arthoz Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Er nok bare å øve mer! Det er ikke mye dybdeskarphet man har med makro (selvom man har mye lys), om du var en halvmeter unna når du tok de bildene har du ikke mer enn 0.3cm å gå på når det gjelder dybdeskarphet med f/4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) En enkel og grei regel er at man aldri bruker kortere lukkertid en antall millimeter objektivet blir brukt på. Foreksempel hvis du bruker 100mm burde lukkertiden være på mer en 1/100 sec,hvis du bruker 200mm er lukkertiden da mer en 1/200 sec.dette er hvis du bruker kameraet håndhold. Endret 20. juni 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 En enkel og grei regel er at man aldri bruker kortere lukkertid en antall millimeter objektivet blir brukt på. Foreksempel hvis du bruker 100mm burde lukkertiden være på mer en 1/100 sec,hvis du bruker 200mm er lukkertiden da mer en 1/200 sec.dette er hvis du bruker kameraet håndhold. Nå skal det nevnes at den tommelfingerregelen er tenkt ut for 135-format. På mindre formater bør du multiplisere (vel, strengt tatt dividere) lukkertiden med beskjæringsfaktoren. Så på Nikon DX bør du bruke 1/150 sek på 100mm etc... Men uansett så er det i stooor grad en tommelfingerregel. Du er ikke garantert skarpe bilder selv om du følger den slavisk, og hvis du er stødig på hendene kan du klare mye lengre lukkertider enn det regelen tilsier. Min personlige erfaring er at jeg ikke har noen problemer med å bruke lengre lukkertider enn regelen tilsier på korte brennvidder, men på lengre brennvidder må jeg bruke kortere lukkertider. Det kan dog ha sammenheng med at det eneste teleobjektivet jeg har er en klump med stål og glass på 1,3 kg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå