Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

225-dekk på "215-felger"?

Anbefalte innlegg

Beklager på forhånd for teit spørsmål, men jeg er ikke så bevandret i felgverdenen.

Jeg har en Volvo V50 som i følge veivisere på kjøpe dekk-nettsteder som Sharifs o.l. skal ha 225/45 i 17". Dekkene som står på i dag er på 17" originale Volvo-felger, men er av størrelsen 215/45-17. Bilen er kjøpt fra Volvo-forhandler, hvilket gjør det mystisk at det er et avvik. Eller kanskje ikke.

Uansett ønsker jeg å kjøpe nye dekk til disse felgene da dekkene (sommer) er av laber kvalitet.

Men jeg blir litt usikker når veiviserne på nett sier 225... Så spørsmålet lyder: Kan 225-dekk passe på felgene jeg allerede har? Eller er de "låst" til 215?

Takknemlig for svar!

redouane.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Har ikke svar sånn umiddelbart, men har et spørsmål, hvorfor forsetter du ikke og kjøre 215mm når du har kjørt på det i alle tider?

215mm/225mm er jo bredden, så begge er gyldige på din bil, så lenge ikke dekk med felg ikke stikker utfor selve karroseri kan du ha så bredt som du bare vil.

Tror en kollega har 285 på 275 felg, men dette kun pga han kjøpte feil, hvorfor skape unødvendige problemmer for seg selv?

Lenke til kommentar

Jeg har selv en V50 med 17" felger på vinterdekkene. Rett dimensjon til disse er som det du allerede har, 215/45-17.

Om jeg husker rett så har vel alle Volvos felger til V50 en bredde på 7 (tommer?) og da går det helt fint med 215 på dekkene.

Jeg tror til og med at Volvos 18" felger har samme bredde og skal helst også bruke 215 bredde på dekkene.

Selv så har jeg V70-felger på sommerdekkene og her er felgene noe bredere (7,5) enn V50-felger ville vært. Derfor har jeg 225 dekk sittende på de.

Det er mulig profilen også spiller litt inn, men jeg synes at det blir sporete og jævlig med 225 dekk på en V50.

Som IT-henrik sier, om det er dette du har kjørt på uten problemer så lenge du har hatt bilen ville jeg fortsatt med det. Det som står på Sharif og tilsvarende sider er ingen fasit, men heller en kalkulert gjetning basert på hva som er oppgitt som "standard dimensjon" i vognkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...