Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Din heldiggris.

Det er en artikkel her.

Jeg selv var i Kenya for fire år siden og det var en stor opplevelse. Vi var veldig heldig med at vi fikk sett alle dyrene som man liksom skal se (de fem store).

Det som var litt spesielt at vi ikke trengte noe lengre brennvidde enn 300mm. Dvs. jeg hadde kun 200mm og klarte meg fint med det. Mange dyr var så nærme at normal-zoomen var et bedre valg.

Ta med nok minnekort og ekstra batterier (selvfølgelig).

Det kan være vanskelige lysforhold til tider. På dagtid er det ofte at du får motlys (husk solblender) og på kvelden kan det fort bli behov for ISO 800 eller mer. Husk at støy er bedre enn bevegelsesuskarphet.

Lenke til kommentar

Din heldiggris.

Det er en artikkel her.

Jeg selv var i Kenya for fire år siden og det var en stor opplevelse. Vi var veldig heldig med at vi fikk sett alle dyrene som man liksom skal se (de fem store).

Det som var litt spesielt at vi ikke trengte noe lengre brennvidde enn 300mm. Dvs. jeg hadde kun 200mm og klarte meg fint med det. Mange dyr var så nærme at normal-zoomen var et bedre valg.

Ta med nok minnekort og ekstra batterier (selvfølgelig).

Det kan være vanskelige lysforhold til tider. På dagtid er det ofte at du får motlys (husk solblender) og på kvelden kan det fort bli behov for ISO 800 eller mer. Husk at støy er bedre enn bevegelsesuskarphet.

Takk for svar.

Jeg eier en 70-300mm, så det holder da kanskje(hvis jeg tenker på dyre fotografering og ikke fugle-fotografering)?

Lenke til kommentar

Hei, var tre dagar i Serengeti i februar (og har bak meg totalt seks safari-turar). På safari er det lett å sjå/fotografere seg blind på dyr. Serengeti er i tillegg eit fantastisk ope landskapsområde. Vil difor anbefale å kikke opp og rundt deg og fotografere landskapet og miljøet rundt dyra. Bruk vidvinkel og få gjerne med mykje himmel, a la dette. God tur!

Lenke til kommentar

Jeg har også

Vidvinkel 11-22mm

Macro 35 mm

Zoomobkjektiv 18-180mm

Det var det jeg mente å huske, at du er i Olympus leiren. 70-300mm vil da faktisk være brukbar også til fugler hvis det er bra med lys.

Har du plass, så ta med alle objektivene. Ta med monopod hvis du har det - jeg hadde stor glede av min.

Lenke til kommentar

Jeg har også

Vidvinkel 11-22mm

Macro 35 mm

Zoomobkjektiv 18-180mm

Det var det jeg mente å huske, at du er i Olympus leiren. 70-300mm vil da faktisk være brukbar også til fugler hvis det er bra med lys.

Har du plass, så ta med alle objektivene. Ta med monopod hvis du har det - jeg hadde stor glede av min.

Har ikke monopod, hva koster det?

Lenke til kommentar

Tenkte meg også på en lengre safari (2-3 uker) rundt januar.

Det jeg gjerne skulle ønske å ha med er

D80 + 70-300

D700 + 16-35, 24-70, 70-200

Monopod (og bønnepose)

Også hørt at ekstern blits kan være til stor hjelp som fill-in

Det blir både dyrt og tungt, men forsikringen dekker forhåpentligvis det første, spørsmålet blir om det er for tungt å dra med seg?

En del av turen blir i fjellene i Uganda, men forhåpentligvis er det en base det går an å legge ting trygt fra seg.

Lenke til kommentar

Hvis safari er med bil, så er det ikke noe problem. Men hvis du skal gå turer, så kan det jo fort bli tungt.

Blits er ypperlig til fill-in. Men det gjelder på korte avstander. Dvs. i leiren og når du tar portretter i motlys.

Bruker du blits som utfyllingslys når du tar bilde av løvene så er du tøffere enn en Lars Monsen.

Lenke til kommentar

Tenkte mer på dikdiker, apekatter og fugler sky som kommer nærme. Evt geparder på matingsstasjoner. Løver i paringssesong kan være litt risikabelt, men får slå til når han får "kjeft" av kjerringa ;)

Er enda litt bitter på at far min kun hadde ett dårlig digitalkamera når vi var der for en halv barnsalder siden. Det ble ikke rare print-kvaliteten på bildene ;)

post-163915-1276787078,1665_thumb.jpg

Endret av nbmofo
Lenke til kommentar

Artikkel om tips for fotografering på safari: http://www.luminous-landscape.com/essays/Safari-Tips.shtml

Edit: Det kan se ut som artikkelen er for veldig seriøse fotografer, men endel av tipsene kan nok bli overført til hobby-nivå.

Det er som du sier - seriøse saker med proff-kameraer, proff-objektiver og proffe fotografer.

Det er klart at det er mange ting som blir enklere med såpass profft utstyr, men man klarer seg med enklere ting. Trådstarter har bedre optikk enn det jeg hadde når jeg dro til Afrika (Sigma 18-125mm som slet med fokus og Canon EF 55-200mm - et elendig plastrør med noe glass i), så mulighetene for mange god bilder er absolutt til stede.

Bortsett fra optikken, så er det kun en ting jeg ville gjort om igjen hvis jeg hadde kunnet. Den gang hadde jeg som JPEG som filformat. I dag ville jeg ha brukt RAW. Jeg har en god del bilder fra den gang som ikke lar seg redde pga. at de er i JPEG, istedet for RAW.

Lenke til kommentar

Satt du i truck, minibuss eller jeep? Ser di fleste turene er med truck og jeep som kan bli fullt med veldig mange turister som ødelegger for fotograferinga. Jeg vurderer å legge litt mer penger i for å få redusert antall personer som gir bedre plass(begge sider) og kan styre showet litt etter fotograferingen og ikke når resten har lyst på te og kaker..

Lenke til kommentar

Vi reiste i ombygde Toyota Hiace mini-busser. Taket kunne løftes opp slik at vi stå inne i bilen - passe monopod-høyde.Vi var en gruppe på 11 personer fordelt på to biler så det var god plass til alle. Og ettersom vi alle kjenner hverandre var vi der for Safari, te og kakene tok vi senere på turen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...