Gå til innhold

Nytt Objektiv til 550D

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe Objektiv til mitt Canon 550D.

Kjøpte det med original Objektiv på.

Men har lyst på et Objektiv med mere zoom.

Har sett på disse http://old.prisguide.no/product.php?productId=67812&cat_id=24

http://old.prisguide.no/product.php?productId=98967&cat_id=24

Er det ok?

Men bør jeg ha med IS på det?

Men er det noen Objektiv som er gode til nærbilde av insekt og diverse med bra zoom til en rimelig pris? (0-3500 KR)

Endret av Kjosennnn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slenger meg på Nautica sin anbefaling. Den Sigmaen har fått ganske blandede kritikker, mens Tamron og Canon sin har fått generelt gode kritikker, til å være en superzoom.

PS. I tilfelle ikke noen har nevnt det ennå så er det en god del kompromisser som inngås for å få så mye zoom. Superzoomene har et fantastisk zoomområde, men de er generelt hverken små, lette, lyssterke eller skarpe sammenlignet med objektiver som har mindre zoom og færre kompromisser.

Lenke til kommentar
Men hvilken av de 2 Objektiv er best til nærbilde?

Hvis du tenker på nærbilder som blomster, insekter og andre smådetaljer så er Canon sin en smule bedre enn Tamron sin.

Det minste du kan ta bilde av (i fokus) med Tamron sin 18-270 VC er 92 x 62 mm.

Det minste du kan ta bilde av (i fokus) med Sigma sin 18-200 IS er 86 x 57 mm.

Det minste du kan ta bilde av (i fokus) med Canon sin 18-200 OS er 77 x 51 mm.

Det skal sies at det finnes telezoom uten den vide enden fra 70-300mm med 0,5x forstørrelse. Det er Tamron som lager den. Den gir deg et minste bilde (i fokus) på 44,6 x 29,8 mm.

Dedikerte makroobjektiver koster fra ca 3000 kr og gir hele 1,0x forstørrelse. Det vil si minste bilde på 22,3 x 14,9 mm. Da kommer du så nært at en humle kan ta opp hele bildet fra kant til kant.

Lenke til kommentar

..bare et kontrollspørsmål: du er klar over, som Simen1 skriver, at mengde zoom ikke er kvalitetsmål for objektiver, og at du vil få litt mer uskarphet og forvrengning med et sånt zoomobjektiv? Den store fordelen er en enorm zoomrekkevidde, men det går på bekostning av andre ting.

Lenke til kommentar

Bare for å fylle ut kontrollspørsmålet: Det finnes 70-200 objektiver (3x zoom) til 20 000 kr og 18-200 objektiver (11x zoom) til 2000 kr. Hvis mengde zoom var et kvalitetsmål så skulle man jo tro at objektivet med 3x kostet en brøkdel av det med 11x. Man kan jo spørre seg hvorfor det ikke er sånn. Hvilke egenskaper gjør et objektiv med 3x zoom salgbart til 10 ganger prisen av et med 11x zoom?

Da jeg var fersk med speilrefleks gikk jeg i samme fella selv og kjøpte en 18-200 med store forventninger og ble skuffet. Så kjøpte jeg et objektiv uten zoom (en 70mm macro) og falt pladask for de sylskarpe bildene jeg fikk, den høye treffprosenten og pene duse bakgrunnen jeg fikk frem når jeg fokuserte på nære ting.

Lenke til kommentar

Ok da forstår jeg hva dere mener.

Men jeg syns 4x zoom er lite til mitt bruk pleier å ta bilder av soloppgang som er litt langt unna og 4x zoom rekker ikke til bra resultat.

Kva er zoom grensa før bilde blir dårlig. Feks går 7,5 zoom går det?

Kan noen finne et Objektiv som har mer zoom en 4x og er godt til nærbilde? Et Objektiv som funker til alt. til en max pris på 4000 kr

Endret av Kjosennnn
Lenke til kommentar

Du må lære deg forskjellen på X antall zoom og brennvidde. Man kan ha 1x zoom og allikevel komme nærmere enn tilsvarende 11x zoom objektiver. F.eks 1200mm objektiv, 1x zoom. 18-200 objektiv, 11x zoom, men kommer ikke like nærme som 1200mm objektivet pga mye lavere brennvidde

Lenke til kommentar

Hvis det er kvalitet du er ute etter burde du heller kjøpe et objektiv med mindre brennviddespekter "zoom".

Du kan se her hvordan bildekvaliteten på sigma 18-200 OC og Canon 55-250 IS vil bli,legg pekeren over bildet for og sammenlingne forskjellene.

I prisleiet du har tenkt deg er nok Canon 55-250 IS det beste objektivet som du kan kjøpe,ulempen er at du må bruke begge to,kombinere bruken med det du har nå "18-55 IS" og bytte objektiver når du skal ta bilder av ting som er nærmere eller lengere unna.

Hvis du skal slippe og bytte objektiver så er nok Canon 18-200 IS eller Tamron 18-270 VC et bedre valg enn Sigma 18-200 OC,men de er dyrere.Canon er litt skarpere men Tamron har et større brennviddespekter så man må avgjøre om større zoom-område skal gå på bekostning av bildekvalitet.Begge disse objektivene samt 55-250 IS har innebygget bilde-stabilisering,Sigma 18-200 OC har også stabilisering.

Sigma 18-200 OC vs Canon 18-200.

Sigma 18-200 OC vs Tamron 18-270.

Du kan bytte antall mm i "kalkulatoren"og se hvordan objektivene er på de forskjellige brennviddene.

Kan noen finne et objektiv som har bedre zoom en?

Zoom betyr at et objektiv har justerbar brennvidde du kan zoome inn og ut i bildet,et zoom objektiv behøver ikke og gi tele-effekt,det du egentelig vil ha er et objektiv som er et telezoom-objektiv,et objektiv som gir større/mer tele og har justerbar brennvidde.

Foreksempel et objektiv med benevnelsen 50 mm er et fastobjektiv med 1x zoom og du kan ikke justere brennvidden,men et 18-200 kan du justere brennvidden med 11x zoom begge har 50mm brennvidde.

Et fast objektiv er bedre sammensatt med uten bevegelige deler og vil gi deg en mye bedre bildekvalitet da det er optimalisert for kun en brennvidde.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Les gjerne gjennom det norske fotokompendiet du kan laste ned her.

Etter leksjonene over her ar jeg noen spørsmål:

- Etter å ha brukt Tamron-guiden, hvilke brennvidder (i mm) er du på utkikk etter?

- Er det OK for deg å bytte mellom to objektiver for å få bedre bildekvalitet?

- Kan et teleobjektiv med fast brennvidde være aktuelt? (Jeg er bare nysgjerrig på om du skjønner forskjellen på tele, zoom og brennvidde.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...