Alliha Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 T minus 8 minutes and counting. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Trøbbel med en datamaskin som kontrollerer range safety som er kranglete... De kommer til å telle ned til T-5 min, og vente så lenge de kan (5 min) før de eventuelt må avbryte. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) GOOOOOOO !!!!! Edit. Nå var jeg helt sikker på at det gikk til helvete. Fy fan nå ble jeg happy! Endret 24. februar 2011 av NorwegianSkeptics Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) LIFTOFF!!! Endret 25. februar 2011 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 omg, eg smile så mykje nå. Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Det var fint. Hva skjer når samtlige ferger er på museeum? Lenke til kommentar
Ms. Mango Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Jeg lå merke til en liten ting under oppskytningen, tror det var etter SRB-ene var separert, eller i nærheten. Men jeg synes jeg så en bit med noe hvitt, isolasjonsskum fra ET-en slå mot undersiden av Discovery. Noen andre som lå merke til det, eller var dette helt ufarlig? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) STS-133 - Discovery - Dag 1 Da er Discovery oppe i verdensrommet for siste gang! Kommer til å oppdatere denne tråden om tidligere tråder med en post per dag. Kommer til å fortsette tråden helt frem til Discovery har kommet frem til hennes permanente plassering som høyst sannsynlig blir Smithsonian Air & Space Museum. Selve oppskytningsdagen regnes som dag 1 på oppdraget. For astronautene begynner dagen ganske tidlig. Etter at hovedmotorene er kuttet (MECO) på Discovery så begynner aktiviteten med å gjøre romfergen klar for det som kalles "orbit operations". Det skal settes opp et nettverk av laptoper ombord, og lasteromsdørene skal åpnes. På innsiden av disse dørene har romfergene radiatorer som brukes til å holde riktig temperatur på alle komponentene og selvsagt i kabinen. Ku-bånd antennen skal også pakkes ut, det er denne som brukes til å sende video ned til bakken. Dag 1 slutter vanligvis med at romfergen sin robotarm (RMS) aktiveres og testes ut. Bilder - Dag 1 Discovery på rampe 39A med tanken fylt opp. Astronautene på vei ut til bilen (Astro Van) som kjører de ut til romfergen. Oppskytningen sett fra VAB som ligger ganske mange km unna rampen. Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 2 Discovery launches after dramatic range fix late in countdown Endret 26. februar 2011 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Jeg lå merke til en liten ting under oppskytningen, tror det var etter SRB-ene var separert, eller i nærheten. Men jeg synes jeg så en bit med noe hvitt, isolasjonsskum fra ET-en slå mot undersiden av Discovery. Noen andre som lå merke til det, eller var dette helt ufarlig? Det spørs. De kommer uansett å gjøre grundige undersøkelser (det er rutine) de neste dagene. Tommelfingerreglen er at hvis det skjer senere enn 2,5 minutter etter liftoff så er romfergen så høyt oppe at det ikke spiller noen rolle. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Har sett mye oppskytninger av romferje på youtube, men å se det med sine egne øyne var litt av et syn. For en fart! Rått. Lenke til kommentar
oyskog Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Har sett mye oppskytninger av romferje på youtube, men å se det med sine egne øyne var litt av et syn. For en fart! Rått. Enig. Jeg så oppskytningen av SDO med en Atlas V rakett for et år siden, men det gikk liksom så langsom iforhold til romferja. For håpe sjekkene den nærmeste tid ikke avdekker noe alvorlig. Legger ved et bilde jeg tok på NASA causeway. Lenke til kommentar
Ms. Mango Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Raptor' timestamp='1298589165' post='16989892'] Jeg lå merke til en liten ting under oppskytningen, tror det var etter SRB-ene var separert, eller i nærheten. Men jeg synes jeg så en bit med noe hvitt, isolasjonsskum fra ET-en slå mot undersiden av Discovery. Noen andre som lå merke til det, eller var dette helt ufarlig? Det spørs. De kommer uansett å gjøre grundige undersøkelser (det er rutine) de neste dagene. Tommelfingerreglen er at hvis det skjer senere enn 2,5 minutter etter liftoff så er romfergen så høyt oppe at det ikke spiller noen rolle. Tenker du da at skaden ikke er like alvorlig fordi den kan repareres, da? Kan godt være det var betydningsløst, men hvis en skumbit eller lignende deiset inn i flisene, og dette har jo dessverre gått galt før. Men på en annen side så sjekker de jo dette etter Columbia, så det skal gjerne litt til for at de skal få fatale konsekvenser. Men hvis det viser seg å være en skade som må repareres, hvordan vil dette påvirke resten av oppdraget, evt. også STS-134? EDIT: Ser det også er kommentert rundt om på nettet, f.eks. her: http://www.space.com/10946-space-shuttle-discovery-final-launch.html Endret 25. februar 2011 av Ms. Mango Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hvor mye koster det å reise til USA og se på en oppskytning? Kan godt tenke meg et estimat for en tur bort kun for å se oppskytningen, og kanskje i kombinasjon med annen ferie (hvis man først er i nærheten, er det gratis å komme seg inn på tilskuerplassene? Kunne tenkt meg å få med en oppskytning før det er for sent. 1 Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Raptor' timestamp='1298589165' post='16989892'] Jeg lå merke til en liten ting under oppskytningen, tror det var etter SRB-ene var separert, eller i nærheten. Men jeg synes jeg så en bit med noe hvitt, isolasjonsskum fra ET-en slå mot undersiden av Discovery. Noen andre som lå merke til det, eller var dette helt ufarlig? Det spørs. De kommer uansett å gjøre grundige undersøkelser (det er rutine) de neste dagene. Tommelfingerreglen er at hvis det skjer senere enn 2,5 minutter etter liftoff så er romfergen så høyt oppe at det ikke spiller noen rolle. Tenker du da at skaden ikke er like alvorlig fordi den kan repareres, da? Kan godt være det var betydningsløst, men hvis en skumbit eller lignende deiset inn i flisene, og dette har jo dessverre gått galt før. Men på en annen side så sjekker de jo dette etter Columbia, så det skal gjerne litt til for at de skal få fatale konsekvenser. Men hvis det viser seg å være en skade som må repareres, hvordan vil dette påvirke resten av oppdraget, evt. også STS-134? EDIT: Ser det også er kommentert rundt om på nettet, f.eks. her: http://www.space.com/10946-space-shuttle-discovery-final-launch.html Så sent som dette i oppskytingen vil ikke en skumplastbit gjøre store skaden. Slik det fremstår på filmen av oppskytingsvideoen er ikke sammenstøtet en gang hardt nok til at skumplasten brekker opp i biter (den er veldig skjør). Etter 2,5 minutter regner man med at eventuell skumplast som faller av ikke vil gjøre noe særlig skade. Dette kommer av at den relative hastigheten mellom biten som faller av og romfergen vil være lav, da det omtrent ikke er noe luftmotstand som bremser ned skumplasten. Det som skjedde med Columbia skjedde 87 sekunder etter lift-off, hvor atmosfæren fortsatt er relativt tykk. Det var også snakk om en tykkere og større bit enn i dette tilfellet. På grunn av luftmotstanden traff skumplasten vingeforkanten på romfergen med en relativ hastighet på over 700 kilometer i timen! Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hvor mye koster det å reise til USA og se på en oppskytning? Kan godt tenke meg et estimat for en tur bort kun for å se oppskytningen, og kanskje i kombinasjon med annen ferie (hvis man først er i nærheten, er det gratis å komme seg inn på tilskuerplassene? Kunne tenkt meg å få med en oppskytning før det er for sent. Det å reise for å se romfergeoppskytninger er en aldri så liten risikosport. Grunnen er at oppskytingsdatoen ikke blir endelig fastsatt før Flight Readiness Review som holdes ca 2 uker før oppskytning. Man må derfor belage seg på å vente i det lengste med å bestille fly og hotell, og være tidlig ute med en gang datoen er fastsatt da hotellprisene skyter til værs omtrent med en gang datoen er offisiell. Jeg har selv vært på to turer nå (en bomtur under Discoverys første oppskytingsforsøk i november i fjor). Sist tur gikk det med ca 5500 kroner i flybillett, 10 000 i hotell (17 dager, ordnet av kjente i NASA så vi fikk det til under halv pris) og ca 12 000 for leiebil i hele perioden. Det blir altså fort snakk om 30 000, dersom man har tenkt å være noen dager i tilfelle man utsetter oppskytningen i en dag eller to underveis. I tillegg kommer eventuelle billetter for å se oppskytningen fra enten NASA Causeway eller KSC Visitor Center (litt usikker på pris da jeg har vært der som journalist. Av de to er Causeway'en å anbefale). Om man ikke skulle få tak i billetter er det fortsatt fullt mulig å se oppskytingen fra f. eks. Titusville. På de siste to oppskytningene nå må man nok belage seg på ganske stort oppmøte og MYE trafikk, så det gjelder å være tidlig ute om man skal ha en grei plass å se ifra. Et annet tips er å planlegge turen med oppskytningen til dag 2 eller 3 i oppholdet. Slik har man noen dager å gå på ved utsettelser. Det koster en del penger, men man har uansett et flott utgangspunkt for en veldig fin tur. Man har jo utrolig mye annet man også kan finne på i Orlando-området, så om oppskytingen ikke skulle gå som planlagt så er det fortsatt utrolig mye annet gøy man kan finne på (fallskjermhopping i Titusville, med utsikt rett mot KSC og oppskytingsrampene anbefales!!). Lenke til kommentar
HKS Skrevet 26. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2011 STS-133 - Discovery - Dag 2 Dag 2 består primært av inspeksjoner av romfergen sitt varmeskjold. Disse inspeksjonene er rutinemessigere på alle romfergeoppdrag. Den delen av varmeskjoldet som inspiseres er RCC (Reinforced Carbon-Carbon) panelene som er foran på vingetuppene og nesetuppen på Discovery. Det er disse delene som får mest varme under reentry. De bruker en spesiell utvidelse til romfergen sin robotarm som skalles OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) til å gjøre disse inspeksjonene. Andre oppgaver som skal gjøres er blant annet flere mindre kurskorrigeringer for å sørge for at Discovery er på rett kurs til å dokke med romstasjonen på dag 3. Utstyret som skal brukes under morgendagens dokking til stasjonen skal også gjøres klart og testes ut. Bilder - Dag 2 Kommandør Steve Lindsey og pilot Eric Boe i Discovery sin cockpit under en av kurskorrigeringene. Inspeksjon av Discovery sitt varmeskjold. Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 2 STS-133: Healthy Discovery completes FD2 inspections on RCC panels Lenke til kommentar
oyskog Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Hvor mye koster det å reise til USA og se på en oppskytning? Kan godt tenke meg et estimat for en tur bort kun for å se oppskytningen, og kanskje i kombinasjon med annen ferie (hvis man først er i nærheten, er det gratis å komme seg inn på tilskuerplassene? Kunne tenkt meg å få med en oppskytning før det er for sent. Det å reise for å se romfergeoppskytninger er en aldri så liten risikosport. Grunnen er at oppskytingsdatoen ikke blir endelig fastsatt før Flight Readiness Review som holdes ca 2 uker før oppskytning. Man må derfor belage seg på å vente i det lengste med å bestille fly og hotell, og være tidlig ute med en gang datoen er fastsatt da hotellprisene skyter til værs omtrent med en gang datoen er offisiell. Jeg har selv vært på to turer nå (en bomtur under Discoverys første oppskytingsforsøk i november i fjor). Sist tur gikk det med ca 5500 kroner i flybillett, 10 000 i hotell (17 dager, ordnet av kjente i NASA så vi fikk det til under halv pris) og ca 12 000 for leiebil i hele perioden. Det blir altså fort snakk om 30 000, dersom man har tenkt å være noen dager i tilfelle man utsetter oppskytningen i en dag eller to underveis. I tillegg kommer eventuelle billetter for å se oppskytningen fra enten NASA Causeway eller KSC Visitor Center (litt usikker på pris da jeg har vært der som journalist. Av de to er Causeway'en å anbefale). Om man ikke skulle få tak i billetter er det fortsatt fullt mulig å se oppskytingen fra f. eks. Titusville. På de siste to oppskytningene nå må man nok belage seg på ganske stort oppmøte og MYE trafikk, så det gjelder å være tidlig ute om man skal ha en grei plass å se ifra. Et annet tips er å planlegge turen med oppskytningen til dag 2 eller 3 i oppholdet. Slik har man noen dager å gå på ved utsettelser. Det koster en del penger, men man har uansett et flott utgangspunkt for en veldig fin tur. Man har jo utrolig mye annet man også kan finne på i Orlando-området, så om oppskytingen ikke skulle gå som planlagt så er det fortsatt utrolig mye annet gøy man kan finne på (fallskjermhopping i Titusville, med utsikt rett mot KSC og oppskytingsrampene anbefales!!). Kostnader for billetter for å se oppskytningen blir lite i denne sammenheng. Til NASA causeway koster ca. 70 dollar (400 kr) fra NASA og ca. 125 dollar (750 kr) fra et av sightseeingselskapene. Verre er det å få tak i dem.... Og trafikk-kaoset kan jeg underskrive på. Det tok 2 timer å komme til Titusville denne gangen og 5 timer til Orlando. Tror de snakket om 200000 kjøretøy denne gangen. FRR denne gangen var faktisk 6 dager før selve oppskytningen, så jeg vil ikke vente så lenge med å bestille flybilletter og hotell. Bestill heller ca. 1 mnd i forkant, men sørg da for å ha mulighet for å avbestille eller endre bestillingen. Også opplevelser innenfor Kennedy Space Center kan være interessant: Denne gangen var jeg så heldig å få se Endeavour utenfor VAB. Eller det kan være en rakett-oppskytning. Itillegg ville jeg regnet 8000,- for flyturen og ca. 600 kr. pr. natt på hotell/motell. 350,- pr. dag for leiebil og 200,- pr. dag i mat. For en 10 dagers tur burde kunne klares for 20000,- I tillegg kan det bli noen ting fra verdens største SpaceShop.... Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 (endret) STS-133 - Discovery - Dag 3 Dag 3 er dokkingen med den internasjonale romstasjonen. Dagen begynner med at Discovery gjør flere små korrigeringer på banen, og ender opp et par hundre meter under romstasjonen. Der begynner de det som kalles RPM-manøveren. RPM-manøveren er en fast ting på programmet når de ankommer romstasjonen, og går rett og slett ut på at de roterer romfergen rundt, slik at de kan fotografere undersiden fra romstasjonen. Dette er for å analysere varmeskjoldet til fergen, slik at det ikke er noen skader der. Etter dokking til ISS så skal kritisk last (nedfryste forsøks samples fra jorden) overføres til fryserne på romstasjonen. På slutten av dagen skal også ELC-4 plukkes opp med robotarmen, og installeres på romstasjonen. ELC-4 inneholder en reserve radiator til romstasjonen, samt plass til andre reservedeler. Bilder - Dag 3 Discovery sett fra romstasjonen før dokkingen og RPM. Discovery Dokket til romstasjonen, bildet er tatt før ELC-4 ble løftet ut av lasterommet med romstasjonen sin robotarm. Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 3 Discovery Completes Visually Spectacular Docking to Space Station Endret 2. mars 2011 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 STS-133 - Discovery - Dag 4 Dag 4 begynner med å gjøre klar romfergen og romstasjonen sin robotarm til å håndtere installasjonen av PMM modulen. Utstyr på romstasjonen skal også konfigureres for EVA-1 som er imorgen. Første EVA på dette oppdraget er det Alvin Drew og Steven Bowen som skal gjennomføre. Ellers så har NASA sitt MMT (Mission Management Team) bestemt at man ikke trenger fokuserte inspeksjoner av Discovery. Høyst sannsynlig blir varmeskjoldet klarert for re-entry iløpet av en av de kommende dagene. Bilder - Dag 4 STS/133 oppdragspesialist Nicole Stott og Cady Coleman fra Ekspedisjon 26 fotografert i Cupola-modulen. Det er herfra at romstasjonen sin robotarm kontrolleres. STS-133 pilot Eric Boe og ESA astronaut Paolo Nespoli fra Ekspedisjon 26 jobber i det Europeiske Columbus laboratoriet. Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 4 STS-133: Pristine Discovery enjoying her docked mission swansong Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå