten oppstod da låret ble presset mot magen. Syntes det var rart at det skulle gjøre vondt på forsiden av kroppen, når vi tøyde baksiden, men tenkte ikke noe mer over det.

I fjor høst tok jeg pause fra kickboxinga og begynte med styrke igjen. Det gjorde nå vondt å ta knebøy, goblet squat, vanlige markløft osv. noe det aldri har gjort før. Utover det halvåret begynte det å bli ubehagelig å sitte, litt vondt. Er jo student, så sitter mye. Da jeg reiser meg er hoftaleddsbøyeren (tror jeg) veldig stiv og føler som om jeg driver med hard tøying hver gang jeg tar et skritt. Varer en liten stund før det gir seg.

I fab/mars i år begynte jeg å bli ganske drittlei, så tok turen til kfa hos en av kiropraktorene. Ho fant ut at psoas var veldig stram bl.a. Ho fant også ut at når jeg løfter beinet er det noe i hofta som ikke følger med, så når jeg går følger denne "delen" kun med en litt og så drar jeg beinet med resten. Vet ikke om ho justerte på dette, skal spørre.

Når kiro ikke kunne gjøre noe med ble jeg sendt til fysio. Bergynte først med kinesiotape fordi jeg hadde en del spenningsforskjeller i kroppen (den ene siden var sterkere enn den andre, og den ene siden var mykere enn den andre). Ble også tapet fordi jeg hadde innoverrotert hofte, overkroppen var rotert mot høyre og jeg stod mer på hælene enn en normal person ville ha gjort. Dette ble ganske bra rettet på.

Når jeg gjeldet lysken fikk jeg trykkbølgebehandling (TBB) på området. Hjalp en del, men ved påsketider hoppet jeg over en time og smerten kom tilbake. Prøvde et par ganger til (4 ggr totalt) med smerten gikk ikke bort. Fikk så henvisning til røntgen og MR av bekken/hofte. Venter på svar nå.

Gikk for noen uker siden tilbake til kiro fordi jeg hadde låsning i korsryggen (får det ofte) og ho sendte meg til en smertespesialist for å få kortison i hofta/lysken. Det hjalp litt det, men tar ikke bort alt. Var litt vanskelig å sette kortisonen pga mange blodårer og nerver i området.

Hvor er smerten? ca 2cm under hoftekanten og 2cm inn mot skrittet. Når jeg beveger fingeren over området kjennes det ut som om det er sener, blodårer eller nerver under. Trykker jeg på punktet stråler det kraftig nedover innsiden av låret. Det er en stikkende smerte når låret presses mot magen, stråler ikke. Kan kjenne at det stråler litt av og til på utsiden av låret nedover mot foten. Kjenner nå mens jeg sitter i senga at det stråler svakt på innsiden av låret.

Har også merka at det fort kan gjøre (små)vondt i hofta når jeg skyggebokser, spesielt fordi det innebærer mye hoftebevegelser.

Finner de ikke noe på MRen, vet verken jeg eller kiropraktoren hva som kan gjøres videre. Derfor spør jeg, er det noen som kjenner seg igjen eller vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

MR: "Det er ingen oppfylning i bekkenet. Ikke fri væske. Reaksjonsløse iliosacralledd. Reaksjonsløse hamstringfester. Ingen reaktive forandringer ved trochantar major. Anterolateralt i caput/collum overgangen på begge sider er der benmargsødem. Det er ikke tydelige forandringer i acrtabulum tilsvarende. Antar likevel at dette kan være impingement-betingede reaktive forandringer. Aktivitet som krever ekstrem bevegelse i hoftene?"

Røntgen: "Hofteleddene er normalt formet og det et ikke synlige tegn på arthrose. Der et beskjedne degenerative forandringer omkring symfysen. IS-leddene er åpne. Benstrukturen syntes normal'"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...