Gå til innhold

YouTube VS Vimeo [Kvalitet]

13 stemmer

1. 1. YouTube VS Vimeo [Kvalitet]

• YouTube
      0
    • Vimeo
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lagt merke til noen stor forskjell i kvalitet.

Her er en test av alle tjenestene: http://news.cnet.com/8301-17939_109-10150445-2.html

Vitamin C: Så det finnes ikke kvalitet på Youtube? Det var nytt for meg.

Jeg har begynt å lage mine slideshows i windows live moviemaker, blir aldri helt fornøyd med de ordinære slideshows man finner i typiske nettsteder for bilder. Man mister selvsagt kvalitet ved en slik operasjon, men det betyr ikke så mye når det er inntrykkene en ønsker å få frem.

Etter at Youtube la om til 16:9 og HD er kvaliteten som natt og dag i forhold til før. Selv om de enda sliter med endel innkjøringsproblemer og treg koding. Etter å ha sjekket "de andre" først så fant jeg for min del ut at Youtube ga det beste i en pakke.

Jeg lager mine bildeserier i 16:9 (noe som kan være utfordring da man må croppe om bildene til 16:9 format) og HD 1080p (dvs at det som står i den testen ikke stemmer helt siden og Youtube støtter 1080p samt at maks filstørrelse pr film tror jeg nå er økt til 2GB) En typisk størrelse på fila med 10 minutters spilletid blir da rundt 500mb.

Så du har rett i antydningene at det er like god kvalitet å få på Youtube, dvs dersom det man laster opp har tilsvarende kvalitet. Mange ser på de tusener av elendige snutter som finnes, men det er ikke Youtube's problem/feil at folk laster opp elendig kvalitet.

Tor

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det virker på meg som om at Vimeo kjører med større bitrate enn Youtube, selv om sistnevnte er i 1080p mens Vimeo bare er 720p - kan være at jeg inbiller meg det though. En stor fordel med Vimeo er at det er enklere å få lasta opp lengre videoer der en på Youtube. På Vimeo er vel egentlig den eneste begrensninga ~1GB som premiumbruker, mens det er litt mer stress å få tak i youtubebruker som støtter lengre en 10 minutter med video.

Lenke til kommentar
En forskjell på de to alternativene er at hos vimeo skal det visst være mulig for vanlige folk å laste ned orginalvideoen som du lastet opp.
Originalvideoen er tilgjengeleg i berre ei veke etter opplasting, etter den tid er det den konverterte versjonen ein kan laste ned:

http://www.vimeo.com/blog:215

Merk òg at ein kan velge å ikkje tillate nedlasting i det heile.

Man kan laste ned source hvis man er registrert bruker. Og er man Plus-medlem (koster penger), så vil original source aldri bli slettet. Det er en good policy synes jeg, som er Plus-medlem selv :)

Lenke til kommentar

Før i tiden var vimeo mye bedre enn youtube, men etter at youtube fikk 1080p så er det ikke mye forskjell i kvalitet egentlig.

Jeg innrømmer at det finnes mange dårlig-kvalitets filmer på youtube, men dette må man nesten regne med når youtube har så mange videoer. Youtube har også begynt med 4k videoer og html5.

Lenke til kommentar

Vimeo har også html5. Ser ikke helt poenget med 4k-video enda, så og si ingen kan vise det fram i full oppløsning uansett - både på grunn av hardwarekrav og mangell på skjerm/prosjektor som viser 4k.

Vimeo vs Youtube er uansett mest hva magefølelsen sier, jeg foretrekker Vimeo by far.

Lenke til kommentar

Vimeo har også html5. Ser ikke helt poenget med 4k-video enda, så og si ingen kan vise det fram i full oppløsning uansett - både på grunn av hardwarekrav og mangell på skjerm/prosjektor som viser 4k.

Vimeo vs Youtube er uansett mest hva magefølelsen sier, jeg foretrekker Vimeo by far.

Skjønner at jeg ikke har vært på vimeo på en stund XD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...