Gå til innhold

Ditt synspunkt på vekterstreiken.

Anbefalte innlegg

De fleste har sikkert fått med seg at vekterstreiken er i gang, og i den forbindelse lurer jeg på hva ditt synspunkt av situasjonen er. Fortjener en vekter bedre lønn?

Grunnlønnen til en vekter starter i dag på 134 kr per time, og med 10 års ansiennitet havner man på ca 141 kr. NHO sier at en vekter ikke kan sammenligne seg med en industruarbeider med fagbrev, men med fagbrev i vekterfaget hadde jeg en begynnerlønn på 139 kr i timen.

Argumentet til NAF er at vektere bør bli lønnet etter samfunnsansvaret de har. En reholdsmedarbeider tjener imidlertid rundt 10-15 kr mer i timen enn en vekter.

Resultatet av streiken er at butikker føler seg mer utrygge, tomme minibanker, ingen veksel i butikkene, ingen til å bemanne bomstasjoner og flyplasser stenges.

Hva er ditt synspunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

De fleste har sikkert fått med seg at vekterstreiken er i gang, og i den forbindelse lurer jeg på hva ditt synspunkt av situasjonen er. Fortjener en vekter bedre lønn?

Grunnlønnen til en vekter starter i dag på 134 kr per time, og med 10 års ansiennitet havner man på ca 141 kr. NHO sier at en vekter ikke kan sammenligne seg med en industruarbeider med fagbrev, men med fagbrev i vekterfaget hadde jeg en begynnerlønn på 139 kr i timen.

Argumentet til NAF er at vektere bør bli lønnet etter samfunnsansvaret de har. En reholdsmedarbeider tjener imidlertid rundt 10-15 kr mer i timen enn en vekter.

Resultatet av streiken er at butikker føler seg mer utrygge, tomme minibanker, ingen veksel i butikkene, ingen til å bemanne bomstasjoner og flyplasser stenges.

Hva er ditt synspunkt?

skilles begynnerlønn og 10 års annsenitet bare med 7 kroner? Det virka veldig rart. Lønna kan sikkert med fordel skrus opp et lite hakk men sammenlignet med andre jobber i samfunnet som for eksempel busssjåfør er ikke lønna så ille. Du kan ikke bruke "samfunnsansvar" som hovedargument for lønn. Man kan bli vekter ved å ta et kort teorikurs om jeg ikke tar feil. Det er ihvertfall ikke mye som kreves av faglig kompetanse og dermed bør også lønna være deretter.

Lenke til kommentar

Normalt ville jeg vært enig, men en vanlig hverdag for meg på et kjøpesenter midt i byen resulterer som regel i trusler, sprøyter, vold, drittslenging osv. Da er det svært lite motiverende å jobbe på slike steder for en slik lønn. Som faglært i butikkfaget får jeg 163 kr i timen, og det er ikke akkurat så krevende å sitte i kassa på Byggmakker og motta 3000-4000 mer i månedslønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det største problemet til vekterane er at sjølv om dei har eit stort samfunnsansvar så er ein vekter relativt lett å erstatte.

På papiret så stiller ein erfaren vekter like sterkt som ein som nettopp har tatt 3 dagers kurset.

Ein industirarbeidar tar lengre tid å utdanne og er dermed vanskeligare å erstatte. Industriarbeiderane har derfor eit betre forhandlingskort om dei går ut i streik en vekterane har.

Til samanlikning så har ein politimann (med høgskuleutdanning) ei start lønn på 143,30kr timen om eg har rekna rett.

Med det samanlikningsgrunnlaget er det litt vanskelig å på grunn av samfunnsansvar å hevde at du skal med nesten ingen utdanning nærme deg ei yrkesgruppe som til dels gjer samme jobben men med eit mykje større samfunnsansvar og utdanning.

Lenke til kommentar

En reholdsmedarbeider tjener imidlertid rundt 10-15 kr mer i timen enn en vekter.

Ut fra det som kom frem under renholderstreiken, tjener en renholder 180.000 kroner i året. Ut fra denne sida tjener en renholder 196.200 kroner i året.

Ingen av yrkene er overbetalt. Men renholdere tjener faktisk mindre enn vektere.

Lenke til kommentar

En reholdsmedarbeider tjener imidlertid rundt 10-15 kr mer i timen enn en vekter.

Ut fra det som kom frem under renholderstreiken, tjener en renholder 180.000 kroner i året. Ut fra denne sida tjener en renholder 196.200 kroner i året.

Ingen av yrkene er overbetalt. Men renholdere tjener faktisk mindre enn vektere.

Da kan du lete frem overenskomsten til begge yrkene for sammenligning.

Lenke til kommentar

Da kan du lete frem overenskomsten til begge yrkene for sammenligning.

Da kan jeg hva for noe for sammenligning? De sa under renholderstreiken at en renholder kun tjente 180.000. På den sida jeg ga deg står de oppført med 196.000. Begge er under hva en vekter er oppført med. Og hva som er gjengs oppfatning hva en vekter tjener.

Har du annen data, er det bare å komme med det. Dette er ingen konkurranse. :)

Lenke til kommentar

Det er typisk, rett før sommerferien.. Sist gang var det noen andre nå er det vekterne som skal ødelegge ferien. Skulle reist til Kristiansand i morgen for så og reise fra Kristiansand- København også til New York.. Dwaaah!

Nå er begge flyplassene stengt både i Molde og Kristiansand så da er jeg like langt. Kunne vurdert buss til Oslo for og så ta fly derfra til københavn men vet ikke enda. Grunnen til at jeg reiser først til Kr.Sand er at jeg har familie derfra som skal være med og reise og da tok vi hele turen derfra..

Jaja nok om det :innocent:

Men uansett, kunne man ikke funnet en litt annen måte og krangle om lønnsforhandlingene om, et slag ludo eller vri åtter kanskje? :p

Neida, men uansett kanskje det er effektivt akkurat nå før sommeren og folk skal reise men kunne jo ventet til folk ikke brydde seg så mye, for det virker som om folk blir mest irritert på vekterne og deres fagforbund i allefall di jeg har snakket med...

Lenke til kommentar

Neida, men uansett kanskje det er effektivt akkurat nå før sommeren og folk skal reise men kunne jo ventet til folk ikke brydde seg så mye, for det virker som om folk blir mest irritert på vekterne og deres fagforbund i allefall di jeg har snakket med...

Streiken bruker alltid å være på den tida at den svir mest. Som f.eks flyselskapa som har folk i streik eller truer med streik rett før jul.

Det som kanskje skal bli mest spennande å sjå kva som skjer fyrst, enten arbeidsgiver som gir seg fordi resultatet er sure kunder eller om det er vekterane som må bryte av fordi dei mister støtten blandt publikum.

Lenke til kommentar

Typisk av Frp å forsøke fiske stemmer så fort de oppdager at deler av publikum er imot eller misfornøyd med et eller annet. Nå er det vekterne sin tur å bli angrepet av Siv Jensen

Hun mener at 9/11 og askeskyen skapte så mye problemer at vekterne bør la være å streike, eller som hun sier;

"Dette er langt fra et konstruktivt bidrag til å redde flybransjen, sier Jensen, som mener man burde slutte å bruke streik som våpen."

For ei møkkakjærring, hvilket effektivt redskap vil hun erstatte streikemuligheten med?

Helst burde nok lønningene fryses eller senkes mener Siv;

"Mens andre land sliter og må sette ned lønningene til innbyggerne, gjør Norge det motsatte."

Siv, du frekke ku, i Norge har vi ikke slike finansproblemer. Det vet Siv godt, for det er aldri manko på penger når FrP vil forsyne seg av pengebingen til et eller annet formål.

http://www.frp.no/-+Streik%2C+et+utg%C3%A5tt+v%C3%A5pen.d25-TwJLQ2m.ips

Før man vurderer stemmer på Frp, bør man tenke gjennom om man sjøl kan bli nestemann til fryste lønninger og generellt mindre innflytelse på jobben slik FrP tar til orde for

Lenke til kommentar

"Mekkus, du frekke ku, vi i Norge er i ferd med å utkonkurrere oss selv når det gjelder lønnsnivå i forhold til våre handelspartnere."

Først så klager du på at hun er populistisk, og så klager du på at hun vil redusere streikehungeren og lønnsveksten i Norge. Bestem deg for hva du selv mener før du klager på andre! Du vet det er mange økonomer som er i mot den økonomien som blir ført i Norge, bl.a. verdens fremste økonomer i OECD. Det må være lov å være uenig om noe uten å bli kalt ei ku. Men de som ikke klarer å respektere andre, de fortjenere å bli kalt ei ku!

Lenke til kommentar

Så en reportasje på nyhetene her om dagen der arbeidsgiver på en flyplass ble beskyldt for streikebryteri. Vil det si at de ikke har lov til å ansette andre vektere som ikke er organiserte?

Dette var jo heftig diskutert også under renholds-streiken, og essensen fra alle jusskyndige (men ikke fra renholdernes organisasjon, naturlig nok...) var at renholdsbyråene ikke kunne ta inn andre (uorganiserte) folk, men at renholdsbyråenes kunder lovlig kunne leie inn et annet byrå (som ikke var i streik), eller utføre renholdet selv. Sånn sett, så kan Avinor leie inn f.eks. G4S til å gjøre Securitas sin jobb, så lenge de har kapasitet og tilstrekkelig kompetanse, og ikke streiker de også.

Har arbeidsgiveren rett til å sparke de som streiker?

Nei.

Lenke til kommentar

Vekterne får godt nok betalt.

De har ingenting å klage over. Vi snakker ikke om sykepleiere som tar seg av gamle akkurat!! Jeg håper de ikke får ei krone, de gjør jo dette bevisst og holder folk som skal på ferie som gisler.

Måtte de streike for ingen nytte og kun sitte igjen med tapt lønn!!!!

Lenke til kommentar

"Mekkus, du frekke ku, vi i Norge er i ferd med å utkonkurrere oss selv når det gjelder lønnsnivå i forhold til våre handelspartnere."

Først så klager du på at hun er populistisk, og så klager du på at hun vil redusere streikehungeren og lønnsveksten i Norge. Bestem deg for hva du selv mener før du klager på andre! Du vet det er mange økonomer som er i mot den økonomien som blir ført i Norge, bl.a. verdens fremste økonomer i OECD. Det må være lov å være uenig om noe uten å bli kalt ei ku. Men de som ikke klarer å respektere andre, de fortjenere å bli kalt ei ku!

Tror du FRP-politikere går foran med godt eksempel og går ned i lønn -- eller fryser lønnen -- slik Siv foreslår?

Ikke jeg heller.

Lenke til kommentar

Når folk går til det skrittet å legge ned arbeidet og streike, er det som regel en grunn til det. Jeg støtter arbeidernes krav. Også vektere har rett til en verdig lønn å leve av. Og som vi ser av resultatet, hjalp det jo på! Dette er viktige kroner for arbeiderne, og motbeviser høyresidens påstand om at streik som virkemiddel er avleggs. Denne sommeren har jo vist at det er et HØYST aktuelt virkemiddel, et helt nødvendig virkemiddel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...