JonnyHZ Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Hei En god kamerat av meg har havnet i et skikkelig dilemma. I oktober - 09 mistet han jobben sin hos en bedrift han trivdes godt i (jobbet innen logistikk). Dette grunnet finanskrisen. Han måtte melde seg som arbeidssøker for å få dagpenger intill han fant seg en ny jobb. Da dette er ganske vanskelig i disse tider, tok det litt tid. Så mye tid at Nav ordnet en jobb. Vel og bra MEN... Siden John (kaller han det heretter) har både kone og barn følte han at han ikke hadde noe valg med tanke på økonomien. Hadde John sagt "nei takk" til den tilbudte jobben hadde han mistet dagpengene sine. John fikk jobb i et transportbyrå som sjåfør. Han jobber fra 02.00 om natten til 13.00-14.00 om dagen, mandag til fredag. Har ofte ikke mer enn 5 til 10 minutter pause på en 12-timers arbeidsdag. John har tatt opp dette med Nav angående arbeidstider og pauser som strekker seg langt over lovligheten i følge arbeidstilsynet. Nav svarer at han selv må ta dette med arbeidstilsynet. Gjør han dette mister han jobben sin (som kanskje hadde vært det beste i dette tilfellet) og han vil få ventetid for å få tilbake ledighetstrygden sin. En ting til som må nevnes er at dette er et lite firma og at Nav har innvilget (husker ikke navnet) slik at Nav hjelper med å betale lønnen til John i en viss periode. Hva skal han gjøre? Hva hadde dere gjort? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Du kan ikkje få fyken for å klage på situasjoner som går mot arbeidsmiljølova, det er nettopp derfor vi har den . Kompisen din må ta opp dette med arbeidsgjevar og/eller arbeidstilsynet. Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Jeg forstår det, men saken er at da kan ikke den jobben bli gjort. Den trenger all den tiden for å få levert varene sine. Derfor vil de finne en grunn til å sparke han for deretter å få tak i en annen person som ikke sier noe eller som ikke gjør noe av å jobbe på den måten. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Ja, det er eit typisk yrke som støter på slike problemer, eg treffer ofte på misfornøgde sjåførar i jobben min som truckfører. Problemet løysast vanlegvis ved turnusordninger, noko kompisen din har rett på ift. lova om arbeidstidsfordeling. Men, som sagt er det ikkje noko kompisen din kan få fyken for, i værste fall kan han klage bedrifta inn for arbeidstilsynet. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Transportbransjen er utsatt for sosial dumping. Er imponert over at NAV har klart å skaffe noen jobb, da. Det må jeg si. :!: 1 Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 Transportbransjen er utsatt for sosial dumping. Er imponert over at NAV har klart å skaffe noen jobb, da. Det må jeg si. :!: Godt sagt . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå