Gå til innhold

Passende jobb til min livsstil?


Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at det viktigste er opplevelser og lærdom, altså vil jeg ikke jobbe livet bort, men bo rundt om kring i verden, treffe folk og gjøre ting. Jeg har tenkt å flytte til feks California, kjøpe et tilfeldig hus, skaffe en enkel jobb og spare opp penger til å flytte videre til et annet land.

 

Her kommer spørsmålet, hvilke slags jobber kan jeg skaffe meg som er enkle, ikke krever mer utdanning enn generell studiekompetanse, har minst mulig arbeidstimer/-dager, men som har nok lønn til at jeg kan betale for basic needs i tillegg til ting som feks. en billig bil, restaruantbesøk, dykkerkurs (de første jeg kom på i farta :D), samtidig som at jeg kan spare opp nok penger til en flybilett videre iløpet av noen måneder? Jeg skal leve relativt billig, ikke bry meg så mye om materialisme, men god mat er essensiellt. Land jeg har tenkt å bo i er blandt annet vest-USA, Israel, Japan og Australia. Hvor mye lønn i året krever en slik livsstil ca? Hvilke jobber passer disse kriteriene? Jeg håper noen har innvendinger og tips, gjerne fra egen erfaring :thumbup:

 

EDIT: Eventuelt også hvilken utdanning jeg kan ta for å lettere få slike jobber.

 

 

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vet ikke så mye om hvordan det er i andre land, og vet heller ikke så mye om arbeidstider og lønn om dette i andre land, men kokk er noe 'utlendinger' kan bli.. der er det vel ikke så stort krav om å kunne språk, sålenge du forstår det du får beskjed om.

tror også bartender er noe som kunne gått an.

 

vet det bare fordi at på den restauranten jeg jobba på som servitør hadde vi nesten kun utelnlandske kokker, og hun ene servitøren hadde jobba som kokk i etelleranna land før, og jeg har også ei veninne som er kokk fra videregående som har vært litt rundt om i verden og jobba som kokk og bartender. Men her trenger du kokke-fag fra videregående da.

Bartenderkurs kan man jo ta i utlandet.

Lenke til kommentar

Ikke for å ødelegge drømmen din eller noe, men for det første er det vanskelig å få lov til å jobbe i USA/Australia. Eneste sjansen er vel å spille på "Green card" lotteriet, eller gifte seg med en innbygger.

 

For det andre så er det finanskrise i verden, og det er mange mange andre mennesker der som er desperate etter jobb, så det er nok ikke så lett og få jobb om du er ny i landet.

 

Kom akkurat på en artikkel som handlet om en som hadde IT utdannelse, og drev sin egen virksomhet. Han hadde hele verden som arbeidsplass siden alt han trengte var en bærbar pc med internett. Det hadde kanskje vært noe.

Endret av varus
Lenke til kommentar

I land som USA kreves det som regel utdannelse for en godt betalt jobb. Å jobbe seg fra bar til bar eller fabrikk til fabrikk er en sånn fin ide, men som desverre ikke er så lett å gjenomføre i disse tider med stor etterspørsel etter arbeidsplasser og generelt dårlige lønninger for yrker med null utdannelse.

 

Jeg vil foreslå som andre her har gjort en høy utdannele innen noe du liker, der du jobber på en laptop. Du kan også gå for en karriere som innebærer mye reising og gjerne noen permanente opphold andre steder. Da er det gjerne lettere å få komme inn i land, dersom du allerede er ansatt gjennom et eksternt firma som har en kontrakt med et lokalt firma.

 

Ettersom laptoper og internett har gjort IT yrker og alt som har med data veldig mobile, så er det en mulighet, en god IT utdannelse er jo generelt greit lønnet også.

Lenke til kommentar

Problemet med å reise fra land til land på den måten TS beskriver er at omtrent alle andre land en norge har lavare lønningar for u-utdanna arbeidskraft.

 

I California er det f.eks mange latinamerikanere som er i landet både lovleg og ulovleg som er villig til å ta dei fleste slike typer jobbar mot svært lav betaling. Som nordmann som er vant til å få godt over 100 kroner timen for sjølv dei enklaste småjobbane så kan det være vanskelig å ta til takke med den lønna som er vanleg i utlandet.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen! Det med å tekste TV-serier var en god idé, jeg er god i engelsk og ser mye på serier.  Det skal jeg finne ut mer om. IT-jobb var heller ikke dumt. Noen som har informasjon om arbeidstider og lønn for jobber jeg kan gjøre på en laptop? Som sagt så trenger jeg ikke så mye lønn, kanskje rundt 200k passer mine kriterier i første post? Det går vel an å leve fint på det om man passer på litt, alt er jo billigere utenfor norge :wee:

 

Mamma har bodd i New York i noen år. Første gang bodde hun der i 6 måneder lovlig, uten å være gift eller studere. Er det sånn ennå? Senere giftet hun seg der og fikk dermed oppholdstillatelse. Men de måtte inn på kontroll for å bevise at de var gift. Noen som vet hvor lett det er å gifte seg med noen falskt (I Las Vegas er det jo lett, eller er det bare på film?) og å lure den kontrollen? laugh.gif

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar alle sammen! Det med å tekste TV-serier var en god idé, jeg er god i engelsk og ser mye på serier.  Det skal jeg finne ut mer om. IT-jobb var heller ikke dumt. Noen som har informasjon om arbeidstider og lønn for jobber jeg kan gjøre på en laptop? Som sagt så trenger jeg ikke så mye lønn, kanskje rundt 200k passer mine kriterier i første post? Det går vel an å leve fint på det om man passer på litt, alt er jo billigere utenfor norge :wee:

 

Mamma har bodd i New York i noen år. Første gang bodde hun der i 6 måneder lovlig, uten å være gift eller studere. Er det sånn ennå? Senere giftet hun seg der og fikk dermed oppholdstillatelse. Men de måtte inn på kontroll for å bevise at de var gift. Noen som vet hvor lett det er å gifte seg med noen falskt (I Las Vegas er det jo lett, eller er det bare på film?) og å lure den kontrollen? laugh.gif

 

Jeg vet i allefall at Bryllup i Vegas ikke regnes som gyldig her hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...