rfhagen Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Hei. Har kjøpt meg nytt kamera hos Lefdal, det ble et Canon EOS 500. Dette kameraet begynte å gi feilmeldinger og delvis sluttet å virke etter ca. 800 bilder / en uke. Jeg byttet det inn hos Lefdal og fikk nytt EOS 500 kamera og ny linse, batteri og minnekortet fikk jeg fra det gamle kameraet. Når jeg hadde begynt å bruke det nye kameraet så la jeg merke til at de nye bildene som jeg hadde tatt med det nye kameraet hadde nummer på over 900 på bildene. Har jeg fått et "nytt"/brukt kamera eller startet det nye kameraet å telle fra der det gamle hadde sluttet??? I så fall så "prater" kameraet med minnekortet ang nummerering på nye bilder. Trodde at den nummereringen av bilder blir som en kilometerteller på en bil som viser hvor mye den er kjørt/brukt. Noen som har noe greie på dette? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Det stemmer nok at kamera fortsatte der det forrige slapp. Canon-kameraene virker slik, at hvis den finner en kjent fil og katalog-struktur, så fortsetter den derfra. Om det er en bug eller feature skal være usagt. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Det er en feature. Dette for å unngå at du ender opp med forskjellige bilder med samme navn. det er ofte 2 muligheter. jeg vet ikke om Canon har samme funksjonalitet, men på Nikon kan du sette at det skal være fortløpende nummerering (settes via meny, er ikke defaultverdi), eller at den skal fortsette nummerserien som allerede er på minnekortet. Problemet med det siste er at hvis du tømmer eller formaterer minnekortet vil nummerering starte på 1 igjen og du vil ende opp med bilser med samme filnavn. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Canon har noe lignende muligheter. Der kan man velge å nullstille tellerene når en formaterer kortet eller fortsette i serien. Men dette er et spesialtilfelle der man setter inn et kort med bilder før. Jeg opplevde en del snåle nummererings-skift da jeg hadde både EOS 30D og 30D og byttet om kort uten å slette innholdet først. Har også opplevd at kamera endre nummering på katalogen hvis jeg setter i et kort med filer fra andre kamera (i mitt tilfelle Olympus). Katalogen heter nå CANON_929 eller noe i den duren! Lenke til kommentar
to88he Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Håper ikke det var EOS 500 du kjøpte? Dette gikk ut av produksjon for 15 år siden. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Håper ikke det var EOS 500 du kjøpte? Dette gikk ut av produksjon for 15 år siden. Hehe I såfall ville han være flink til å modde - Ikke mange originale EOS 500 som skriver direkte til minnekort. Lenke til kommentar
rfhagen Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 Håper ikke det var EOS 500 du kjøpte? Dette gikk ut av produksjon for 15 år siden. Hehe I såfall ville han være flink til å modde - Ikke mange originale EOS 500 som skriver direkte til minnekort. Tror det er en "d" med i modellbetegnelsen også ;-) Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 (endret) Låner denne tråden litt jeg Når vi først er inne på dette men nummerering, har et Nikon D5000 og der heter bildene "DSC_0002" og "DSC_0003" osv. men når jeg tømmer minnekortet begynner det å telle fra 0 igjen, slik at jeg da får store problemer når jeg legger inn de nye bildene siden de har samme navn Har sett igjennom meny-en men finner ikke noen innstilling på dette.. Noen som vet? Endret 23. juni 2010 av RamboEinar Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Låner denne tråden litt jeg Når vi først er inne på dette men nummerering, har et Nikon D5000 og der heter bildene "DSC_0002" og "DSC_0003" osv. men når jeg tømmer minnekortet begynner det å telle fra 0 igjen, slik at jeg da får store problemer når jeg legger inn de nye bildene siden de har samme navn Har sett igjennom meny-en men finner ikke noen innstilling på dette.. Noen som vet? Det er et valg for å endre dette, men du må muligens slå på de utvidete menyene for å finne valget. Mer info kan nok Nikon folket bidra med. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Har sett igjennom meny-en men finner ikke noen innstilling på dette.. Noen som vet? Har du sett i brukermanualen? Det vil stå forklart der. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Har sett igjennom meny-en men finner ikke noen innstilling på dette.. Noen som vet? Har du sett i brukermanualen? Det vil stå forklart der. Ja, men ble ikke noe klokere Finner bare info om hvordan jeg oppretter mapper å slikt.. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Når vi først er inne på dette men nummerering, har et Nikon D5000 og der heter bildene "DSC_0002" og "DSC_0003" osv. men når jeg tømmer minnekortet begynner det å telle fra 0 igjen, slik at jeg da får store problemer når jeg legger inn de nye bildene siden de har samme navn I engelsk bruksanvisning står det på side 159. Da er det nok ikke langt unna hvis du har norsk utgave. PS. Det tok meg ett søk på google å finne dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå