Gå til innhold

Hvilken bank bør jeg velge?

MoonGirl

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er snart 21 år og lurer på en del om økonomi.

Jeg har fortiden en "Leve ung" konto i postbanken. Det er den eneste jeg har. (Jeg er delvis i jobb for tiden. Er student men jobber mye i ferier. Er også ferdig som student om 1 år og ska ut i jobb.)

Det jeg da lurer på er:

1. Er det bedre å heller ha en annen bank? Hvilken bank er "best"? f.eks SR bank osv.

2. Hva er en kapital konto? bør jeg få meg dette?

3. Bør jeg få meg boligspare konto?

Altså jeg er helt grønn på slik jeg... :blush:

4. Og til sist dersom jeg vil bytte bank, hvordan gjør jeg det?

Takker :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du er fornøyd med Postbanken, kan du bytte til programmet leve student (leve ung er kun til fylte 20 år). Alternativt kan du se på Nordea Check-In, eller andre tilsvarende programmer som de fleste har for studenter/unge.

Ingen bank er "best" på alt. Tenk over hvordan ditt bruksmønster er, og bruk en kalkulator (for eks http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=558 ) for å få en indikasjon på hva som passer best for deg (men ikke stol 100% på kalkulatoren :-)

Lenke til kommentar

Du blir automatisk Postbanken Leve-kunde etter fylte 21 år.

Du betaler 20,83 i måneden som dekker prisen for VISA-kortet (250 kr/år).

Du betaler ingenting for betaling med kort eller uttak på Posten eller i minibanker hos DnB NOR, Postbanken eller Nordlandsbanken. Andre tjenester koster penger, se prisliste på postbanken.no.

Svar på spørsmål 2 og 3: Kapitalkonto er en konto med høyere rente enn din vanlige brukskonto. Hos de fleste banker har denne en del begrensninger. Du kan f.eks ikke betale en regning med denne kontoen eller få VISA-kort tilknyttet den. Det er også begrensninger på hvor mange uttak du kan gjøre pr. år. Mitt tips er at du finner en bank med høy rente enn din vanlige bankforbindelse, mange av disse har ikke slike begrensninger som storbankene har.

3. Om du bør ha BSU-konto? Mitt svar er ja! Om du har penger til overs, bør du definitivt ha det. Det gir skattefradrag, og bankens beste rente.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For BSU bør man ha skattbar inntekt utover frikortgrense, ellers får man ikke nytte av skattefradraget.

Når det gjelder valget mellom Postbanken leve eller leve student, må du se hvilket alternativ som er best for ditt bankbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...