Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-133


HKS

Anbefalte innlegg

STS-133 - Discovery - Dag 5 - EVA-1

 

Dag 5 er dagen for første EVA på dette oppdraget. På STS-133 er det kun planlagt 2 EVAer. Det er astronautene Steve Bowen og Alvin Drev som skal utføre EVA-1.

 

EVA-1 skal etter planen vare i 6 timer og 30 minutter, og oppgavene som skal utføres er blant annet installasjon av noen kabler på utsiden av romstasjonen. En pumpemodul som feilet i fjord høst skal gjøres klar til å taes med ned til jorden for analyse med STS-135 som er siste romfergeoppdrag. Det er også diverse eksperimenter, blant annet ett fra JAXA (Japan) som heter "Message in a bottle" som skal gjøres klart.

 

På slutten av dag 5 så skal romstasjonen sin robotarm, SSRMS gjøres klar til dag 6, når PMM modulen skal monteres til romstasjonen.

 

 

Bilder - Dag 5

 

522375main_s133e007294.jpg

Bilde fra romstasjonen sin Quest luftsluse. Astronaut Michael Barratt hjelper Steve Bowen og Alvin Drew med å komme i gang med EVA-1

 

522150main_iss026e030711.jpg

Steve Bowen og Alvin Drev jobber på utsiden av node 1 under EVA-1

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 5

STS-133: EVA-1 completed; Endeavour Rolls to VAB one last time

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

STS-133 - Discovery - Dag 6

 

Denne dagen begynner med at PMM-modulen skal løftes ut av Discovery og installes på romstasjonen sin Node 1, og den porten som peker nedover mot jorden. PMM-modulen er en MPLM-container som tidligere er brukt til å frakte forsyninger opp og ned fra jorden. MPLM-modulen er bygd om til å være permanent på romstasjonen. PMM-modulen er fylt opp med forsyninger, og den skal senere brukes som et lagerrom. I løpet av dag 6 skal modulen åpnes opp.

 

På slutten av dag 6 så begynner forberedelsene til morgendagens EVA som er EVA 2. EVA 2 skal i likhet med EVA 1 også utføres av Steve Bowen og Alvin Drev.

 

Ellers var det også planer om at russerne skulle bruke en Soyuz for å fly rundt romstasjonen og ta bilder av Discovery som var dokket til for siste gang. Dette har dessverre blitt kansellert da russerne foreløpig ikke var komfortabel med manøvrene. Vi får håpe de gjør det på STS-134 eller STS-135.

 

 

Bilder - Dag 6

 

522793main_s133e007808.jpg

PMM-modulen installert på Node 1. Dette er foreløpig den siste modulen USA skal bidra med på romstasjonen

 

522779main_s133e007873.jpg

Astronaut Scott Kelly inne i PMM-modulen.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 6

STS-133: PMM successfully installed – Soyuz flyabout cancelled

Lenke til kommentar

STS-133 - Discovery - Dag 7 - EVA-2

 

Dag 7 er siste EVA på STS-133. EVA-2 skal gjennomføres av Steve Bowen og Alvin Drev. Den skal i likhet med EVA-1 vare i omkring 6 timer og 30 minutter. Det er ganske mange små oppgaver som skal utføres på EVA-2. Blant annet skal en pumpemodul som er ødelagt plasseres på ELC-4. Denne modulen skal være med ned på STS-135. Et par ekperimenter skal installeres i Discovery sitt lasterom for retur til jorden, og diverse kameralinser skal installeres på romstasjonen sin robotarm (SSRMS) og på romstasjonen sin robothånd, også kjent som "Dextre".

 

På kvelden etter at dagen er ferdig så skal Dextre igjen parkeres, og ikke brukes mer under STS-133. Ellers har NASA sitt MMT for STS-133 bestemt at STS-133 skal forlenges med nok en dag, slik at de får jobbet mer med å pakke ut forsyninger fra PMM-modulen.

 

 

Bilder - Dag 6

 

523521main_s133e008297.jpg

Astronaut Steve Lindsey følger EVA-2 inne fra Discovery sitt flight-deck.

 

523069main_iss026e031117.jpg

Steve Bowen på romstasjonen sin robotarm (SSRMS) under EVA-2.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 6

STS-133: Final Spacewalk completed – Extra +1 Day

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Dag 6?

 

Er det ikke landing i dag?

Landing på onsdag...

 

Grunnen til at denne tråden kun er på dag 7 nå er at jeg har hatt litt mye å gjøre med jobben i det siste.

 

STS-133 er nå på dag 12. Skal få tråden up-to-date iløpet av kvelden.

Lenke til kommentar

STS-133 - Discovery - Dag 8 og 9

 

Dag 8: Planlagt kun å jobbe med å få over alle forsyningene som er på ombord på Discovery sitt "mid deck" over i romstasjonen. Det jobbes også med å pakke ut forsyningene som ble sendt opp i PMM-modulen. På slutten av dag 8 så er det planlagt fritid for astronautene.

 

Dag 9: Dag 9 ble lagt til av NASA sitt MMT for STS-133 siden Discovery fremdeles hadde godt med forsyninger ombord, det ble også vurdert slik at mannskapet på romstasjonen kunne trenge mer hjelp til å pakke ut av PMM modulen. På dag 9 er det også planlagt diverse pressekonferanser, og Barack Obama skal også etter planen ringe mannskapet iløpet av dagen.

 

 

Bilder - Dag 8 og 9

 

523634main_iss026e031616.jpg

Dag 8: Romferge astronautene sover litt forskjellige steder mens fergen er dokket til romstasjonen. Her er astronaut Alvin Drew som har sin sovepose i den europeiske Columbus modulen.

 

523902main_s133e008627.jpg

Gruppebilde av STS-133 mannskapet og ekspedisjon 26 på romstasjonen:

STS-133 mannskapet i røde skjorter: (fra venstre) er Alvin Drew, Eric Boe (nede), Nicole Stott, Michael Barratt, Steve Bowen og Steve Lindsey (nede). I mørke blått, ekspedisjon 26 fra venstre NASA astronaut Scott Kelly, ESA astronaut Paolo Nespoli, NASA astronaut Cady Coleman med kosmonaut Oleg Skripochka. I midten av bildet er kosmonaut Dmitry Kondratyev og astronaut Alexander Y. Kaleri.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 8 og 9

STS-133: Workhorse Discovery exemplifying routine orbiter excellence

Lenke til kommentar

STS-133 - Discovery - Dag 10 og 11

 

STS-133 ble utvidet med en ekstra dag ut over hva som opprinnelig var planlagt av NASA. Det er flere grunner til dette, blant annet så skal mannskapet få bedre tid til å pakke ut av PMM-modulen. Det har også vært problemer med CRDA og OGA systemene på romstasjonen, CRDA er ett system for å fjerne CO2 fra luften, og OGA er et system for å generere oksygen fra vann.

 

Det er også planlagt litt fritid for astronautene, og det er planlagt diverse pressekonferanser med media på bakken. På slutten av dag 11 er det "farvel" seremoni for STS-133 mannskapet, og lukene mellom Discovery og romstasjonen skal lukkes i forberedelse for å starte turen tilbake til jorden imorgen.

 

 

Bilder - Dag 10 og 11

 

524061main_s133e008819.jpg

Dag 10: Astronaut Nicole Stott skriver navnet sitt ved STS-133 sin badge som er klirstret opp på romstasjonen. Dette har vært en tradisjon på alle romfergeoppdragene som har gått til ISS.

 

524252main_s133e009053.jpg

Dag 11: Discovery fotografert fra romstasjonen med lasterommet tomt. Forran lasterommet kan vi se OBSS som er sensorarmen som brukes til å inspisere romstasjonen sitt varmeskjold.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 10 og 11

STS-133: Workhorse Discovery exemplifying routine orbiter excellence

Lenke til kommentar

STS-133 - Discovery - Dag 12

 

Dag 12 begynner med undokcking fra romstasjonen for Discovery. Etter undocking så kommer Discovery til å gjøre en standard "fly-around" av romstasjonen før siste separasjonsmanøvrene, og Discovery sin tur tilbake til jorden begynner for siste gang.

 

På slutten av dagen begynner med de det som kalles "Late Inspeksjons", som er en kjapp titt over de mest følsomme delene av Discovery sitt varmeskjold. De ønsker å forsikre seg for at de ikke har blitt truffet av noe MMOD eller romsøppel mens de har vært dokket til romstasjonen. Når denne inspeksjonen er ferdig parkeres robotarmen, da den ikke trengs mer på dette oppdraget.

 

 

Bilder - Dag 12

 

524501main_iss026e032252.jpg

Discovery fotografert fra romstasjonen etter undocking. Discovery er her over Marokko.

 

524677main_s133e010447.jpg

Romstasjonen fotografert fra Discovery. På dette bildet kan vi både se det europeiske ATV-2 forsyningsskipet og det japanske HTV-2 forsyningsskipet.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 12

STS-133: Discovery undocks for the final time, Late Inspections complete

Lenke til kommentar

STS-133 - Discovery - Dag 13

 

Dette er siste planlagte dag i verdensrommet for Discovery, og det er planlagt det som kalles RCS-test og APU-hotfire. RCS testen er en test av alle de små manøvringsmotorene som sitter foran og bak på Atlantis, de trenger disse for å være sikre på å kunne navigere under re-entry imorgen. APU-hotfire er for å starte opp hydraulikksystemet på fergen, for å sjekke om alle ror, flaps og finner kan bevege seg fritt. På slutten av dag 13 skal også Ku-bånd anntennen som brukes til bredbåndskommunikasjon med jorden pakkes ned.

 

Landingen er fremdeles planlagt imorgen (onsdag 9. mars) på ettermiddagen norsk tid.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 13

MAJESTIC Discovery celebrates one final day in orbit

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om når den lander?

Første dag med landingsforsøk er imorgen. Planen imorgen er å kunn prøve på Kennedy Space Center. Hvis været ikke er bra nok, eller det dukker opp noen andre problemer så kommer de til å være landingsforsøk både i Florida og California på torsdag.

 

De har to muligheter til å lande på Kennedy Space Center imorgen:

 

1. forsøk (CET)

Deorbit burn: 16:52

Laning: 17:57

 

2. forsøk (CET)

Deorbit burn: 17:29

Laning: 19:34

Lenke til kommentar

Lasteromsdørene på Discovery er nettopp blitt lukket.

 

Været ser bra ut for en landing på Kennedy Space Center i dag. Hvis de av en eller annen grunn må vente til imorgen blir det mest sannsynlig Edwards Airforce Base i California grunnet at det er meldt hagl på KSC imorgen.

Lenke til kommentar

Fra Mission Control i Houston og opp til Discovery:

 

To the good ship Discovery: You've served us well. And we will never forget all that you have accomplished and all that you have enabled us to learn and discover.

 

We wish you good luck and fair skies today as you come home one last time.

Lenke til kommentar

Discovery sine tre APU'er er nå startet. APU'ene har vært avslått siden oppskytningen, og APU'ene brukes til å produsere hydraulikk trykk til Discovery sine ror og luftbrems som brukes under re-entry.

Lenke til kommentar

Discovery har nå EI (Entry Interface)

 

Entry Interface vil si at Discovery nå treffer jordens atmosfære, for å begynne ned-bremsingen fra MACH 25 til 0. Discovery treffer atmosfæren med 40 graders vinkel, og temperaturen rundt fergen vil begynne å stige. De varmeste delene får en temperatur på over 3000 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...