Gå til innhold

hvordan lag en data?

Anbefalte innlegg

Hej, jeg vet ikke om det er rette stedet jeg legger ut tråden her, men håper adminen flytter den til rette steden om her er ikke rette plassen. jeg har noen data utstyr hjem, jeg vil lage en data så jeg lurer på hva jeg trenger for å lag en bra data?

har tenkt å lag en data å gjør den til olje pc og direkte til hjemmeserver så håper dere hjelper meg med hvordan jeg skal bygge opp en data :)

forresten jeg kan ikke engelsk så det er ikke noe vits å link noen nettsider som er engelsk.

forhånd plis, takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prov og lag en tråd her nestegang du lurer på noe slikt: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=94

Men først gi litt informasjon om delene du har.

Også er de over 7 år er de nesten bare og kaste. Hardisker kan du nok sikkert bruke hvis noen av de fungerer.

okei.

akkurat nå har jeg bare en harddisk. men hva trenger jeg eller hva bør jeg kjøp for å lag en data?

OPS: kanskje det er billigere å kjøp en data fra butikken enn å kjøp delene 1 og 1. men poenge er at jeg vil lære meg og vil lag en pc sjøl :)

Lenke til kommentar

Du vil trenge følgende:

• Hovedkort
  • Prossesor (CPU)
  • Minne (RAM)
  • Strømforsyning (PSU)
  • Skjermkort
  • Harddisk
  • Kabinett

Når du har alt det kan du bygge din første PC.

Lenke til kommentar

Du vil trenge følgende:

• Hovedkort
  • Prossesor (CPU)
  • Minne (RAM)
  • Strømforsyning (PSU)
  • Skjermkort
  • Harddisk
  • Kabinett

Når du har alt det kan du bygge din første PC.

jeg har 2 hovedkort. ene er ødelagt eller det er enn sånn svart brikke at med Minne (Ram) som jeg har vært borti med uvilje, det går sikkert an å lag den men vet ikke hvordan jeg gjør det liksom.

men lurer på hva er forskjell fra hovedkort til et annet hovedkort vis du skjønner hva jeg mener da :)

Lenke til kommentar

jeg åpna nettopp 2 stasjoner som jeg har hjem, hovedkorten e jo verden og himmel forskjell. såg litt på prosessoren demms, men dem passer ikke te hverandre :-/ og heller ikke skjermkorten. de har 2 forskjellige plass jo :-S

Lenke til kommentar

Alle pc-er er ikke bygget 100% likt, det finnes forskjellige hovedkort der skjermkortet kan være plassert annerledes. Og jeg vil minne deg på at en CPU passer ikke på alle hovedkort.

En CPU kan ha sokkel 754 og en annen CPU sokkel 1366. Disse vil ikke passe på samme hovedkort, med mindre hovedkortet har støtte for begge sokkelene.

Så forskjeller er det alltid ;)

Lenke til kommentar

du kan kjøpe en av komplett sine "PC i deler" pakke.

Da får du alle delene og kan bare bygge i vei. Du er også da sikker på at alt passer :thumbup:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10643 <-- AMD

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10301 <-- Intel

vis jeg skal kjøp hele delen der da trur jeg at jeg skal kjøp en ny pc en fra elkjøp.. men menningen er at jeg vil bygg opp et pc med de tingene jeg har fra før av

Lenke til kommentar

Da må du finne ut hvilke deler du har. Sånn at vi kan veileide deg på veg. Det står som regel på komponentene. Det viktigste er vel å vite hvilket hovedkort, ram og prosessor. Harddisk, strømforsyning, grafikkort passer som regel om hverandre.

men hvor finner jeg hva hva dem heter da? det er jo en del tekst på hovedkort'en så det er litt vanskelig for meg å skjønn hvilken av dem det er :-/

Lenke til kommentar

Det kan jo variere fra hovedkort til hovedkort. men har ofte sett det har stått mellom PCI-E slottene. Står f.eks. Gigabyte ga-p55 eller Asus Kn8 sli, MSI k8n neo4. Det står det på HK jeg har tilgjengelig for øyeblikket. Tipepr det står noe annet på ditt, men det er noe som ligner hvertfall.

For å finne ut hvilken CPU du har, så må du ta av kjøleren som står over, for det stå på selve overflata på CPU. Og i nærheten eller på selve socket'n står det hvilket socket hovedkortet ditt har, socket 938, 775, 1156, AM3 f.eks.

Lenke til kommentar

Iogmed at du ikke kan engelsk blir mye på internett ubrukelig, men om du vil lære hvordan du bygger en pc så stikk for all del innom den gamle versjonen av internett, nemlig ditt lokale bibliotek og lån noen bøker om emnet :-)

Frem til man kommer litt inn i det og kan skille forkortelsene fra hverandre i form av hva som er generelle fellesbetegnelser og hva som er en standarder som man kun bruker etpar år vil jeg tippe mye kan skape mer hodebry enn det er forklarende - spesiellt om du sitter på en haug med gammelt utstyr som bare kanskje virker og det er svært usikkert om kan brukes sammen.

Ps, om du skal forsøke med olje og slikt så ta for all del bilder underveis - tipper det blir artig lesing hvis det blir beskrevet med litt andre øyne enn de som vanligvis gjør slikt :D

Lenke til kommentar

Det kan jo variere fra hovedkort til hovedkort. men har ofte sett det har stått mellom PCI-E slottene. Står f.eks. Gigabyte ga-p55 eller Asus Kn8 sli, MSI k8n neo4. Det står det på HK jeg har tilgjengelig for øyeblikket. Tipepr det står noe annet på ditt, men det er noe som ligner hvertfall.

For å finne ut hvilken CPU du har, så må du ta av kjøleren som står over, for det stå på selve overflata på CPU. Og i nærheten eller på selve socket'n står det hvilket socket hovedkortet ditt har, socket 938, 775, 1156, AM3 f.eks.

klart å knekk skjermkort plassen på hovedkorten :-S så trur jeg trenger en ny hovedkort eller?

strømforsyning: har to stk, den enne er ''FSP GROUP INC'' og den andren er ''q tec psu 400w dual fan gold''

harddisk er ''samsung''

den har 2 skjermkort den ene er satfast på hovedkorten og den er ikke så bra, så jeg trenger en hovedkort og en skjermkort å kjøp, men hvilken som passer for ut'styrene mine det vet jeg ikke

Lenke til kommentar

Beste ville vært av deg å kjøpe nye deler så få de i posten.

Du kan få en fin og grei pc til 8000 eller kanskje mindre.

Dersom du syns det blir for avansert kan du jo spørre venner eller andre bekjente av deg/familien som kan hjelpe deg? :)

Lenke til kommentar

Beste ville vært av deg å kjøpe nye deler så få de i posten.

Du kan få en fin og grei pc til 8000 eller kanskje mindre.

Dersom du syns det blir for avansert kan du jo spørre venner eller andre bekjente av deg/familien som kan hjelpe deg? :)

hjelp meg med hva? med pc mener du?, kjenner ingen som e flink med pc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...