Gå til innhold

Hvilken telezoom til Canon EOS 550d?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ny på DSLR. Jeg har anskaffet et Canon EOS 550d, og 2 objektiver; "Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM" (nytt til 2000,-) og "Tamron 17-50 f/2.8 VC" (Brukt).

Jeg tenker og komplementere det med et zoom objektiv, men tenker samtiig på å skaffe et allround reiseobjektiv. Jeg lurer derfor på hvor bra superzoom objektivene er sammenlignet med billige telezoom objektiver?

Jeg har sett litt på "Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS" som jo er et rimelig zoomobjektiv, og "Tamron AF 18-270mm F3.5-6.3 Di II LD VC" hvis jeg skal gå for et superzoom objetiv. Pris har ingen betydning, men max grense er 4000,-.

Jeg tenker at jeg med en superzoom sparer mye bry ved reising o.l. ved at jeg slipper å bytte objektiv, men samtidig kan jeg få bedre bildekvalitet for pengene om jeg går for et telezoom objektiv. (Tror kanskje jeg kan finne et ok telezoom objektiv med mer lysåpning for rundt 4k, men har ikke kommet over noen).

Jeg håper dere kan hjelpe meg å belyse dilemmaet fra flere sider, og kanskje kommer med noen konkrete tips i forhold til objektiv. Jeg tar gjerne i mot tips om brukt utstyr dersom det er innenfor prisområdet.

mvh

-Espen D-

Endret av Nazgarot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at du har to bra objektiver allerede, så tror jeg at du vil oppdage at super-zoomen ikke er spesielt morsomt.

Da er det bedre å bruke pengene på en 55-250mm som komplementerer de du allerede har. Og den får også god kritikk av de som har den.

Lenke til kommentar

hva med en brukt 70-200 f4?

Takk for tips. Er denne med IS? Anser det som nødvendig på et tele objektiv...

Jeg har også tenkt på å gå for et billig fullformat objektiv, hvor kantene ikke vil få så mye å si på crop sensoren, men midten er skarp og fin. Er litt usikker på hva som finnes, og pris...

-Espen D-

Lenke til kommentar

70-300mm f/4-5.6 IS USM kan jo være et alternativ. Det er vesentlig bedre bygget og har en bedre autofokus. Men det er også en del større enn EF-S 55-250mm IS, samtidig som det rent optisk ikke yter noe særlig bedre.

Er enig i at IS er noe man helst bør ha på et teleobjektiv dersom det skal håndholdes mye.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp sett litt på "Sigma 50-150mm f2.8 II APO EX DC HSM" som jeg tror kan være et bra objektiv. Det har ikke den ekstreme telezoomen, men meget bra lysåpning. Mange sier det er store fokusproblemer med disse, men at det kan kalibreres på "verksted"...

Kan kanskje være et bra kjøp om jeg finner det brukt? (finnes det et tilsvarende objektiv til APS-c sensorer fra Sigma?)

Er ikke sikker på hvor ofte jeg kommer til å trenge mer en 150mm brennvidde (240mm på 1,6x crop), men EOS 550Den min har jo 18 MP sensor, så det er jo litt å klippe i for å forstørre bildene digitalt...

Hvor skarpt og hvor mye CA har dette sammenlignet med "Canon EF-S 55-250mm IS" og "Canon 70-300mm f/4-5.6 IS USM"?

Jeg har egentlig slått fra meg å kjøpe en 18-270 zoom, men tror kanskje det er en ide å ha en god overlapp i forhold til "Tamron 17-50mm" objektivet. Er derfor usikker på hvor godt et 70-300mm fullformatobjektiv vil passe inn med mitt utstyr... (112-480 på 1,6x crop)

NB: Endret navn på emnet da 18-270 ikke lengre er aktuell.

-ED-

Endret av Nazgarot
Lenke til kommentar

Jeg hadde 50-150mm II tidligere, men solgte den i vinter. Noe som jeg har angret på siden.

SÅ jeg kan trygt anbefale den.

Jeg ser noen som klager på at den ikke har stabilisering. Hadde du noen problemer med dette, spesielt i dårlig lys?

Regnet egentlig ikke med at et tele objektiv var noe jeg ville benytte i dårlige lysforhold, men med tanke på at dette er et f/2.8 objektiv, så kan jo det bli aktuelt likevell.

-ED-

Lenke til kommentar

Jeg hadde 50-150mm II tidligere, men solgte den i vinter. Noe som jeg har angret på siden.

SÅ jeg kan trygt anbefale den.

Har du noen erfaringer med Tokinas tilsvarende, 50-135/2,8? Har hørt en del bra om den, bare synd at den, i likhet med Sigma 50-150/2,8 ikke kommer med 4/3-fatning...

Lenke til kommentar

Nazgarot: Hva er din sjanger innen foto? Hvilke motiver og lysforhold tenker du å bruke telezoomen mest til? Sport, natur, ville dyr, fugler, byferier, studio, ...?

Det blir en kombinasjon mellom sport, landskap (Her blir nok de andre to objektivene mest brukt) og natur/dyreliv. Jeg holder på med kampsport, og var lenge i tvil om hvilket kamera jeg skulle kjøpe med tanke på å ta bilder på stevner. Tenkte først å kjøpe et med så mange bps som mulig, men endte opp med at det er bedre å filme, og EOS 550d er jo meget bra på film.

Så, objektivet kommer nok til å bli brukt mye til filming (og fotografering) av kamper og oppvisninger, og til en del fotografering i naturen. Jeg kjøpte Tamron 17-50 f/2.8 med samme bruk i bakhode. Egentlig tenkte jeg at et tele objektiv har litt liten lysåpning til å filme inne (innenfor mitt budsjett - 4k), men med f/2.8 så bør det la seg gjøre i en idrettshall.

Med tanke på bruk ute tenkte jeg at f/4.5 var mer enn nok, men med f/2.8 kan det nok bli en del bilder i ikke så optimale lysforhold...

Jeg kommer nok også til å drasse med alt sammen på ferieturer, og da blir det vel brukt til litt av alt... Det var derfor jeg i utgangspunktet vurderte Tamron 18-270mm, som jeg nå har funnet ut at er for dårlig rent optisk.

mvh

ED

Endret av Nazgarot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...