sharkbite Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) jeg har noen 100g ørret fileer i fryseren som jeg tenkte å ha til middag.... hvordan skal jeg tilberede dem? jeg husker å ha stekt ørret i folie i heimkunskap i 8/9klasse, og vil prøve i gjen, men husker ikke hvordan.... oppskrifter og/eller linker blir mottat med stor takk^^ Endret 16. juni 2010 av sharkbite Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Legg ørreten i alu-folie, pensle med olje og krydre. Kan også fylles med akkurat det du vil. Eksempelvis: salt pepper kvitlauk urter purre gulrot kan også vere godt å bruke litt godt smør istaden for olje. Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Jeg bruker ofte ovnsstekt laksefilet eller ørretfilet til middag. Jeg krydrer den, pakker den inn i folie og steker på 150 grader i 10-15 min. Kjempegodt med brokkoli og pasta til. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 En 100g filet er ikke store stykket (en filet er hele den kjøttfulle delen av fisken, fra nakke til halen), og trenger ikke mye varmebehandling. Hiv filetet på en medium-høy varm stekepanne med litt olje i, stek i et lite minutt eller to, hiv i en klatt smør og skvett det over filetene. Ha på litt finhakket dill eller persille til slutt. Å styre på med ovnsbaking og folie for noe som tar 2-3 minutter å gjennomsteke, er bortkastet tid. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Nyttar ikkje å basere eit måltid på 100g fisk, regnar med TS tilbredar meir enn ein. 2-3 stk oppå kvarandre med div. urter mellom blir snadder, men det er like godt å steike dei, og meir lettvint. Edit: Eg hadde valgt litt meir spanande urter enn psilocybe. Endret 19. juni 2010 av HValder Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Ovnsbakt laks/ørret slår stekt lett. Også er det så lettvint. Det spiste jeg i går. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Ang. urter tar man det man liker best selv, selvfølgelig. Syns personlig dill og persille går veldig godt til ørret og laks, da de lar fisken komme til sin rett uten å dominere smaksbildet. Dessuten har de vært i skyggen av fancypants-urter som basilikum, timian og oregano så lenge at de blir litt retro-kule igjen. Men, så er vel gjerne dette snakk om smakløs oppdrettørret, så man kan fint gå amok med piffikrydder uten at det gjør noe. 1 Lenke til kommentar
HValder Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Hvis det er noko som drep smak så er det dill. Ellers er det snakk om mengder og korleis ein tilbereder det. Om urter er "fancypants" eller ei er for min del fullstendig irrelevant. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Urter er ikke spesielt fancypants men siden de pottene doer saa fort saa er det ikke noe jeg har tilgjengelig ofte. Pannesteking med litt salt, pepper og smoer er hva jeg ville gjort. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Ok, bare sånn at det er sagt, jeg mente ikke at urter i seg selv er fancypants, men litt mer tradisjonelle og trauste urter som dill, persille og kjørvel gjerne har blitt satt i skyggen av mer eksotiske urter som basilikum, oregano, timian og koriander, urter som gjerne er forbundet med middelhavsland og matkulturen derfra. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Gjør det Lars Monsen style. Tenn et bål i hagen, krydre med litt salt og pepper og legg så filetene i sølvfolie. Sleng den så på bålet og ta ut etter en par tre minutter. Smaker bedre enn noe som helst du lager inne på kjøkkenet anyday Jeg var faktisk litt seriøs angående forslaget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå