Manken Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Står ovenfor et stort dilemma her. Har hele tiden hatt lyst på moped(SM). Men nå fikk jeg nettopp høre en haug fordeler med scooter i forhold til Moped. Dette får meg til å undre. Husk, jeg skal ikke trimme. Vet det kommer veldig an på hva du skal bruke den til. Også hørt at Derbi Senda x-race SM kan få en toppfart på 55, er det sant? Jeg kommer til å bruke scooteren/mopeden fram og tilbake fra skolen hver dag, dette er rundt 8 Km. Kommer også til å bruke den som fremkomstmiddel til andre kortere avstander. Men mest til skolen. Hørte også at scootere drar MYE bedre i oppoverbakker enn mopeder, er dette sant? Da tenker jeg at mopeden er en derbi Senda. Trenger virkelig hjelp her! Lenke til kommentar
Nyttnavn2013 Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Skaff deg en SFX. Ta ut plombering og du har nå en scooter som går jevnt og trutt til du skal ha bil, og gjør samtidig 70 uten trim. SFXen koster kanskje en tusenlapp eller to mer enn en "vanlig scooter" som er i samme stand og samme årsmodell, men er verdt det. Motoren min er ikke blitt skrudd eller fikset på siden broren min tok ut plomberingen for 4 år siden. Mens mopeder har en tendens til å trenge en god del mer skruing på så har jeg bare skiftet olje, filter og fylt bensin på scooteren. Så lenge du ikke trenger erfaring med å skru til du blir eldre, kjøp deg en god scooter. Lenke til kommentar
Manken Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Dessverre er det å ta ut plomba helt uaktuelt.(Pga Pappa ) Har fortsatt ingen aning om hva jeg skal velge. Eneste jeg vet er at, hvis det blir en moped, så blir det en Derbi senda x-race SM. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Det sies at man bør tenke seg om to ganger før man kjøper en Derbi. Tror det går igjen at de slites ut ganske fort, mye skruing og utskifting av deler, uten at jeg har noen personlig erfaring da jeg kjører Honda..! Lenke til kommentar
Manken Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) Så det vil si at jeg som ikke har peiling på skruing og mekking ikke burde kjøpe en Derbi? Faren min er dog ganske flink. *skryte skryte* Håper fortsatt på fler svar! Jeg syns(!) det ser så utrolig teit ut med gutter på scooter. Jenter også, men det er vel mer godtatt blant folk. Bare min mening selvfølgelig. I tillegg har jeg også lyst til å gire, bruke clutch osv. Endret 16. juni 2010 av Daggis0 Lenke til kommentar
SGH Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Hvis du virkelig vil gire så er det jo ikke noe å spørre om, er det vell? Lenke til kommentar
Mr. Moody Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Er vel ikke noe mer skruing på Derbi enn på et annet merke? Det er svæært dumt å si. Den eneste svakheten er at de før -06 slet litt med elnettet... Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) Er vel ikke noe mer skruing på Derbi enn på et annet merke? Det er svæært dumt å si. Den eneste svakheten er at de før -06 slet litt med elnettet... Jeg mener å huske at jeg prøvde å ikke understreke noe da jeg skrev det innlegget: "Det sies at man bør tenke seg om to ganger før man kjøper en Derbi. Tror det går igjen at de slites ut ganske fort, mye skruing og utskifting av deler, uten at jeg har noen personlig erfaring da jeg kjører Honda..! Men noe som er fakta er at jeg ikke har rørt Hondaen med noe som heter mekking, det har heller ikke kameraten min eller faren hans. Alle kjører Honda. Tilogmed Honda MT-5'ene på mopedkurset holder hele sesongen uten mek Etter diverse velt osv. Elnettet er dog "litt" ustabilt på MT-5'ene... Edit: Det er også fakta at man må skru mer på ukjente Kinamerker enn de mer annerkjente merkene, så det blir vel egentlig ikke feil å si at man må skru mer på noen merker enn andre. Også annerkjente merker gjør kvalitetssikring på helt forskjellige måter og stiller vidt forskjellige krav. Endret 16. juni 2010 av LysDiode Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Kan anbefale deg Rieju hvis du skal ha deg moped. Har selv en Rieju RR som jeg kjøpte til konfirmasjonen og fungerer like fint nå som for fire år siden. Aldri hatt noen problemer med den. Nyere typer Rieju har et system som heter Power-Up, det er en elektronisk plombering som slår inn når man når 50-55km/t(?), det vil si at man har kreftene til en uplombert moped men farten vil ikke overstige 50-55km/t, da vil du kunne kjøre like fort i oppoverbakker som fremmover. Lenke til kommentar
Manken Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) ekwathne, høres veldig interessant ut. Du har personlig erfaring av dette? Eller er ikke din Rieju en "nyere type"? Vil virkelig vite om dette faktisk er sant. EDIT: Hvor ny må den være for at den skal være utstyrt med power-up systemet? Endret 16. juni 2010 av Daggis0 Lenke til kommentar
Miranax Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 EDIT: Hvor ny må den være for at den skal være utstyrt med power-up systemet? Noen som har svaret? (Sorry for at jeg tar opp en gammel tråd, men ble veldig interessert når jeg så dette) Lenke til kommentar
Nyttnavn2013 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Gammel tråd? Det er ikke èn dag siden den ble opprettet en gang, så slapp av. Lenke til kommentar
bendiksf Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Kjøp Aeroxen min! http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=22921804 Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 ekwathne, høres veldig interessant ut. Du har personlig erfaring av dette? Eller er ikke din Rieju en "nyere type"? Vil virkelig vite om dette faktisk er sant. EDIT: Hvor ny må den være for at den skal være utstyrt med power-up systemet? Har ikke personlig erfaring med power-up sytemet nei. Hvis ikkje jeg tar helt feil så kom det i 2007. Min er Rieju er fra 2003. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Kjøp Aeroxen min! http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=22921804 Det ser ut som den lenes på stativet der på første bildet, noe som sier "ikke kjøp" til meg.. Lenke til kommentar
Vodka Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Ikke kjøp moped når du skal kjøre orginalt, seriøst, det går som en dass Kjøp scooter! Lenke til kommentar
Manken Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Scooter går jo like tregt originalt som en moped. Begge er jo 50 cc. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Syns faktisk du skal gå for scooter om du skal kjøre orginalt. Er utrolig irriterende å måtte gå gjennom 6 gir for å komme deg opp i 50km\t.. Men skal du trimme litt, så gå for moped Lenke til kommentar
Manken Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Virker som om alt drar mot scooter. Men jeg kan ikke fordra utseende+ sittestillingen på scootere. Jeg er ikke en som syns det ser gay ut eller noe sånt. Men det ser bare så utrolig lamt ut Bare det i seg selv er nok til å velge moped. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 scooter komemr raskere opp i 45 (som er maksgrensa) en en moped ORGINAL. toppfarten er den samme men mer drag i scootern så de går bedre i bakkene og du kommer opp fort i fart:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå