Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-133


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter for tiden på CBS News sitt kontor på Kennedy Space Center.

 

Som sikkert mange alt vet blir det ikke noen oppskyting i dag. Tidligste forsøk blir nå 30. november, rundt klokkken 5 om morgenen lokal tid. Selvfølgelig litt skuffet over at jeg ikke får sett oppskytingen, men det var absolutt mest riktig å utsette ferden med tanke på problemene som dukket opp i dag.

 

Under tankingen i dag begynte det å lekke fra en ventil som fører hydrogengass, vekk fra den eksterne tanken og ut til en såkalt "flare stack" som brenner gassen. Denne ventilen var også lekk under STS-119 og STS-127 men man mente altså å ha løst problemet. I denne omgang er det trolig et noe annerledes problem da lekkasjen oppstod tidligere og var mye større enn før.

 

Etter først å ha beordret å tømme tanken og utføre en plan for nytt forsøk på mandag ble avgjørelsen til slutt at man skulle avbryte nedtellingen for dette oppskytingsvinduet, som strekker seg til og med mandag. Slik får ingeniørene mulighet til å gå i dybden på problemet og virkelig få løst det skikkelig, istedet for at man bare bytter enhenten med en ny uten egentlig å ha kommet til bunns i saken.

 

Samtidig ble det også oppdaget en stor sprekk i isolasjonsskummet på den eksterne tanken. Området det gjelder er ganske høyt oppe på tanken, på siden hvor romfergen er koblet til. Det ser ut som at skummet har sprukket opp og blitt forskjøvet noe. Dette er et tegn på at det kan ha dannet seg is på innsiden. I så fall ville man mest sannsynlig vært NO GO pga skumproblemet. Hvis man hadde skutt opp med is i en sånn sprekk vil isen etterhvert fordampe, altså ta mer plass og få skummet til å sprette ut. Med tanke på størrelse og plassering kunne man i verste fall fått skader tilsvarende de som gjorde at Columbia brant opp på vei hjem etter STS-107 i 2003.

 

Så that´s the way it is for øyeblikket. Jeg tror teamet her på KSC ser frem til å kunne slappe av i helgen etter en heller stressende uke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På tide med en oppdatering nå:

 

Sim spacekim nevnte så ble STS-133 utsatt på grunn av en hydrogenlekkasje på den eksterne tanken. Denne lekkasjen kom fra GUPC, som ett rør koblet til den eksterne tanken helt frem til T-0 hvor hydrogengass som koker av tanken fraktes bort i. Dere kan se bilde under av teknikkene som jobber med GUPC. Det har også vært problemer med dette før.

 

2010-5693-m.jpg

 

 

Det andre problemet som har dukket opp er derimot mer komplisert. Den store sprekken i isolasjonskummet som spacekim snakket om har blitt undersøkt mer i detaljer ved å fjerne isolasjonskummet i området rundt. Det ble da oppdaget flere sprekker i aluminiumen som den delen av tanken er laget av. De jobber nå med å scanne over den delen av tanken for å se om det er flere sprekker, samt reparere de sprekkene som er funnet. På bildet under ser vi en teknikker jobbe med å fjerne isolasjonskummet rundt området med sprekker:

 

2010-5618-m.jpg

 

 

Status for STS-133 er da at de trenger mer tid for å sjekke over den eksterne tanken, samt gjøre seg ferdig med isolasjonskummet. Oppskytningen er derfor utsatt enda et par dager. Ny dato er nå ikke tidligere enn 3. desember 2010.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering:

 

Tiden det tar å analysere hva som har skjedd med den eksterne tanken, samt finne kjernen til dette problemet (root cause) tar lenger tid enn hva man regnet med. NASA planlegger nå å ha en tanking-test av tanken, med sensorer koblet til tanken for å se hva som skjer, og om det blir flere sprekker i aluminiumen.

 

Dette gjør at STS-133 blir ytterligere utsatt, og man rekker ikke vinduet man hadde nå i midten av desember. Ny foreløpig dato nå er 3. februar 2011. STS-134 blir flyttet til begynnelsen av april 2011, og STS-135 fortsetter å være i juni 2011.

 

 

2010-5754-m.jpg

Ingeniører jobber med å skanne intertank delen av den eksterne tanken for å se om de kan finne flere sprekker i aluminiumen.

Lenke til kommentar

Ny oppdatering:

 

Teknikkere har nå installert flere sensorer på den eksterne tanken til Discovery. Dette er sensorer for å måle bevegelse, temperatur, etc. Disse sensorene er plassert under isolasjonskummet på tanken, altså inntil aluminiumen på tanken.

 

På fredag er det planlagt en tanking test, hvor de skal fylle den eksterne tanken, for å så se hvordan tanken oppfører seg. Denne testen er også en god anledning til å sjekke at hydrogenlekkasjen de hadde er tettet. Et par dager etter at testen er ferdig skal Discovery kjøres tilbake til VAB, hvor de planlegger å bruke mer tid på å fotografere og inspisere tanken. I VAB er det mye bedre tilgang til tanken enn hva de har ute på oppskytningsrampen.

 

Oppskytningsdato for Discovery og STS-133 er fremdeles 3. februar 2011.

 

2010-5847-m.jpg

Her kan vi se ett av stedene hvor det er installert sensorer på den eksterne tanken, disse sensorene vil bli fjernet etter at testen er fullført.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Test av ekstern tank:

 

Fredag 17. desember ble tankingtesten utført på Discovery. Under denne testen ble den eksterne tanken fylt opp med drivstoff akkurat under samme forhold som selve oppskytningen, og nedtellingen ble simulert ned til T-31 sekunder slik at tanken også ble trykksatt slik den ville blitt under en oppskytning.

 

Under denne testen var det 89 sensorer montert forskjellige steder på tanken som målte stress, og bevegelser i aluminiumen som tanken er laget av, og flere sensorer som målte temperatur. Foreløpig analyse av data fra disse sensorene viser at alle systemene oppførte seg normalt. Det var heller ikke noen hydrogenlekkasje, så de fikk bekreftet at det problemet de hadde på siste oppskytningsforsøk var løst.

 

2010-5853-m.jpg

Sensorer for å måle flere parametere på den eksterne tanken under tanking testen.

 

2010-5881-m.jpg

Teknikere overvåker testen fra kontrollrommet som om det skulle vært en oppskytning.

 

Etter tanken er tømt, og restene av det flytende drivstoffet er luftet ut av tanken så skal Discovery kjøres tilbake til VAB, hvor hun skal være et par uker, mens deler av tanken skannes over for mulige sprekker, og isolasjonskum som er skadet blant annet etter sensorer fikses. For å være i rute til oppskytningen i begynnelsen av februar 2011 må hun tilbake til rampe 39A rundt 11. januar.

Lenke til kommentar

Rollback til VAB:

 

22. desember klokken 22:48 lokal tid begynte rollback til VAB for Discovery. I likhet med rollout så tar rollback rundt 6 timer. Starten ble forsinket en dag på grunn av problemer med en av NASA sine "crawlere". En "crawler" er en stor beltedreven maskin som brukes til å kjøre romferge, tank, startrakett og oppskytningsplatform mellom VAB og oppskytningsrampen.

 

2010-5915-m.jpg

Discovery blir plukket opp ute på rampe 39A av en av NASA sine to "crawler transporter".

 

Etter planen så skal Discovery være i VAB til rundt 10. januar. Tiden skal brukes til å fikse skader i isolasjonskummet på den eksterne tanken etter sensorene som ble brukt under tankingtesten. NASA jobber med å analysere data fra testen, og konklusjonen kommer i neste uke. Høst sannsynlig må de konkludere med at de ikke finner ut med sikkerhet hvor de sprekkene i aluminiumen kom fra. Sprekkene er uansett ikke store nok til at det er noe problem, så de vil høyst sannsynlig bare repareres med en "doubler" (du nagler en ny aluminiumsplate rundt skaden).

 

Oppskytningen av STS-133 er fremdeles i rute til 3. februar 2011.

 

2010-5934-m.jpg

Discovery tilbake i VAB. I VAB har teknikkere mye bedre tilgang til alle deler av den eksterne tanken enn hva de har ute på oppskytningsrampen.

Lenke til kommentar

Oppdatering fra VAB:

 

Teknikere jobber nå med å fjerne sensorer som ble brukt på tanken under tanking testen. Plattformer er også satt opp rundt den eksterne tanken for å gjøre detaljerte scans av hele intertank-området. Intertank er den delen av tanken som er imellom hydrogen og oksygen tanken. Setter inn en illustrasjon av hele tanken:

 

post-22436-0-92172900-1293558407_thumb.jpg

 

Jeg setter inn en video fra NASA TV på Youtube, hvor vi faktisk får se hvordan det ser ut inne i intertank.

 

http://www.youtube.com/watch?v=MiUB6HRgmGU

 

Foreløpig tidsplan for STS-133 viser at de må tilbake til oppskytningsrampen med Discovery 13. januar for å rekke en oppskytning 3. februar. NASA har også planlagt flere møter nå rett før nyttår hvor de skal bestemme seg for hva som skal gjøres med tanken. Spørsmålet er om de har fått nok data fra testene til å forstå hva som har skjedd, også spørs det om de er komfortable med å fly tanken slik den er nå, eller om de trenger reparasjoner, eller i verstefall modifikasjoner.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering:

 

NASA annonserte etter gårsdagens PRCB (Program Requirements & Control Board) at de trenger mer tid til å bestemme seg for hvordan den eksterne tanken skal repareres. Problemet er at en parti med "stringere" som er laget for å forsterke og stive opp den den delen av tanken (intertank) som er i mellom hydrogen og oksygen-delen av den eksterne tanken. Høyst sannsynlig må en stor andel av disse forsterkes.

 

Konsekvensen av dette blir at man ikke rekker en oppskytning den 3. februar. NASA skal annonsere en ny dato i slutten av neste uke, men høyst sannsynlig så blir det ikke oppskytning før enten i slutten av februar eller begynnelsen av mars.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering fra KSC:

 

Reparasjonene av Discovery sin eksterne tank som går ut på å forsterke flere av aluminiumspanelene er i rute. Planen nå er å kjøre Discovery ut tilbake til rampe 39A i begynnelsen av februar (1. februar er datoen det jobbes mot). Oppskytningen er for øyeblikket planlagt til "ikke tidligere enn" 24. februar.

 

2011-1072-m.jpg

På dette bildet kan man se hvor teknikere jobber med den eksterne tanken. Prosessen går ut på at man må fjerne det oransje isolasjonskummet, og nagle fast såkalte "doublere" i aluminiumen for å forsterke den. Etter dette er ferdig legger man på nytt isolasjonskum.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering på STS-133:

 

Modifikasjonene på den eksterne tanken er nå ferdig, skummet er lagt på tanken igjen, og alt er klart for roll-out tilbake ut til oppskytningsrampe 39A i kveld 31. januar lokal tid. Så foreløpig ser alt bra ut for en mulig oppskytning 24. februar.

 

Det har også skjedd andre ting siden siste oppdatering. Astronaut Tim Kopra skadet seg stygt i en sykkelulykke, han brakk blant annet hoften, og han ville ikke hat anledning til å fly på en god stund. NASA har derfor byttet han ut med Steve Bowen. Steve Bowen var en del av besetningen på STS-132, og han kunne ta over Kopra sin plass med minimal trening. Han blir dermed den første astronauten i USA som blir med på to romfergeoppdrag etter hverandre.

 

2011-1193-m.jpg

På bildet kan vi se at siste finish blir lagt på tanken. Når man legger på isolasjonskummet så er det store krav til renhet og temperatur. Derfor er det plast rundt deler av tanken.

Lenke til kommentar

Bilde fra Roll-out:

 

Roll-out til rampe 39A gikk som planlagt, og Discovery ligger nå bra an tidsmessing til en oppskytning 24. februar. Det er 22 dager igjen til oppskytningen nå.

 

2011-1280-m.jpg

Crawler transporter med Discovery og STS-133 stacken på vei opp bakken til rampe 39A. På toppen av tanken kan dere nå se en hvit stripe som er området hvor tanken har blitt modifisert, og det er lagt på nytt isolasjonskum.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering:

 

Romfergeprogrammet sitt "Delta Flight Readiness Rreview" (de hadde FRR i oktober før problemene med tanken, så derfor er det kun ting vedrørende den eksterne tanken som ble tatt opp nå) har i går gitt GO for oppskytning 24. februar. Endelig avgjørelse blir tatt av NASA sitt "agency" FRR neste fredag (18. februar).

 

Så langt er alt etter planen for en oppskytning 24. februar for STS-133, siste oppdrag for Discovery! Setter inn et bilde tatt ute på 39A:

 

2011-1318-m.jpg

Her har vi Discovery tilbake på rampe 39A forhåpentligvis for siste gang! RSS (Rotating Service Structure) er i "mate" posisjon og beskytter Discovery for vær og vind.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...