Gå til innhold

Nytt Objektiv til 550D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det fornuftige valget hvis du setter bildekvalitet i høysete :)

Hvis du kjøper i en av El-kjedene så pass deg for sleipe selgere som sannsynligvis vil påstå at en billig superzoom er et bedre valg,de vil helst selge de objektivene som gir best avanse.

Og ikke la det overbevise at du må ha med et UV-filter på kjøpet,alle digitale kameraer har dette funksjonen innebygget i sensoren og hvis det kun er for beskyttelse vil det også beskytte mot bildekvalitet.Hvis du skal ha et beskyttelse-filter som ikke gi synlige forandringer på bildekvaliteten er prisen typisk over tusen kroner her i Norge for et filter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det kan være en god investering ja. Polariseringsfilter reduserer refleksjoner meget bra og kan øke kvalitetsinntrykket merkbart av bilder med solskinn og refleksjoner. Hoya er et godt merke, men man bør helst ha en litt dyrere versjon med multicoating. Standard-utgaven tror jeg ikke har det.

Men angående pris så finnes akkurat det samme filteret en hundrelapp billigere her. Det finnes også en slim-versjon som koster ennå mindre.

Lenke til kommentar

Multicoating er når glasset har flere lag med antirefleksbehandling. Det hindrer skjemmende lysflekker på bilder tatt i skarpt motlys.

Filteret fra netshop er bra, men ikke superbra. Profesjonelle fotografer og hobbyfotografer med mye penger vil nok velge pro-serien. Vi vanlige hobbyfotografer som kanskje ikke selger bildene våre en gang kan nok klare oss fint med standard-serien.

Solblender er også en god idé. Den skjermer for uønsket sidelys som kan gjøre bildene blasse. Dette er normalt ikke noe stort problem, men med sola så vidt utenfor bildet så kan det skjemme bildene tydelig. Siden det ikke er noen gode grunner for å la være å bruke solblender så anbefales det at man lar den sitte på bestandig. Solblenderen som passer Canon 55-250 IS heter ET-60. Den koster fra 86 kroner. Solblenderen som passer til Canon 18-55 IS heter EW-60C og koster fra 93 kr.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke Canon så godt at jeg kan anbefale batterigrep og hvor det kjøpes.

Men angående filter så er det ikke så mange filtertyper man har behov for på digitale kamera som på filmkamera. Det mest nyttige er sirkulært polariseringsfilter (som det du nevner i innlegg #24), og gråfilter (gradert eller jevnt). Jevnt gråfilter er nyttig når man vil forelenge lukkertida. F.eks hvis man skal lage slør-effekt av fosser. Gradert gråfilter er nyttig når man vil dempe gradvise kontraster i et bilde. F.eks balansere lyset bedre mellom bakke og himmel hvis kontrasten er stor. Med mindre du har planer om å ta slike bilder så kan du fint utsette et sånt kjøp til senere, om behovet skulle dukke opp.

Til slutt kom jeg på ennå en filtertype som kan være nyttig. Det er IR-filter som sperrer ute synlig lys og bare slipper igjennom IR. Det gir veldig spesielle sorthvittbilder og må sies å være for de spesielt interesserte. Hvis jeg var deg så ville IR-filter havnet veldig langt nede på ønskelista.

Jeg synes Canon 550D + 18-55 IS og 55-250 IS + CPL-filter er en meget god start. Etter dette ville jeg nok hatt både stativ, fotosekk, makro, lyssterkt fastobjektiv, vidvinkel, blits og mye annet rart på ønskelista.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er en meget god start. Det er ikke vits å starte med for mye heller. Bli godt kjent med det utstyret du kjøper og brukt det så mye at du begynner å føle hvor det begrenser deg før du vurderer å kjøpe noe mer. Jeg synes det er viktig for læreprosessen at man ikke starter med alt for mye utstyr. Det er alltid gøy å få nytt utstyr i posten, men vent til hobbyen og erfaringene modner før du gir deg selv gleden av nytt utstyr. Husk at foto er en hobby som kan vare livet ut. Ikke bruk opp all kjøpemoroa med en gang. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...