Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Beste måte å stoppe neseblod?

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Ja? Har hørt litt forskjellig. Skal man bare sitte vanlig med papir og blø ferdig, eller skal man lene hodet bakover, eller skal man klipe for nesen? Jeg har hørt at man skal/skal ikke gjøre alle deler.

Prøvde å lene hodet bakover men da rant det blod nedover i halsen. Usj.

Ja, i natt altså. Tror aldri jeg har blødd så lenge før, jeg ble nesten litt bekymret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal IKKE lene hode bakover, men fremover slik at blodet kan renne ut. Sitt på en benk/stol og len deg litt frem. Blodet skal på naturlig måte klatte og stoppe selv.

Ikke ta tran ol etter som fiskolje tynner ut blodet. Ta heller ikke smertestillende som Libux for disse har en svak blodfortynnende effekt, som vil resultere i at blodet vil renne bedre.

Ikke ta papir i nesen, det hjelper lite og når du tar den ut vil den bare rive åpen såret igjen. Du skal klype rett på nesebroen under beinet i noen minutter.

Her er noe som vil sikkert hjelp: http://www.wikihow.com/Stop-a-Nose-Bleed

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Beste måten å stoppe ei blødning på er å la blodet få fred til å gjere jobben sin.

Derfor er det ofte anbefalt å som nemnt klemme rett under nasebeinet. På den måten samle blodet seg opp i toppen av nasen der det stilleståande blodet får koagulere og stoppe blødninga medan du også hindre blodet i å renne ut.

Det å lene hodet bakover gjer litt av samme nytta.

Papir er ofte ei middlertidig løysning. Om dette er eit stort problem så kan du prøve å lage ein liten ball av papir som du stapper så langt opp i nasen at du kan la den være der ei stund utan at den vises.

Lenke til kommentar
Gjest Panodor

Om dette er eit stort problem så kan du prøve å lage ein liten ball av papir som du stapper så langt opp i nasen at du kan la den være der ei stund utan at den vises.

For guds skjyld IKKE pytt en papir ball oppi nesa, med mindre du har mulighet for å få den ut igjen.. Hvis du skal dytte papir i nesa så ville jeg annbefalt at du hv ertfall lot det stikke fremm litt synlig papir som du kan få tak i og faktisk få resten av papiret ut av nesa igjen også.. om du syns det er pinlig å ha litt synlig papir i nesa, burde du tenke på hvor pinlig det er å komme på legevakta med en blodig papir klump INNI nesa.

Lenke til kommentar

Jeg dytter en papirbit oppi hvert nesebor, det slutter å renne da. Bytter dem kanskje hvis det blir veldig vått. Stopper etter noen minutter uansett da, så kan du pelle blodbuser resten av dagen.

Liker ikke å holde hodet bakover, da renner jo bare blodet ned i magen og man blir kvalm.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Om dette er eit stort problem så kan du prøve å lage ein liten ball av papir som du stapper så langt opp i nasen at du kan la den være der ei stund utan at den vises.

For guds skjyld IKKE pytt en papir ball oppi nesa, med mindre du har mulighet for å få den ut igjen.. Hvis du skal dytte papir i nesa så ville jeg annbefalt at du hv ertfall lot det stikke fremm litt synlig papir som du kan få tak i og faktisk få resten av papiret ut av nesa igjen også.. om du syns det er pinlig å ha litt synlig papir i nesa, burde du tenke på hvor pinlig det er å komme på legevakta med en blodig papir klump INNI nesa.

Haha, ja er sant det. Trikset er å bruke ein pinsett til å nappe ut papiret før du prøver med fingrene (ta presser du den berre lengre opp).

Hadde forøvrig ein farfar som blei veldig plaga med snorking etterkvart som han blei eldre. Så oppsøkte han legen som fant ein liten knapp innekappsla i eine naseboret. Hadde vært putta opp der ein eller anna gong då han var liten :!:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ok, litt sånn delte meninger her også ser jeg. :hmm: Men jeg konkluderer med at man skal holde hodet vanlig og la det stoppe av seg selv, og kansje trykke litt ved nesebeinet.

Lenke til kommentar

prøvde en gang å bare la det renne. Mista sikkert oppmot en liter blod (fktisk ikke overdrivinet)

jeg bare sto over vasken i 20 min, ble lei, gikk i stua å så på tv mens jeg lot det renne (hadde dopapir som jeg holdt under), fikk tre stykk "fulle dopapir", dvs 2x5 cm ca på papiret. Så stelte jeg meg over vasken igjen, fant meg en stol og satt der litt til....

vasken på 10x20 cm ble fylt 5-10 cm opp, og jeg drev i over 1 time før jeg til slut ga opp med "å bare la det renne" :S

med papir i nesa stopper det på 5 min :)

Endret av -silenz-
Lenke til kommentar

Det er flere metoder som funker for å stoppe neseblod, alt avhenger av hvordan du blør.

Jeg kan begynne med denne papir i nesen tingen, det funker kjempebra. Jeg bruker vanling tørkepapir eller toalettpapir. Men ikke rull en tjukk dott som sitter som faen, det holder at du bare surrer enden av en papirbitte i en spiral. Husk å ikke ha den inne så lenge men ta den ut før den tørker helt. Etterpå kan du virke tett i nesen men ikke pilk før en god stund etterpå.

Metode nr2, Sitt på en kjøkkensto, bøy overkroppen fremmover og bøy hode enda mer ned. Du bøyer altså hode mot magen mens du bøyer overkroppen mot lårene.

Metode nr 3, ta en isbit eller noe og press mot neseboren der hvor det blør.

Metode nr 4. God gammeldags trollskap. Les et bibelvers eller noe annen og si at det skal stoppe.

Metode nr 5. Ligg på gulvet med masse papir og is til hjelp. Dette Bruker av og til å funke når det bare ikke vill stoppe.

Stiller meg tvilsom til nr 4 men kan ha placebo virkende egenskaper.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...