Dudeson Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Ja 5870 er tidenes beste kjøp Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Ja 5870 er tidenes beste kjøp Jeg er forsåvidt enig, men det kommer an på kjøperen. Altså så er det feil å trekke en sånn konklusjon generelt sett. Jeg ville sagt at HD 5870 er det beste kjøpet for casual gamers, vanlige folk, og/eller mindre entusiaster. Formeg er GTX 470 det beste kjøpet. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Tror du bommer rimelig godt på målgruppen til HD5870. Jeg er enig i at det ikke er tidenes beste kjøp uavhengig av kjøperen, men å påstå at det er det beste kjøpet for hvermannsen, casual gamers og mindre entusiaster blir feil. HD 5870 er tross alt et kort i high-end-segmentet og er således ikke noe mindre rettet mot entusiaster enn GTX480 og GTX470. Snakker du HD 5770 eller lavere begynner du kanskje å treffe den gruppen du beskriver... Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Tror du bommer rimelig godt på målgruppen til HD5870. Jeg er enig i at det ikke er tidenes beste kjøp uavhengig av kjøperen, men å påstå at det er det beste kjøpet for hvermannsen, casual gamers og mindre entusiaster blir feil. HD 5870 er tross alt et kort i high-end-segmentet og er således ikke noe mindre rettet mot entusiaster enn GTX480 og GTX470. Snakker du HD 5770 eller lavere begynner du kanskje å treffe den gruppen du beskriver... Jeg skjønner hva du mener og ser helt klart hva jeg skrev feil. Det jeg skrev ble litt feil og jeg er enig i hva du skriver. HD 5870 er selvsagt de beste for mange High-End brukere og entusiaster, men la med formulere meg litt annerledes: Så klart er HD 5870 det beste for mange entusiaster, men det jeg mener er at Fermi er best for dem der strømforbruk, støy, temperaturer ikke betyr noe, eller betyr lite. Eller for de som bruker ekstra penger på luftkjøling eller vannkjøling. I tillegg til at de faktisk får bruk for fordelene og "features" som Fermi tilbyr. For vanlige folk som bare spiller, men som fortsatt vil spille de nyeste spillene på de høyeste innstillingene, og hvor strømforbruk, støy, temperaturer og ikke minst pris er en viktig faktor, er ATI best. Dette sier seg jo selvfølgelig seg selv, men det kommer an på hva de leter etter, hva de trenger og bryr seg om osv. Dermed er der ikke en konklusjon. Man kan ikke si at et skjermkort er best. Man kan si det er best etter visse punkter. Når folk har forskjellige punkter de bryr seg om, vil man også få mange konklusjoner. Til de som sier at ATI er best og nVIDIA gikk på en smell og tabbet seg ut, så vil jeg si at det er overdrivelse. Til deres betingelser stemmer nok den konklusjonen, med et unntak når det gjelder kvasse uttalelser som er formet etter en fanboy-tankegang og/eller som ikke er saklige og reelle. Jeg kan ta meg selv som et eksempel. Jeg elsker å bygge PC og liker å ha noe av det beste. Jeg kjøper altid, uansett, en ny, helst luftkjøler til skjermkort, CPU og muligens andre deler. Jeg synes temperaturer, levetid og støy er viktig, så derfor kjøper jeg kanskje de beste kjølerene. Støy, temperaturer og strømforbruk er i henholdsvis (fra 1..) det jeg setter størstvekt på. Jeg har også veldig god kjøling i kabinettet og ellers i maskinen min, så Fermi blir ikke noe problem når det gjelder temperaturer (og støy). Pris betyr jo selvfølgelig noe, men jeg har et relativt høyt budsjett på hardware deler. Dette tar jo naturligvis litt tid å skaffe siden jeg ikke er en millionær. Jeg liker også å ha så høye innstillinger som mulig i spill, og benytter meg av f.eks PhysX. Driver også med folding, og liker at skjermkortet er gode til GPGPU prosessering. I tillegg har jeg et GTX 280 som jeg kommer til å sette som PhysX kort. Ergo, GTX 470 er det beste for meg. Grunnen til at jeg ikke velger GTX 480 er blant annet fordi du får mindre for pengene enn GTX 470, som egentlig er et godt kort. Også litt med tanke på prisen. GTX 480 egentlig alt for dyrt til hva du får. Endret 18. juni 2010 av stianaarskaug Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Ved slike nylanseringer er det alltid snakk om hvordan det akutelle skjermkortet vil yte med bedre drivere. Som regel blir det hypa opp i skyene av fanboys, slik vi også så i gtx480-tilfellet. hw.no kan jo kjøre slike doble tester ved hver nye generasjon (nye arkitektur), noe som ikke er så ofte at det burde være mulig ... Forrige nVidia-generajon kom jo med gtx280 for ganske nøyaktig to år siden. Det har riktignok vært betydelig mindre mellomrom hos Ati (i overkant av et år), men det burde allikevel være mulig å få til. Hver gang det slippes en ny generajon så får vi samtidig vite at etter en måned eller to får vi nye drivere som skal gjøre produktet betydelig bedre, men det er vanskelig å finne noen relle tall på dette, da produsenten (i dette tilfellet nVidia) sine tall tydeligvis er totalt urealistiske. Hadde vært veldig bra om hw.no kunne kjørt slike oppfølgende tester. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Men husk at de første driverene har ofte feil som gjør at nye skjermkort får dårlig ytelse i spesielle tilfeller, og det kan ha betydning for konklusjonen siden rivalene ofte ligger nær hverandre. Derfor bør nye generasjoner oppdateres med drivere et par måneder etter lansering, videre oppdatering etter det er ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Men husk at de første driverene har ofte feil som gjør at nye skjermkort får dårlig ytelse i spesielle tilfeller, og det kan ha betydning for konklusjonen siden rivalene ofte ligger nær hverandre. Derfor bør nye generasjoner oppdateres med drivere et par måneder etter lansering, videre oppdatering etter det er ikke nødvendig. Tull! Produsenten har holdt på med utvikling av drivere i ca et halvår eller mere og det bør være opp til produsenten å ha fjernet de fleste bugs ved lansering. Skal man vente med å gi karakter fordi kortet "Teoretisk" kan få bedre ytelse et halvår etter lansering så kan man slutte med å teste skjermkort. På godt og vondt, driveren som er tilgjengelig ved lansering er en del av pakka som som anmelderen må forholde seg for og bør ikke ta forbehold om en "magisk" ytelseforbedring i nær / fjern fremtid. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Men husk at de første driverene har ofte feil som gjør at nye skjermkort får dårlig ytelse i spesielle tilfeller, og det kan ha betydning for konklusjonen siden rivalene ofte ligger nær hverandre. Derfor bør nye generasjoner oppdateres med drivere et par måneder etter lansering, videre oppdatering etter det er ikke nødvendig. Tull! Produsenten har holdt på med utvikling av drivere i ca et halvår eller mere og det bør være opp til produsenten å ha fjernet de fleste bugs ved lansering. Skal man vente med å gi karakter fordi kortet "Teoretisk" kan få bedre ytelse et halvår etter lansering så kan man slutte med å teste skjermkort. På godt og vondt, driveren som er tilgjengelig ved lansering er en del av pakka som som anmelderen må forholde seg for og bør ikke ta forbehold om en "magisk" ytelseforbedring i nær / fjern fremtid. Du bør være forsiktig med hva du kaller tull. Både nVidia og AMD/ATI begynner utviklingen av drivere lenge før de har fysiske brikker. De aller fleste bugs er fjernet ved lansering ja, og driverene er typisk relativt stabile, men det bruker å være noen feil som gjør at visse spill får en del dårligere ytelse. Dette skyldes at produsentene ikke har anledning til å teste med alle mulige spill like grundig, og ulike spill har ulike teknikker som vil avdekke feil i driveren. Etter et par måneder så har driverene stabilisert seg, vi har sett dette gang på gang, og enkelte tester kommer frem til ulike resultater fordi de tester ut ulike spill. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Du bør være forsiktig med hva du kaller tull. Både nVidia og AMD/ATI begynner utviklingen av drivere lenge før de har fysiske brikker. De aller fleste bugs er fjernet ved lansering ja, og driverene er typisk relativt stabile, men det bruker å være noen feil som gjør at visse spill får en del dårligere ytelse. Dette skyldes at produsentene ikke har anledning til å teste med alle mulige spill like grundig, og ulike spill har ulike teknikker som vil avdekke feil i driveren. Etter et par måneder så har driverene stabilisert seg, vi har sett dette gang på gang, og enkelte tester kommer frem til ulike resultater fordi de tester ut ulike spill. Nå tror jeg du misforstod litt Jeg siktet på at det blir helt feil og tull å ta i betrakning eventuelle nye drivere "som kan komme" hver gang det lanseres et produkt, karaktergrunnlaget bør komme utifra det som blir levert der og da og man kan også gi selskapet et + i margen for å historisk ha produsert gode drivere over tid. At produktet bør oppdateres med nye drivere kan også være bob - bob, det er ikke alltid at de nyeste driverne vil gagne seg for akkurat ditt produkt, i noen tilfellers (som en viss Nvidia driver) så kan det gå utvoer stabiliteten eller viftehastigheten på skjermkortet ditt (var vist noen 8xxx kort som døde). Endret 19. juni 2010 av Malvado Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå