Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

eksamen i muntlig norsk -1800-tallet

Anbefalte innlegg

Vi har fått to del oppgaver. Del en kal vi lage en presantasjon, mens del 2 blir det stilt spørsmål fra.

Del 1

vis hvordan forestillingen om det norske ble skapt i sentrale tekster fra 1800-tallet. velg ut et antall tekster og forfattere

Del 2

sentrale trekk ved språkutviklingen på 1800-tallet.

Det jeg trenger hjelp med er del1. Tekstene handlet om Norge som en nasjon og hvor vakkert landet er, både som natur og kultur.Er det noe mer om forestillingen om det norske i ntrale tekster utenom norge som nasjon og hvor vakket et er?

Jeg har eksempler som:

Aasmund Vinje skrev et dikt som er veldig sentralt for nasjonalromantikken. Den heter "Våren" og fremstiller Norge som et veldig vakkert land, og vakrere blir det ved at han har laget diktet basert på melodien av Edvard Grieg med samme navn. Først og fremst snakker han om at våren er så vakker, men også at den er nydelig fordi vi bor i et land som er såpass vidunderlig med tanke på all den fine naturen.

En annen viktig forfatter er Henrik Wergeland. Han levde akkurat i denne perioden, og dessverre døde han bare 37 år gammel midt i epoken. Derfor er alle hans verker relevante. Den kjente 17. mai-sangen "Småguttenes nasjonalsang" er et godt eksempel på et nasjonalromantisk dikt, igjen et dikt som det har blitt lagt musikk til. Her forteller han om hvordan vi er en nasjon og at alle må inkluderes. Ikke minst forteller han også om den vakre naturen i Norge. Når han avslutter med "Jeg vil det elske til min død, ei bytte det hvor jeg er fødd, om man et paradis meg bød av palmer oversvevet," viser det godt hvor opptatt man på den tiden var av det norske og nordmenn som en helhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...